تلاش ناکام برای جعل صدای مدیرعامل فِراری!

اقتصاد ایران:    طی سال‌های اخیر شیوه ارتباط مدیران و حتی تعداد جلسات حتی در بالاترین سطح نیز دستخوش تغییرات شده و به همین دلیل روش‌های ارتباطی نیز تغییرات زیادی کرده است.

این روند که باعث کاهش ارتباط فیزیکی در سطح ارشد تصمیم‌سازی شرکت‌ها می‌شود، شانس نفوذ را برای سوءاستفاده‌کنندگان فراهم می‌کند. در این میان جعل صدا و تصویر از طریق فناوری «دیپ‌فیک» یا جعل عمیق، بسیاری از افراد مشهور را طی سال‌های اخیر به دردسر انداخته است.

تازه‌ترین قربانی کلاهبرداری از طریق جعل‌ عمیق یا دیپ‌ فیک، مدیر فِراری است. کلاهبرداران در تلاش بودند تا با جعل صدای مدیر فراری، از این شرکت خودروسازی ایتالیایی کلاهبرداری کنند.

گسترش اینترنت در سراسر جهان و تولید هزاران محتوای تقلبی باعث شده است چشم‌ها و گوش‌های ما به باور کردن آن‌چه می‌بینند و می‌شنوند،‌ بدبین شوند.

افزایش توسعه نرم‌افزارهای دیپ‌فیک یا جعل عمیق، باعث شده است دستکاری صدا و تصویر برای کلاهبرداران راحت‌تر از همیشه باشد. شرکت خودروسازی فراری نیز قربانی جدید جعل عمیق شد.

فردی سعی کرد با جعل صدای بندتو ویگنا، مدیر اجرایی فراری در پیام‌های واتساپ و تماس تلفنی، سایر مدیران این شرکت را فریب دهد و از این مجموعه کلاهبرداری کند.

خبری که مدیران خودروسازان را هوشیار کرد

مدیران فراری هنگامی متوجه کلاهبرداری شدند که به شماره تلفن ارسال‌کننده پیام دقت می‌کردند. این پیام‌ها از شماره همیشگی ویگنا ارسال نمی‌شد. در نتیجه فرد کلاهبردار سعی کرد از طریق تماس تلفنی و تقلید صدای ویگنا، این موضوع را برای سایر مدیران توضیح دهد. با این حال هنوز سایر مدیران فراری متقاعد نشده بودند. آن‌ها از ویگنای تقلبی خواستند تا هویت خود را تایید کند.

به عنوان مثال یکی از مدیران فراری از کلاهبردار خواست تا عنوان کتابی که ویگنا به تازگی برای او توصیه کرده بود، نام ببرد. کلاهبردار در پاسخ به این پرسش، جوابی نداشت و تلفن را قطع کرد. پیام‌های کلاهبردار درباره یک خرید بزرگ صحبت می‌کرد که به صلاح‌دید تمامی مدیران اجرایی فراری نیاز داشت.

هنوز مشخص نیست کلاهبرداران تصمیم داشتند چه کاری را انجام دهند. خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود، وقوع جاسوسی شرکتی را محتمل دانسته است. به گفته این خبرگزاری، صنعت خودروسازی جهان اکنون در شرایطی بسیار رقابتی به سر می‌برد که هرکدام از رقبا در تلاش هستند تا به دیگران حمله کنند.

لازم است تا شرکت‌ها اقدامات جدیدی را برای آموزش کارکنان خود به کار گیرند تا بتوانند پیام‌ها و تماس‌های تولید شده با فناوری جعل عمیق را شناسایی کنند.

مدیری که به ارتباط قوی‌تر خواهد پرداخت

این اتفاق قطعا شوک بزرگی به مدیرعامل فراری وارد کرده و به همین ترتیب لازم دیده که شیوه مدیریت خود را تغییر دهد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی لوکس فراری معتقد است مدیران ارشد باید خطر دور افتادن از کارمندان یا حتی مشتریان خود را درک کنند و متوجه آن باشند. مدیر عامل خودروسازی فراری بر نسل تازه‌ای از خودروسازی نظارت دارد چراکه این شرکت به سمت ساخت خودروهای برقی حرکت می‌کند.

بلومبرگ درباره مسیر روبه جلوی شرکت و همینطور مسیر خود او با این فیزیکدان ایتالیایی که دوسال است این شرکت را رهبری می‌کند گفت‌وگویی انجام داده است.

ویگنا معتقد است زمانی که کسی در سلسله مراتب بالا قرار می گیرد ممکن است گمان کند همه چیز را می‌داند. این درحالی که باید چشمان و گوش‌هایش را برای آنچه مردم در داخل و خارج از شرکت می‌گویند، باز نگه دارد.

از نظر او، این خطر وجود دارد که وقتی مدیریت را بر عهده می‌گیرید ارتباط خود را با مشتریان از دست بدهید و بنابراین درباره آنچه آن‌ها می‌خواهند اشتباه کنید.

همچنین این خطر وجود دارد که به تامین‌کنندگان نیز گوش ندهید. حتی ریسک این وجود دارد که به کارمندان هم گوش ندهید و حتی فراموش کنید که دو گوش و یک دهان دارید.

او معتقد است زمانی که قصد دارید کاری جدید انجام دهید یک تیم کوچک، یک دنده بیشتر دارد. در یک تیم کاری بزرگ، شما تنها یک عدد هستند ولی در یک تیم کوچک شخصی هستید که از یک طریق یا بیشتر در کار مشارکت دارید و در این حالت، سرعت یادگیری از اشتباهات نیز بالاتر است.

به گفته ویگنا، رقبا همه‌جا هستند. باید به شرکت‌هایی که کوچک و سریع هستند توجه کرد چراکه آنها می‌توانند بازار را غافلگیر کنند. در این صنعت، این مساله به راحتی تکنولوژی نیست، چراکه معمولا در تکنولوژی میراث آنقدرها هم مهم نیست. اما وقتی درباره یک شرکت لوکس صحبت می‌کنید، این بعد میراث وجود دارد که بسیار هم مهم است.

ولی نکته مهم اینکه همیشه باید به رقبای احتمالی توجه داشت که کوچک، سریع و چابک هستند. به عقیده او، برای اینکه یک مدیرعامل خوب باشید باید همیشه بدگمان باشید. چراکه زمانی که در میان برترین‌ها هستید و می‌خواهید آنجا بمانید باید به چیزهایی که اطرافتان اتفاق می‌افتد گوش کنید.

به گفته او، سبزتر شدن مهم است، به خصوص برای یک شرکت لوکس، چراکه این شرکت یک کالاهای نمادین تولید می‌کند نه یک محصول کاربردی. بنابراین سبز شدن برای مجوز اجتماعی مهم است.

شرکت فراری هم قصد دارد تا سال 2030 کربن خنثی شود. به گفته او، در دنیایی زندگی می‌کنیم که گاهی اوقات چیزها بیش از اندازه با کامپیوترها انجام می‌شوند. ولی باید به این موضوع توجه کرد تکنولوژی‌های جدید همواره ابزاری هستند که باید توسط مردم استفاده شوند، نه برعکس.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ