لزوم حمایت از آثار منتخب در رویداد جایزه شیدای دهکردی

اقتصاد ایران: شهرکرد-نمایشنامه‌نویس برتر جایزه شیدای دهکردی گفت: آثار ارزشمندی در این رویداد منتخب شده‌اند که امیدوارم با حمایت درست مالی و معنوی بتوانند به روی صحنه بروند.

مسلم سلیمانیان چالشتری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: زمانی نه چندان دور در فرهنگ تئاتری ما شدیداً گویش و لهجه‌های بومی منطقه ما چه در حوزه نمایشنامه نویسی و چه بازیگری و حتی شکل طراحی صحنه و موسیقی نوعی عیب تلقی می‌شد و کارگردان‌ها و هنرمندان کمتر به این نوع کارها رغبت نشان می‌دادند و بیشتر آثار خود را با زبان معیار و به سبک و سیاق آثار پایتخت تولید می‌کردند.

نمایشنامه‌نویس برتر جایزه شیدای دهکردی ضمن اعلام خرسندی از شرکت در رویداد چهارمین جایزه نمایشنامه‌نویسی شیدای دهکردی، افزود: یکی از دلایل جدی حضور من در این رویداد توجه این جایزه به آثار بومی بود.

وی ادامه داد: در این رویداد با نمایشنامه کاست محزون ۲ شرکت داشتم درواقع نمونه موفق شماره ۱ این نمایشنامه که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تولید شد من را ترغیب به نوشتن کاست محزون ۲ کرد.

سلیمانیان عنوان کرد: این اثر نیز همانند نمایشنامه کاست محزون ۱ نگاهی متفاوت از زاویه‌ای نو به مادران چشم انتظار زادگاهم شهرکرد دارد، آنجا که تا آخرین نفس عطوفت مادرانه خود را همچنان در آستانه درب خانه منتظر به یادگار می‌گذارند، مادری که حتی از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و گویا برای خانواده خود در سال‌های جنگ همچنان ناشناخته است.

این هنرمند چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در خلال داستان این نمایشنامه با خورده داستان‌های هر یک از اعضای خانواده نیز مواجه می‌شویم، عروس خانواده که همسرش به جنگ رفته و بازنگشته به همراه پسر نوجوان خود، در مواجهه با پیشنهادات و تصمیم گیری‌های خودسرانه خانواده که به نوعی ریشه در فرهنگ اواخر دهه ۶۰ دارد قرار گرفته و گویا برای بزرگ کردن پسر خود باید پس از اثبات شهادت شوهرش به عقد برادر شوهرش درآید.

وی تصریح کرد: هر چند نوع روابط افراد این خانه درون مایه‌ای طنز به زبان متن تزریق می‌کند اما ته نشین این وقایع به کمبودها، رنج‌ها و سختی‌های متعدد این نوع خانواده‌های بازمانده از عواقب جنگ اشاره می‌کند، آنجا که عروس خانواده ناگزیر بین هجمه‌ها و ناخواسته‌ها، رفتن را انتخاب می‌کند.

سلیمانیان اظهار داشت: شهرکرد سرشار از رنگ‌ها و نقوش، مثل‌ها و متل‌ها، باورهای نشأت گرفته از عقل به دور از خرافات زدگی‌ها، روایات، داستان‌ها و طرح‌ها است که ناب، دست نخورده و آماده هستند برای تبدیل شدن به آثاری که خود راه را در ذهن مخاطب باز خواهند کرد و من امیدوار هستم دیگر هنرمندان استان و نویسندگان کشور نیز با تکیه به این خرده فرهنگ‌های ناب آثار هنری تولید کنند که تأثیر به سزای در مخاطب دارد.

این هنرمند تئاتر تولید نمایشنامه و به روی صحنه رفتن آن را بسیار مهم دانست و افزود: اکنون آثار ارزشمندی در این رویداد منتخب شده‌اند که امیدوارم با حمایت درست مالی و معنوی بتوانند به روی صحنه بروند.

وی یادآور شد: این روزها بسیاری از هنرمندان که حرفه آن‌ها تئاتر و هنرهای نمایشی بود به ناچار به سمت شغل‌های دیگر برای کسب درآمد رفته‌اند و اکنون با وجود مشکلات اقتصادی و تورم تولید اثر نمایشی برای آن‌ها بسیار دشوار شده است و اگر تئاتر و هنرمندان تئاتر از سوی مراکز فرهنگی و هنری حمایت نشوند تولید یک اثر نمایشی برای هنرمندان به تنهایی امکان پذیر نیست.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم با حمایت مالی برای تولید این اثر از سوی حوزه هنری بتوانم کاست محزون ۲ را تا پایان ۱۴۰۳ به روی صحنه ببرم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسلم سلیمانیان چالشتری فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده و تاکنون بیش از ۳۰ نمایشنامه نوشته و کارگردانی کرده است همچنین این هنرمند استان چهارمحال و بختیاری در جشنواره‌های متعدد استانی، منطقه‌ای و سراسری مانند سوره ماه، پلیس، مهرآیین، دانشجویی، بسیج، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و غیره حضور داشته و رتبه‌های بسیاری در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه کسب کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ