حمایت بنیاد ملی نخبگان از «مدارس شهابی»

اقتصاد ایران: معاون مستعدان و آینده‌ سازان بنیاد ملی نخبگان از اطلاق عنوان مدارس شهابی به مدارس موفق در پیاده ‎سازی الگوی رشد استعدادهای برتر و حمایت بنیاد و وزارت آموزش و پرورش از این مدارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه مجری طرح شهاب در گردهمایی ملّی مدیران مدارس و کانون‌های مردمی نخبه‌پرور با حضور رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت اول) و مسئولان مدارس شبانه روزی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران و مربیان کانون های مردمی نخبه پرور مجری طرح شهاب، مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه (نوبت دوم) و روسای ادارات آموزش دوره اول متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است.

رسول محمدقلی معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در این مراسم ضمن خیر مقدم به مدعوین و تشکر از همراهی مسئولان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان گفت: امروز در این گردهمایی میزبان مدیران و مربیان بیش از ۱۲۰ مدرسه شبانه روزی از سراسر کشور هستیم تا با برپایی کارگاه‌ها و برنامه‌هایی متنوع در راستای توانمندسازی، گامی در جهت هدایت و رشد صحیح استعدادهای دانش آموزی در مسیر نخبگی بر داریم.

فرصتی ویژه برای خدمت به فرزندان ایران

وی ادامه داد: همان طور که می دانید معلمی شغل انبیا الهی است و تربیت شاگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شما براساس ارزیابی های صورت گرفته در خصوص تراکم حضور و تحصیل دانش‌آموزان مستعد و مشمول طرح شهاب در مدرسه محل خدمتتان، از میان ۲۷۰۰۰مدرسه در سراسر کشور انتخاب و در اینجا گرد هم آمده‌اید و باید بدانید که این حضور فرصتی ویژه است برای خدمت در مسیر رشد فرزندان این سرزمین.

محمدقلی با تاکید بر اینکه تراکم استعدادی در هر مدرسه‌ای باید مد نظر قرار گیرد تا حتی یک استعداد در کشور مورد غفلت واقع نشود، اظهار کرد: در پاره ای از اوقات در بررسی‌ها میزان تحصیل دانش آموزان مستعدبرتر در مدارس ما را شگفت زده می‌کند، گاهاً مشاهده شده که در برخی مدارس ۸۰ درصد استعداد شهابی وجود دارد و تنها می‌توان این را لطف خدا به مدیریت و کادر آموزشی آن مدرسه دانست. از این رو باید در کنار هم، عمکرد خود را با برنامه‌ریزی صحیح به گونه ای تعریف کنیم که بچه‌های مستعد برتری که هم اکنون در مدارس شما مشغول تحصیل هستند و به نوعی فرزند خوانده شما محسوب می‌شوند، در راه درست رشد قرار گیرند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به ارائه تعریف نخبگی پرداخت و گفت: در تعریف بنیاد نخبه کسی است که دارای استعداد برتر است و توانسته با به کارگیری استعداد، خلاقیت و فکر خود در یکی از عرصه‌های علمی ادبی، مهارتی، هنری و ... اثری بارز و جدی در بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور بگذارد، یعنی ما در بنیاد ملی نخبگان به دنبال این هستیم که کسانی را که اثرگذاری بارزی در یکی از عرصه‌های مذکور دارند، و یا می توانند با قرارگیری در مسیر نخبگی و تداوم مسیر به اثرگذاری بارزی در آینده کشور برسند، شناسایی کنیم.

اهمیت وجود زیرساخت‌های فکری و پرورشی مناسب برای رشد استعدادها

محمد قلی سپس با بیان تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان از شناسایی خوداظهارانه به شناسایی فعال در دوره جدید، به اهمیت وجود زیرساخت‌های فکری و پرورشی مناسب برای رشد اشاره کرد و گفت: بخش عمده فعالیت های بنیاد ملی نخبگان تاکنون متمرکز بر ارتباط مستقیم با خود افراد دارای استعداد برتر و نخبگان بوده، اما در دوره جدید به سراغ افرادی آمده‎ایم که سازندگان مسیر رشد استعدادهای برتر هستند و باید با فعالیت‌های خود زیرساخت مناسب را در تحقق اهداف خرد و کلان در بحث نخبه‌پروری فراهم کنند.

محمد قلی با اشاره به ضرورت هدایت‌های استعدادهای برتر پس از شناسایی گفت: تنها راه ما برای رشد استعدادها پشتیبانی از مدارس، ظرفیت سازی و توانمندسازی آنها برای کمک به دانش آموزان است و همه فلسفه حضور شما در این گردهمایی، پیاده سازی مدلی از مدارس شهابی‌ست که پیش روی نظام آموزشی کشور قرار گیرد تا پس از این هیچ استعدادی مورد غفلت واقع نشود. در نقطه کنونی ما و شما که اجتماع بسترساز رشد نخبگان هستید، گردهم آمده ایم تا با برگزاری نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره متوسطه مجری طرح شهاب در گردهمایی ملّی مدیران مدارس و کانون‌های مردمی نخبه‌پرور برای فرزندان‌مان قدمی برداریم.

تبعیض در سرمایه‌گذاری برای نیروی انسانی مستعدبرتر عین عدالت است

معاون و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم راهی جز سرمایه گذاری روی انسان‌ها نداریم، ادامه داد: امکانات باید در خدمت نیروی انسانی مستعد قرار گیرد و چنانچه قرار باشد مناطق ما از محرومیت خارج شده و رشد کند باید نیروی انسانی را در اولویت قرار دهیم تا تحولی بزرگ و شگرف رقم بخورد. باید روی استعدادهای ویژه‌مان سرمایه‌گذاری کنیم و در چنین شرایطی تبعیض عین عدالت است. امیدواریم استعدادهای شناسایی شده در مدارس شما با قرارگیری در مسیر درست بتوانند در آینده انسان‌هایی اثرگذار برای پیشرفت شهر، روستا، کشور و حتی دنیای خود شوند و این امر بستگی دارد به اینکه مسیر رشد را چگونه طی کنند و ما نیز موظفیم نقش خود را در انجام ماموریت خطیری که برعهده‎مان گذاشته شده به درستی ایفا کنیم.

شناسایی مدارس شهابی

معاون مستعدان و آینده‌ سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه از اطلاق عنوان مدارس شهابی به مدارس موفق در پیاده ‎سازی الگوی رشد استعدادهای برتر و حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از این مدارس خبر داد و گفت: در این برنامه به دنبال شناسایی مدارس شهابی هستیم تا با همراهی آموزش و پرورش، بسترها و امکانات مناسب را برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فراهم کنیم، این‌ها مدارسی خواهند شد که به عنوان مدارس شهابی شناخته می شوند که توانستند دانش آموزان و استعدادهای خود را در مسیر صحیح رشد قرار دهند و بدون شک بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش پشتیبان این طرح هستند.

شایان ذکر است، برگزاری کارگاه اصول برنامه‌ریزی تربیتی با رویکرد شناسایی و پرورش استعدادها و برپایی کارگاه تدوین راهبردهای برنامه‌ریزی شناسایی و پرورش استعدادها از جمله برنامه‌های نخستین روز برگزاری این دوره بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ