تایر خودرو؛ لانه‌ پنهان پشه خطرناک آئدس

اقتصاد ایران: باوجود اینکه خودرو وسیله‌ای شخصی‌ است و در برخی موارد می‌تواند محیطی برای سرایت بیماری بین یک خانواده باشداما پژوهش اخیر نشان می‌دهد خودروها نیز می‌توانند عاملی برای گسترش بیماری تب دنگی  باشند.

ابتلا به بیماری تب دانگ یا دِنگی در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته است؛ بیماری‌ که عامل آن گزش پشه آئدس است؛ پشه‌ای که در تایرها و آب‌های راکد کوچک تخم‌گذاری می‌کند و البته مسافرت به کشورهای همسایه به‌خصوص امارات می‌تواند به گسترش این بیماری در کشور دامن بزند.

بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود. اگر این پشه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش بزند، بر اثر گزش، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد. یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری تب شدید است به همین علت به این بیماری تب استخوان‌شکن هم می‌گویند.

این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود، اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا ازجمله اروپا شده است. تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه از جمله علائم اصلی این بیماری هستند، اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوانزا کار شناسایی آن را سخت می‌کند.

بیماری تب دنگی درمان اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا حدود ۱۴روز بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد، در فرد بروز می‌کند، اما در بیش‌از ۸۰ درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است.

میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود ۲.۵درصد است، اما گسترش این بیماری از طریق تخم‌گذاری پشه آئدس می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و در مواردی مرگ‌آور باشد؛ بنابراین مهم‌ترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخم‌گذاری پشه آئدس است، پشه‌ای که در آب‌های کوچک راکد مثل ظرف گلدان‌ها یا در داخل تایر خودروها تخم‌گذاری می‌کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: از اردیبهشت امسال ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شده که بیشتر مسافران کشورهای امارات، پاکستان و عراق بوده‌اند و فقط ۷ مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.

به گفته وی اولین مورد آلوده به بیماری تب دنگی در ایران مسافری بوده که از کشور امارات به ایران آمده است به مرور به تعداد مبتلایان افزوده شده است.

اکنون برخی شهرهای استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر هستند. وزارت بهداشت فقط ۲۰درصد در مدیریت و کنترل تب دنگی نقش دارد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس که عامل این بیماری است به عملکرد سایر سازمان‌ها ازجمله استانداری‌ها، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت کشور، مرزداران وابسته است.

در شهر پنجور پاکستان که ۲۰۰کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد تب دنگی شیوع دارد و برخی زوار اربعین پاکستان از این منطقه مرزی وارد ایران می‌شوند.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز می‌افزاید: پشه آئدس در کیش و قشم هم دیده شده اما هنوز انتقال محلی بیماری تب دنگی در این مناطق گزارش نشده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ