۱۰ مزیت رقابتی «ری‌را» در بازار ایران

اقتصاد ایران: تلاش طراحان ایران‌خودرو بر این بوده که «ری‌را» به این زودی‌ها تازگی و طراوت ظاهری خود را از دست ندهد

کراس‌اوور کامپکت «ری‌را» که پروژه طراحی و ساخت داخل آن از اواخر دهه ۹۰ با کد K۱۲۵ آغاز شده بود، برای نخستین‌بار در تیرماه ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد. تولید این خودرو ملی، حاصل بومی‌سازی پلت‌فرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ (بن‌سازه داخلی IKP۲) است. در بخش نخست این مطلب به بررسی ۴ مزیت از مزایای رقابتی این محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازار ایران می‌پردازیم.

طراحی ظاهری مدرن و به‌روز

ظاهر ری‌را در مقایسه با سایر محصولات خودروسازان داخلی، بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر است. تلاش طراحان ایران‌خودرو بر این بوده که محصولی مدرن و همگام با ترندهای روز طراحی کنند که به این زودی‌ها تازگی و طراوت ظاهری خود را از دست ندهد. ضمن آن‌که قرار است این محصول با فواصلی کوتاه‌تر از محصولات قبلی و همچنین با عمقی بیشتر، فیس‌لیفت‌های را در سال‌های آینده تجربه کند.

این کراس‌اوور کوچک، از نظر ابعاد و تناسبات کلی شباهت‌هایی با همتای فرانسوی خود یعنی پژو۲۰۰۸ دارد، اما در جزئیات طراحی، هویتی مستقل و متمایز را به نمایش می‌گذارد و از نظر ارتفاع نیز بیش‌از ۸سانتی‌متر بلندتر است. نمای جلو ری‌را تداعی‌گر هیوندای سانتافه ۲۰۲۲ است.

دی‌لایت‌های باریک و کشیده در دو طرف کاپوت ری‌را نیز یادآور برخی خودروهای لوکس و اسپرت روز دنیاست. جلوپنجره بزرگ و مشبک در مرکز نما که چراغ‌های اصلی در کنار آن‌ها قرار گرفته‌اند نیز حس قدرت و استحکام این خودرو را القا می‌کند. ورودی هوای بزرگ در پایین سپر و مه‌شکن‌های قاب‌دار در دو طرف، تکمیل‌کننده نمای جلوی پویا و اسپرت ری‌را هستند.

در نمای جانبی، خطوط طولی و حجم‌پردازی‌های روی درها، ری‌را را کشیده‌تر و دینامیک‌تر نشان می‌دهند. در این خودرو از رنگ مشکی برای سقف و ستون‌ها و همچنین قطعات پلاستیکی مشکی در اطراف گلگیرها و پایین درها استفاده شده است. این تضاد رنگی به همراه ستون C عریض‌تر و دارای شیب بیشتر نسبت به پژو ۲۰۰۸، حالتی اسپرت به پروفایل جانبی خودرو بخشیده است.

در نمای عقب ری‌را نیز شاهد المان‌های اسپرت مانند چراغ‌های عقب با گرافیک داخلی یخی، دو خروجی اگزوز و خط عریض مشکی‌رنگ روی در صندوق هستیم که به قاب مشکی شیشه عقب و اسپویلر سقفی متصل می‌شود.

فضای داخلی چشم‌نواز و کاربردی

ری‌را اولین خودرو داخلی است که فضای داخلی آن در چنین سطحی از کیفیت و تکنولوژی قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی کابین ری‌را، استفاده از دو نمایشگر ۱۲اینچی به هم پیوسته روی داشبورد است.

نمایشگر سمت راننده به‌عنوان صفحه‌آمپر دیجیتال عمل می‌کند، درحالی‌که نمایشگر مرکزی وظیفه کنترل سیستم سرگرمی و تنظیمات خودرو را بر عهده دارد. فرمان ارگونومیک ری‌را از نوع دی‌کات همراه با کلیدهای کنترلی روی غربیلک است.

روی در کنسول مرکزی ری‌را که از طراحی شناور بهره‌ می‌برد، یک اهرم دنده خلبانی و دکمه‌های مربوط به ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سایر تنظیمات رانندگی تعبیه شده است. استفاده از مواد نرم برای روکش داشبورد و تریم درهای ری‌را، حس کیفیت را در این خودرو افزایش داده است.

صندلی‌ها که ترکیبی از چرم و پارچه هستند، ظاهری لوکس داشته و راحت دارند. در مجموع کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین ری‌را نسبت به دیگر محصولات ایران‌خودرو و سایپا بهبود یافته است.

کابین ری‌را فضایی مشابه با پژو ۲۰۰۸ دارد و برای ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال (بسته به قد و هیکل آن‌ها) مناسب است. فضای سر و پا در ردیف جلو مطلوب و در ردیف عقب قابل قبول است. صندوق عقب با ظرفیت ۴۱۰لیتر، برای یک کراس‌اوور کامپکت کافی است. روشنایی کابین ری‌را با استفاده از نورپردازی محیطی LED بهبود یافته است.

امکانات رفاهی متعدد

ری‌را در زمینه امکانات رفاهی نیز پیشرفت قابل توجهی نسبت به سایر محصولات داخلی داشته است؛ صندلی‌های برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در چند جهت، از ویژگی‌های لوکس این خودرو هستند. سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی با قابلیت گرم‌کن و درِ برقی صندوق عقب با حسگر پا از دیگر امکانات رفاهی ری‌را هستند. سیستم سرگرمی و اطلاعات ری‌را شامل یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی است که قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارد.

سیستم ناوبری داخلی و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از طریق این نمایشگر فراهم شده است. سیستم صوتی باکیفیت بالا نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ری‌را، کانکتد (متصل) بودن آن است که امکان کنترل برخی عملکردهای خودرو از راه دور را فراهم می‌کند. این سیستم همچنین اطلاعات مختلفی از وضعیت خودرو را به‌صورت آنلاین در اختیار راننده قرار می‌دهد.

۱۰ مزیت رقابتی «ری‌را» در بازار ایران

تجهیزات ایمنی کارآمد

ری‌را با مجموعه‌ای گسترده از تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته ایمنی، سعی در رقابت با محصولات مونتاژی و وارداتی دارد. کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) از ویژگی‌های استاندارد این خودرو هستند که به بهبود عملکرد و ایمنی در شرایط مختلف رانندگی کمک می‌کنند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) نیز از دیگر امکانات ایمنی ری‌را هستند.

سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل سرعت در سرازیری (HDC) از ویژگی‌های جدیدی هستند که برای اولین بار در یک خودرو داخلی ارائه شده‌اند. سنسور پایش فشار باد تایر (TPMS) و چراغ‌های گردشی از دیگر امکانات ری‌را هستند که به افزایش ایمنی و راحتی رانندگی کمک می‌کنند.

ری‌را از نظر سیستم‌های کمک‌راننده نیز به کروزکنترل، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای پارک جلو و عقب مجهز شده است. به گفته معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با توجه به انجام دو مرحله تست‌های تصادف روی این خودرو در مراکز آزمون مجهز و معتبر خارجی که فیلم‌های آن نیز منتشر شده، ری‌را ایمن‌ترین خودرو ساخت داخل است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ