دو معاون جدید پزشکیان منصوب شدند/طیب‌نیا مشاور ارشد شد

اقتصاد ایران: رئیس جمهور در هشت روز گذشته هفت انتصاب از معاون اول خود تا رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که طبق اصل ۱۳۱ قانون در اثر حادثه پرواز اردیبهشت و شهادت آیت‌الله رئیسی، به طور زودهنگام برگزار شد، پیروز شد و طبق اختیارات قانونی برای تشکیل دولت از زمان تحلیف بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، ۲ هفته فرصت دارد تا هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کند. اما انصاب برخی از اعضای دولت که بی‌نیاز از رأی مجلس است، مستقیماً با حکم رئیس جمهور انجام می‌شود.

انتصابات امروز رئیس جمهور

امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه رئیس جمهور در احکامی جداگانه، «علی طیب‌نیا» را به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور، «شهرام دبیری» را به عنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور و «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

«علی طیب‌نیا» در دولت‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی به طور پیوسته دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. در سال ۱۳۷۶ طیب نیا به صورت همزمان به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) به عنوان معاون رئیس جمهور وقت فعالیت می‌کرد، و همه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رئیس جمهور را برعهده داشت. مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور، معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال ۱۳۸۴، نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ و به صورت همزمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضو شورای اقتصاد کشور را بر عهده داشت. طیب نیا در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.

«شهرام دبیری اسکویی» از سال ۱۳۶۸ به عنوان استادیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درآمد. وی در حال حاضر دارای عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است. عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز، نیز هست. دبیری رئیس «شرکت پزشکان ولیعصر تبریز» بوده و همچنین ایده‌پرداز، مؤسس اولیه و سهام‌دار اصلی بیمارستان ولیعصر تبریز است. دبیری در انتخابات دور سوم شورای شهر، به شورای شهر راه یافت. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به عنوان رئیس این شورا برگزیده شده است. در دوره ششم تأیید صلاحیت شد و در حال حاضر رئیس شورای استان آذربایجان شرقی و نماینده این استان در شورای عالی استان‌ها است.

«سید حمید پورمحمدی»، دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران دارد و معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و معاون برنامه ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری از جمله سوابق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

دو انتصاب مهم و حاشیه‌ساز

همچنین در تاریخ ۱۱ مرداد در احکامی از سوی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور «محمدجواد ظریف» به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و «محمدجعفر قائم پناه» به عنوان معاون امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شدند.

«محمدجواد ظریف خوانساری» در سال ۶۸ تا ۷۱ سفیر و معاون نماینده دائم نمایندگی ایران در سازمان ملل شد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، ۱۰ سال معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت. از ۸۱ تا ۸۶ برای بار دوم به عنوان سفیر ایران مسئولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و به نیویورک اعزام شد. ظریف پس از بازگشت تا سال ۸۹ دستیار ارشد وزیر امور خارجه بود. پس از آن به دانشگاه آزاد رفت و عهده‌دار سمت معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی شد. ظریف از ۸۲ تا ۸۴ معاون مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود و همچنین سخنگویی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران در تهران را نیز برعهده داشت. سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیر امور خارجه حسن روحانی شد. همچنین مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشورهای موسوم به ۵+۱ بود. ظریف که پیش‌تر اعلام کرده بود قصد حضور در دولت را ندارد، با انتشار پیامی از تغییر تصمیم اولیه خود خبر داد. وی همچنین اظهار کرد که این سمت تنها جهت رسمیت بخشیدن جایگاهی برای مشورت دادن به رئیس جمهور خواهد بود. این در حالی است که معاونت راهبردی ریاست جمهوری که در ساختار دولت جدید، جایگزین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری شده، بسیار مؤثر در تصمیمات و رویکردهای دولت بوده و جایگاهی به مراتب بالاتر از یک مجموعه مشورتی ساده دارد.

«محمدجعفر قائم پناه»، چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اولین دوره شورای شهر کرمانشاه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله سوابق دکتر قائم پناه است. انتصاب قائم‌پناه با توجه به برخی اظهارات ضد امنیت ملی او در گذشته، با اعتراض برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی روبرو شد.

اولین انتصابات پزشکیان پس از تحلیف

در تاریخ ۷ مرداد و پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان در احکامی جداگانه «محمد رضا عارف» به عنوان معاون اول رئیس جمهور و «محسن حاجی‌میرزایی» را به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب کرد.

«محمد رضا عارف»، در قبل از انقلاب در زمینهٔ برگزاری جلسات مذهبی در دوران دانشجویی در دانشگاه تهران نقش داشته است. وی همچنین در سال ۱۳۵۴ توسط کمیته مشترک ضد خراب‌کاری ساواک دستگیر شده است. در سال ۱۳۵۴ با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به آمریکا رفت. طی سال‌های تحصیل در ایالات متحده در انجمن اسلامی دانش‌جویان آمریکا و کانادا عضو رسمی بوده و فعالیت داشت. سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۵۹ مدرک دکترای خود را در رشتهٔ برق مخابرات از دانشگاه استنفورد گرفت. وی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست اصلاح طلبان بود و وارد مجلس دهم شد.

«محسن حاجی‌میرزایی» در کارنامه سوابق خود فعالیت به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم (از شهریور ۱۳۹۸ تا ۴ شهریور ۱۴۰۰) و همچنین دبیر هیئت دولت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی (از شهریور ۱۳۹۲ تا ۴ شهریور ۱۳۹۸) را دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ