ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال‌های مغزی

اقتصاد ایران: محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای یک طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، طراحی و ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز را با جریان الکتریکی متناوب آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد علوم شناختی، دکتر محمد مهدی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی گفت: تحریک الکتریکی وراجمجمه‌ای مغز (tCS) یکی از جدیدترین و کم خطرترین روش‌های مداخله در سیستم اعصاب است که در سال‌های اخیر کاربرد قابل توجهی در درمان اختلالاتی از جمله افسردگی، سوء مصرف مواد و پارکینسون یافته است.

وی افزود: ثبت سیگنال الکتریکی مغز (EEG) به صورت همزمان با تحریک الکتریکی مغز، امکانات بسیاری را در فرآیند درمان بیماران و یا تحقیقات بیشتر در این حوزه بوجود می آورد.

احمدی هدف از اجرای این طرح را دستیابی به روشی برای استخراج سیگنال الکتریکی مغز در حین تحریک وراجمجمه‌ای مغز دانست تا براساس آن پارامترهای سیگنال تحریک تنظیم شود و یادآور شد: برای ثبت سیگنال مغزی در حین انجام تحریک وراجمجمه‌ای مغز، لازم است که سیگنال مزاحم ناشی از تحریک را از روی سیگنال ثبت شده از روی سر حذف کنیم تا سیگنال الکتریکی مغز را به صورت سالم استخراج کنیم.

به گفته وی با استفاده از این سامانه می‌توان تحقیقات بر روی سیستم‌های حلقه بسته تحریک الکتریکی جریان الکتریکی متناوب را آغاز کرد.

این محقق با اشاره به اینکه این سیستم حلقه بسته می‌تواند در کنترل اختلالات و بیماری‌های شناختی نقش بسیار مؤثری داشته باشد، گفت: سامانه ساخته شده می‌تواند تاثیر بیشتری در کنترل رفتاری بیماران مبتلا به اوتیسم، کنترل اضطراب، رفع لکنت زبان، کنترل خشم، افزایش قدرت تصمیم‌گیری و کنترل رعشه‌های ناشی از پارکینسون داشته باشد.

مجری این طرح پژوهشی همچنین خاطر نشان کرد: با شناخت فرایند تحریک وراجمجمه‎‌ای مغز می‌توان پروتکل‌های تحریک را با دقت بالا به منظور اثربخشی بیشتر تحریک وراجمجمه‌ای، طراحی و همچنین با افزایش امنیت تحریک، مطالعات مؤثرتری را بر روی کودکان اجرا کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اجرای این طرح و ساخته شدن سامانه ثبت و تحریک همزمان، بستری برای انجام پژوهش‌هایی در جهت افزایش توانمندی‌های شناختی افراد و درمان بیماری‌های روانی افراد فراهم می‌کند و این دستگاه یکی از ابزارهای مورد نیاز برای مؤسسه‌های تحقیقاتی و درمانی فعال در حوزه بیماری‌های عصبی و شناختی خواهد بود.

مجری این طرح اضافه کرد: این طرح به صورت تجمیعی از یک پروژه کارشناسی ارشد و یک پروژه دکتری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به اجرا گذاشته شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ