سازنده نامدار پی‌سی می‌گوید نرخ خرابی پردازنده‌های اینتل کمتر از رایزن AMD است

اقتصاد ایران: یک شرکت تولیدکننده‌ی پی‌سی، نرخ خرابی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل را با رایزن ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ مقایسه کرده است.

Puget Systems، تولیدکننده‌ی معتبر کامپیوترهای با کارایی بالا، آمارهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهند نرخ خرابی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل کمی بیش از دو درصد است، در حالی که پی‌سی‌های مجهز به پردازنده AMD سری رایزن ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ نرخ خرابی بیشتر از چهار درصد دارند.

این اطلاعات با آنچه ما انتظار داشتیم مطابقت ندارد، به‌ویژه در شرایطی که مشکلات ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل در خبرها مطرح شده‌اند. داده‌های Puget به‌طور چشمگیری با نرخ خرابی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی که توسعه‌دهندگان بازی برای مدل‌های مختلف پردازنده‌ اینتل گزارش کرده‌اند، متفاوت است.

Puget فاش کرد که پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل دارای بیشترین خرابی‌ها در بین تمام پردازنده‌های اخیر بوده‌اند و نرخ ثبت‌شده‌ی آن‌ها بیش از ۷ درصد است. مشکلات مربوط به این سری از پردازنده‌های تیم آبی به‌طور گسترده گزارش نشده‌اند، بنابراین در مورد علت کرش CPU یا اینکه اینتل آن‌ را حل کرده یا نه، مطمئن نیستیم.

نرخ خرابی پردازنده اینتل نسل ۱۳ و ۱۴ بر اساس داده‌های پوگت
نرخ خرابی پردازنده‌های نسل ۱۰ تا ۱۴ اینتل در هر ماه از سال ۲۰۲۰ تاکنون بر اساس داده‌های پوگت
Puget

در نمودار بالا، Puget تعداد پردازنده‌های معیوب اینتل از نسل‌های مختلف را به‌تفکیک هر ماه مشخص کرده است. سازنده‌ی پی‌سی اشاره می‌کند که فقط دو مدل پرچمدار XX700K و XX900K را می‌فروشد، بنابراین تنها نرخ خرابی‌های مدل‌های خاص یادشده در داده‌ها گنجانده شده‌اند. این نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌رود، زیرا تصور می‌شود که مدل‌های پرچمدار بیشتر از سایر مدل‌ها از مشکل ناپایداری رنج می‌برند.

نرخ خرابی پردازنده های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل در ماه
نرخ خرابی پردازنده‌های اینتل در هر ماه به تفکیک Field (خرابی بعد از فروش) و Shop (خرابی در فروشگاه)
Puget

شرکت Puget می‌گوید همیشه در سیستم‌هایی که می‌سازد از تنظیمات بایوس اختصاصی خودش بهره می‌برد که طبق دستورالعمل‌ محافظه‌کارانه‌ی اینتل و AMD مشخص شده‌اند و از کانفیگ ولتاژ و توان حداکثری که عمدتاً در مادربردها دیده می‌شود، اجتناب می‌کند. احتمالاً به‌همین‌دلیل این شرکت ادعا می‌کند که نرخ خرابی‌ پردازنده‌های اینتل را کمتر از تولیدکنندگان دیگر مشاهده کرده است.

مقایسه نرخ خرابی پردازنده اینتل و AMD در نسل های مختلف
مقایسه‌ی درصد خرابی مدل‌های مختلف پردازنده‌‌ی اینتل و AMD
Puget

پوگت نرخ خرابی پردازنده‌های اینتل را در کنار پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ تیم قرمز به‌صورت درصدی ارائه داده است. نمودار نشان می‌دهد که پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل بسیار بیشتر از پردازنده‌های Ryzen خراب شده‌اند، اما در نسل سیزدهم و چهاردهم با درصد خرابی کمتری روبه‌رو هستیم.

جان بچ، مدیرعامل شرکت پوگت، در مورد حجم نمونه‌ها می‌گوید: «ما حجم بسیار زیادی نداریم، اما به‌اندازه‌ای هستند که برای تحلیل آماری مناسب باشند. تعداد دقیق سیستم‌ها در طول زمان تغییر می‌کند؛ ماهانه به‌طور میانگین ۲۰۰ کامپیوتر ورک‌استیشن از مجموع پردازنده‌های AMD و اینتل تولید می‌کنیم. معمولاً شاهد فروش بیشتر پردازنده‌ی اینتل نسبت‌ به رایزن هستیم (تقریباً ۸۰ به ۲۰ درصد)، اما در سال ۲۰۲۱ این نسبت معکوس بود؛ زیرا AMD پردازنده‌های بسیار رقابتی‌تری داشت.»

براساس اطلاعات پوگت، پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ دارای نرخ خرابی بالاتری در مقایسه‌ با نسل ۱۳ و ۱۴ هستند. با این حال، باید توجه داشت که پردازنده‌های رایزن در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ عرضه شده‌اند، در حالی که سری ۱۳ و ۱۴ اینتل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به‌فروش رسیده‌اند.

مقالات مرتبط
  • ادعای عجیب: برخی از پردازنده‌های اینتل «نرخ خرابی تقریباً ۱۰۰ درصدی» دارند
  • اینتل می‌گوید پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ لپ‌تاپ، مشکل ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ را ندارند
  • ظاهراً آسیب خبرساز پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل دائمی است؛ هیچ راه‌حلی وجود ندارد

مدیر Puget پیش‌بینی می‌کند که نرخ خرابی پردازنده‌های اینتل احتمالاً در آینده افزایش خواهد یافت: «پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل دارای نرخ خرابی بالایی هستند اما نه در سطحی که باعث نگرانی جدی شود. اطمینان از آینده‌ی این سی‌پی‌یوها مسئله‌ای بسیار مهم‌تر از نرخ خرابی‌هایی است که امروز مشاهده می‌کنیم. اگر درست باشد که سی‌پی‌یوهای نسل چهاردهم با گذشت زمان افزایش خرابی خواهند داشت، شاید موضوع به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود.»

تیم آبی به‌تازگی اعلام کرد که علت اساسی مشکل را یافته است و آن را از طریق انتشار به‌روزرسانی میکروکد برطرف خواهد کرد. پردازنده‌هایی که قبلاً خراب شده‌اند غیرقابل تعمیر خواهند بود. اینتل مدت ضمانت پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را در پاسخ به این مسئله از سه سال به پنج سال افزایش داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ