مرگ تدریجی فلسطینی‌ها در گوانتاناموی اسرائیل

اقتصاد ایران: بازداشت خودسرانه فلسطینی‌ها و اعمال انواع شکنجه‌های ضد انسانی جسمی و روحی علیه آنها، یک سیاست جنایتکارانه سیستماتیک است که صهیونیست‌ها از زمان آغاز اشغالگری خود در اراضی فلسطین تاکنون دنبال می‌کنند و این وضعیت بعد از جنگ غزه بدتر شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در اکتبر 2023، این رژیم به شکل بی‌سابقه‌ای بر تجاوزات و شکنجه‌های غیر انسانی علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی افزوده است و گزارش‌های مستند مختلف که توسط سازمان‌های حقوق بشری تهیه شده، وضعیت وحشتناک این اسرا و بازداشت شدگان را آشکار می‌سازد.

شکنجه‌های وحشیانه علیه فلسطینی‌ها در جهنم «سدی تیمان»

در حالی که گزارش‌های مختلف حاکی از سطح بالایی از تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی است، بسیاری از نهادهای حقوق بشری و طرف‌های مربوطه، از جنگ بزرگ اسرائیل با اسرای فلسطینی صحبت می‌کنند.

در این میان از ماه‌های ابتدایی جنگ غزه، گزارش‌های متعددی درباره یک اردوگاه بدنام و مخوف به نام «سدی تیمان» واقع در صحرای النقب منتشر شد که بازداشت شدگان فلسطینی از نوار غزه، در آنجا نگهداری می‌شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازداشت شدگان فلسطینی در این اردوگاه نظامی ارتش اشغالگر که تبدیل به زندانی مخوف شده است، به طرز وحشتناکی مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفته‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در تحقیقاتی که سه ماه طول کشید و شامل مصاحبه با نظامیان صهیونیست و اسرای فلسطینی در داخل بازداشتگاه سدی تیمان بود، سیاست سیستماتیک شکنجه و آزار اسرای و بازداشت شدگان فلسطینی توسط اسرائیل را از 7 اکتبر مستند کرد.

یکی از خبرنگاران نیویورک تایمز درباره وضعیت اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی در اردوگاه سدی تیمان می‌گوید: آنها با دستان بسته نشسته بودند و چشم‌هایشان نیز بسته بود و حق صحبت کردن نداشتند. این افراد همچنین اجازه حرکت یا خوابیدن بدون اجازه را نداشتند.

در این تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز، به انواع روش‌های شکنجه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی از جمله ضرب و شتم شدید با باتوم و قنداق تفنگ، شوک الکتریکی در حین بازجویی، تجاوز جنسی، شوک‌های الکتریکی مکرر ، قرار دادن بازداشت شدگان در معرض صدای موسیقی بلند و آزاردهنده برای جلوگیری از خوابیدن آنها و برهنه شدن هنگام بازجویی و ... اشاره شده است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , اسرای فلسطینی , فلسطین ,

بر اساس این تحقیقات، جنایت‌های مقامات اسرائیلی علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی همچنین شامل محرومیت آنها از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی از جمله دسترسی به وکلا به مدت 90 روز و حضور در برابر قاضی به مدت بیش از 75 روز می‌شود.

مرگ تدریجی فلسطینی‌ها در گوانتاناموی اسرائیل

همچنین شبکه سی‌ان‌ان در گزارش مشابهی بعد از مصاحبه با نظامیان صهیونیست که در بازداشتگاه سدی تیمان کار می‌کردند و همچنین گفتگو با شماری از اسرا و بازداشت شدگانی که قبلاً در این بازداشتگاه مخوف بودند، اطلاعات وحشتناکی درباره شرایط بازداشت آنها فاش کرد.

در گزارش سی ان ان به شیوه‌های غیرانسانی شکنجه علیه بازداشت شدگان فلسطینی، شامل جلوگیری از حرکت یا سخن گفتن، حملات وحشیانه و ضرب و شتم که در برخی موارد تا حد شکستگی استخوان‌ها و دندان‌ها می‌رسد، اشاره شده است.

چند پزشک در گفتگو با خبرنگاران سی‌ان‌ان اعلام کردند: در برخی موارد به دلیل جراحات شدید ناشی از غل و زنجیر مداوم در دست و پای بازداشت شدگان، مجبور شدیم دست و پای آنها را قطع کنیم. علاوه بر آن عملیات‌های پزشکی برای این بازداشت شدگان توسط پزشکان فاقد صلاحیت انجام می‌شود و بازداشتگاه سدی تیمان به «بهشت کارآموزان پزشکی» معروف شده است؛ جایی که توجهی به وضعیت وخیم جسمانی بازداشت شدگان و زخم‌های عفونی شدید آنها نمی‌شود. همچنین بسیاری از عمل‌های جراحی بدون بیهوشی و داروی مسکن انجام می‌گیرد.

در نامه‌ای که یک پزشک اسرائیلی شاغل در بیمارستان صحرایی بازداشتگاه سدی تیمان تهیه کرده و این نامه توسط روزنامه عبری هارتس منتشر شد، آمده است: قطعی دست و پا تبدیل به یک اتفاق عادی برای بازداشت شدگان فلسطینی شده است. دستان بازداشت شدگان فلسطینی همیشه بسته است و رفتاری که با آنها می‌شود مغایر با اصول بهداشتی و پزشکی و قانونی است. فعالیت‌های این بیمارستان هیچ ربطی به فعالیت‌های عادی بخش‌های مرتبط با سلامت و بهداشت ندارد و افراد اینجا به طور منظم دارو و امکانات پزشکی دریافت نمی‌کنند.

وی درباره تغذیه این بازداشت شدگان فلسطینی هم گفت که حتی در داخل بیمارستان صحرایی هم نحوه توزیع غذا بین بازداشت شدگان فلسطینی بسیار توهین‌آمیز است. این افراد حتی نمی‌توانند از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند و به شکل غیرانسانی مورد توهین قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند لباس‌هایشان را کثیف کنند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , اسرای فلسطینی , فلسطین ,

پزشک مذکور اسرائیلی ادامه داد که اینجا همه بیماران چهار دست و پایشان و چشم هایشان دائما بسته است و روش دادن غذا به آنها به شدت توهین‌آمیز بوده و افراد سالم و جوان بعد از حدود یک هفته از بازداشت خود به شکل قابل توجهی وزنشان کاهش می‌یابد. نیروهای ارتش اسرائیل در بیمارستان صحرایی در تمام ساعات شبانه روز دست و پا و چشمان بازداشت شدگان فلسطینی را بسته‌اند.

جنگ با اسرای فلسطینی؛ در زندان‌های مخوف صهیونیست‌ها چه خبر است؟

البته شکنجه‌های وحشیانه علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی صرفاً به بازداشتگاه مخوف سدی تیمان محدود نمی‌شود و در سایر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها هم وضعیت به همین شکل است. در این زمینه کمیساریای عالی حقوق بشر اعلام کرد که 9400 اسیر فلسطینی در زندان‌های مختلف اسرائیل هستند که از این تعداد 53 اسیر تحت شکنجه در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند که بارزترین آنها بازداشتگاه سدی تیمان است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به روش‌های شکنجه علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی در زندان‌های مختلف رژیم اشغالگر اشاره کرد که شامل محروم کردن اسرا از غذا و آب، سوزاندن بدن آنها با سیگار، استفاده از سگ‌های وحشی برای حمله به اسرا و سایر روش‌های غیر انسانی شکنجه می‌شود.

در این زمینه ارتش رژیم صهیونیستی تحت فشار سازمان‌های حقوق بشری مجبور به اعتراف به قتل 36 اسیر فلسطینی از غزه در بازداشتگاه سدی تیمان شد که بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند. اما داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد اسرا و بازداشت شدگان شهید در بازداشتگاه سدی تیمان بسیار بیشتر از تعدادی است که ارتش اسرائیل اعلام می‌کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , اسرای فلسطینی , فلسطین ,

طی دهه‌های مختلف از زمان آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطین، مقامات رژیم اشغالگر سیاست بازداشت سیستماتیک و گسترده علیه فلسطینی‌ها ایجاد کرده بودند و بر اساس گزارش سازمان ملل تعداد فلسطینی‌هایی که توسط ارتش اسرائیل از سال 1967 تا 2006 بازداشت شدند به 800 هزار نفر رسید.

همچنین چندین گزارش بین‌المللی صادر شده توسط سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی حاکی از آن است که مقامات اسرائیلی از شکنجه‌های جسمی و روانی علیه اسرای فلسطینی استفاده می‌کنند که شامل بازداشت آنها در اتاق‌های شلوغ و غیربهداشتی، تجاوزات جسمی و جنسی، پوشاندن سر، ایستادن برای ساعات طولانی، بستن آنها به صندلی، محرومیت از خواب، حبس در سلول انفرادی، انواع رفتارهای ظالمانه و تحقیرآمیز که منجر به شهادت 73 نفر از بازداشت شدگان از سال 1967 تا 2020 شده است، می‌شود.

از سال 2001 تا پایان سال 2023 وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی بیش از 1400 شکایت در مورد شکنجه و بدرفتاری با اسرای فلسطینی توسط ماموران شاباک، دریافت کرد که به هیچ یک از آنها رسیدگی نشد.

هشدارهای بین‌المللی درباره وضعیت اسرای فلسطینی

سازمان‌های حقوق بشری همچنین رژیم صهیونیستی را به استفاده از سیاست سهل انگاری عامدانه پزشکی به عنوان ابزاری برای شکنجه اسرای فلسطینی با محروم کردن آنها از معاینات پزشکی و درمان و مخفی نگه داشتن اطلاعات پزشکی حیاتی این اسرا، متهم کردند.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، مقامات اسرائیلی از سیاست سهل انگاری عامدانه پزشکی علیه اسرای فلسطینی به ویژه برای بیماران سرطانی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن که نیاز به درمان ضروری دارند، به عنوان ابزاری برای مرگ تدریجی آنها استفاده می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت هم در گزارشی به جنایات ضد بشری نظامیان صهیونیست علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی از جمله غل و زنجیر کردن اسرای بیمار و بستن آنها به تخت‌ها و عدم انجام درمان‌های مناسب پزشکی برای آنها اشاره کرد.

همانطور که گفته شد، شکنجه غیر انسانی اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی توسط اشغالگران یک سیاست سیستماتیک است که بعد از نبرد طوفان الاقصی به مراتب بدتر شد. اما در این میان چندین عامل وجود دارد که موجب تشدید شکنجه‌های وحشیانه ضد اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی شده است.

تحرکات جنایتکارانه وزیر فاشیست صهیونیست علیه اسرای فلسطینی

در دسامبر 2022 و قبل از آغاز نبرد طوفان الاقصی، ایتمار بن گویر، وزیر فاشیست کابینه افراطی نتانیاهو اعلام کرد که قصد دارد مجموعه‌ای از اقدامات را علیه اسرای فلسطینی انجام دهد که شامل موارد زیر می‌شود:

-ایجاد محدودیت‌های شدید برای اسرای فلسطینی.

-تشدید انتقال اجباری اسرا از زندانی به زندان دیگر.

-جلوگیری از دریافت خدمات بهداشتی و به حداقل رساندن تعداد دفعات استفاده از حمام، آن هم تنها به مدت 4 دقیقه.

-اعمال محدودیت‌های شدید برای ملاقات اسرای فلسطینی با خانواده‌هایشان.

-قانونی کردن شکنجه علیه اسرای فلسطینی

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , اسرای فلسطینی , فلسطین ,

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی چندین معاهده حقوق بشری را امضا کرده که طبق آنها شکنجه ممنوع است؛ از جمله کنوانسیون بین المللی علیه شکنجه؛ اما قوانینی که این رژیم برای خودش تدوین کرده، شکنجه علیه اسرای فلسطینی را ممنوع نمی‌کند و آن را جرم نمی‌داند.

در این زمینه کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد نگرانی خود را درباره شکنجه‌های وحشیانه ماموران شاباک علیه اسرای فلسطینی ابراز کرد.

«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر در اراضی فلسطینی در گزارشی درباره بازداشت‌های خودسرانه فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست، به جنایات سیستماتیک و بلند مدت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اشاره کرد که موجب شده است، آنها برای چندین نسل از آزادی محروم باشند و به ابتدایی‌ترین حقوقی که توسط قوانین بین‌المللی به آنها اعطا شده است، نرسند.

این گزارشگر برجسته سازمان ملل در این زمینه اظهار داشت: اقدامات اسرائیل در طول چندین دهه از زمان اشغالگری خود در فلسطین، مردم این سرزمین را از وضعیت و هویت غیرنظامی خود محروم کرده است و آنها را در قالب نظامیان خرابکاری می‌داند که منبع تهدیدی برای اسرائیل هستند و بنابراین هر لحظه در معرض بازداشت قرار دارند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ