تردد خودروهای گذرموقت بدون رعایت مقررات، قاچاق محسوب می‌شود

اقتصاد ایران: قاچاق خودرو پدیده‌ای غیرقانونی و عجیب است که برخلاف رویه‌های معمول در مورد قاچاق دیگر کالاها به کشور، برای تحقق نیازمند سازمان‌دهی است.

چندی پیش، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق خودرو با قاچاق دیگر کالاها فرق اساسی دارد، گفت: اگر همه ما وظایف خود را به درستی و به دقت انجام بدهیم موضوعاتی مانند ورود خودروهای قاچاق، بسیار کمرنگ می‌شود. وی افزود: برای برخورد با قاچاق خودرو نباید سراغ قاچاقچی خُرد برویم بلکه باید اجازه دهیم کل جریان ورود، محقق شود تا بتوانیم کسی را که تامین‌کننده مالی و سفارش‌دهنده است، دستگیر کنیم. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

شناسایی ۲۸۰ خودرو لوکس قاچاق

چند روز قبل رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به شناسایی ۲۸۰ خودرو لوکس قاچاق گفت: تاکنون بیش‌از ۵۰ خودرو با تلاش پلیس امنیت اقتصادی فراجا گلستان توقیف شده و تلاش برای توقیف سایر خودروهای قاچاق ادامه دارد.

سردار حسین رحیمی با اشاره به انهدام باند قاچاق خودروهای لوکس، اظهار کرد: این باند با اقدامات مجرمانه خود در چند استان، اقدام به قاچاق و فروش خودروهای گران‌ و لوکس کرده‌اند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا ضمن قدردانی از اقدامات و عملکرد این پلیس در استان گلستان ادامه داد: این باند، خودروهای لوکس را از استان‌های جنوبی به‌صورت قاچاق وارد می‌کردند و به شیوه‌های مختلف در استان‌ها و شهرهای دیگر با سند نمره یا نصب پلاک‌های مشابه، با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رساندند.

وی ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی گلستان در استان‌های مختلف موفق به شناسایی ۲۸۵ دستگاه خودرو لوکس قاچاق شد.

تاکنون نیز ۵۰ دستگاه از این خودروها توقیف شده است. رحیمی بیان کرد: همچنین در این پرونده تاکنون ۱۷متهم دستگیر شدند و توقیف خودروهای قاچاق لوکس و سایر متهمان احتمالی این پرونده نیز ادامه دارد.

خودروهای لوکس قاچاق چگونه به شهرها می‌رسند؟

چندی پیش، رئیس پلیس امنیت اقتصادی با اعلام خبر انهدام یک باند شماره‌گذاری خودروهای لوکس، شگرد قاچاقچیان برای پلاک‌کردن این خودروها در پایتخت و مراکز استان‌ها را توضیح داد.

سردار حسین رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه خودروهای لوکس قاچاق چگونه به شهرها می‌رسند، اظهار کرد: خودروهای لوکس قاچاق به‌وسیله کشتی‌ها به خورها آورده می‌شوند و در آنجا بارگیری می‌شوند و اکثرا شبانه به مقاصد شهرها از جاده‌های فرعی حرکت می‌کنند. وی افزود: اغلب این خودروها پورشه، بنز، لندکروزر و... هستند که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این خودروها چگونه پلاک می‌شوند و در شهر تردد می‌کنند، تصریح کرد: این خودروها به‌صورت قانونی پلاک نمی‌شوند چراکه فاقد مدارک قانونی هستند.

رحیمی با بیان اینکه برخی افراد با روش‌های غیرقانونی، پلاک‌هایی برای این خودروها تهیه می‌کنند، گفت: به‌عنوان مثال یک بنز قدیمی در زمان‌ گذشته به‌صورت رسمی توانسته است از پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک دریافت کند چراکه آن زمان آن مدل خودرو قانونی وارد کشور شده بود و برای پلاک کردن مشکلی نداشت.

وی ادامه داد: حال این افراد، پلاک را از روی آن مدل بنز قدیمی باز می‌کنند و ‌روی یک بنز جدید که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده است، نصب می‌کنند.

سردار رحیمی بیان کرد: اخیرا ماموران پلیس امنیت اقتصادی باندی را شناسایی کردند که این نوع پلاک‌ها را خرید و فروش می‌کردند یا حتی اجاره می‌دادند. وی تصریح کرد: این افراد، درآمد بالایی از این نوع معاملات دارند و در برخی مواقع تنها با خرید و فروش این پلاک‌ها، پول خرید یک خودرو بنز را به دست می‌آورند.

توقیف یک دستگاه لودر قاچاق در شهرستان نطنز!

این روزها علاوه بر خودروهای لوکس، کار به قاچاق لودر هم رسیده است! اواخر تیرماه امسال جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان از توقیف یک دستگاه لودر قاچاق به ارزش ۱۰۰میلیارد ریال در شهرستان نطنز خبرداد.

سردار محمدرضا هاشمی‌فر در این باره اظهار کرد: در راستای طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز، ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان نطنز حین کنترل و سرکشی از یک پارکینگ به یک دستگاه لودر مشکوک و برای بررسی وارد عمل شدند.

وی در ادامه افزود: ماموران انتظامی در بررسی‌های صورت گرفته دریافتند لودر مذکور قاچاق و فاقد هرگونه مدارک قانونی و معتبر گمرکی است که ضمن هماهنگی با مرجع قضایی نسبت به توقیف آن اقدام کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه ارزش لودر مکشوفه توسط کارشناسان مربوطه ۱۰۰میلیارد ریال برآورد شده است گفت: در این رابطه یک متهم شناسایی و پرونده تشکیل و تحت رسیدگی قرار گرفت.

همچنین روز گذشته مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی گفت: تردد خودروهای گذر موقت و ارس پلاک در سطح استان بدون رعایت مقررات مربوط، قاچاق محسوب می‌شود.

صمد حضرتی در ادامه افزود: تردد خودروهای گذرموقت ازجمله ارس پلاک (پلاک منطقه آزاد ارس) در سطح استان منوط به رعایت مقررات مربوطه ازجمله عدم انقضای مهلت تردد و عدم واگذاری به اشخاص دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه عدم آشنایی رانندگان این خودروها نسبت به مقررات تردد موجب تشکیل پرونده تعزیراتی برای آنان می‌شود، اظهار کرد: در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه، خودرو قاچاق محسوب شده و مورد تعقیب قانونی قرار می گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: در صورت مشاهده و توقف این خودروها از سوی ماموران نیروی انتظامی و تشکیل پرونده تعزیراتی برای آن ها، صاحبان این خودروها سه برابر ارزش خودرو جریمه شده و خودرو ضبط می شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ