جدال ۶ فرنگی کار ایران در آوردگاه المپیک/کشتی به دنبال طلسم‌شکنی

اقتصاد ایران: تیم ملی کشتی فرنگی با حضور ۶ نماینده و با ترکیب کامل از فردا به مصاف حریفان خود می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس از فردا (دوشنبه) ۱۵ مردادماه در پاریس آغاز خواهد شد و تیم ملی فرنگی ایران با ۶ نماینده و ترکیب کامل در این آوردگاه بزرگ روی تشک می‌رود. در این دوره از المپیک به غیر از محمدرضا گرایی تمامی کشتی‌گیرانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودند، در این رویداد مهم حضور دارند. گرایی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به نشان خوش رنگ طلا رسیده بود اما در این دوره از رقابت‌ها طبق چرخه انتخابی برابر سعید اسماعیلی شکست خورد و به این ترتیب او که خودش موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود به دلیل شکست برابر اسماعیلی نتوانست جواز حضور در المپیک را به دست بیاورد و اسماعیلی دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی را در المپیک پاریس را از آن خود کرد.

در المپیک توکیو هدایت تیم ملی کشتی فرنگی برعهده محمد بنا بود و این تیم موفق به کسب یک طلا و یک برنز در ۵ وزن شد. اما در این دوره از رقابت‌ها هدایت تیم ملی کشتی فرنگی برعهده حسن رنگرز است. کاروان ورزش ایران در هفته نخست رقابت‌ها موفقیت چشم‌گیری کسب نکرد و حالا اهالی ورزش امیدوارند از فردا که مسابقات کشتی شروع می‌شود، شور و هیجان به کاروان ورزش ایران هم منتقل شود.

در ادامه به وضعیت کشتی‌گیران حاضر در المپیک پاریس می‌پردازیم:

وزن ۶۰ کیلوگرم

مهدی محسن نژاد نماینده ایران در این وزن است؛ او یکی از کشتی‌گیران توانمند این وزن است که توانست با عبور از علیرضا نجاتی مدعی و عنوان دار جهان در این وزن بدرخشد. مدعیان اصلی مدال طلای این وزن «کنیچیرو فومیتای ژاپنی» و «ژولمان شارشنبکوف قرقیزستانی» هستند و به غیر از این دو نفر مدعیانی دیگر همچون «مراد ممدوف آذربایجانی، سلطانگالی قزاق، ویکتور سیوبانو از مولداوی، گئورگی تیبیلوف صربستانی» هم در آوردگاه پاریس حضور دارند.

وزن ۶۷ کیلوگرم

در وزن ۶۷ کیلوگرم شرایط حساسی وجود دارد و شاید همه نگاه‌ها به سمت این وزن باشد. محمدرضا گرایی که تجربه حضور در المپیک توکیو و کسب مدال خوش رنگ طلا را هم دارد؛ در این وزن توانست سهمیه المپیک را بگیرد. اما او تنها کسی است که با وجود کسب سهمیه در آوردگاه پاریس حضور ندارد. گرایی طبق چرخه انتخابی و در تورنمنت مجارستان، مقابل اسماعیلی شکست خورد و از حضور در المپیک بازماند. در این زون مدعیان زیادی وجود دارد، «سوگابه ژاپنی» یکی از مدعیان سرسخت این وزن است و کار اسماعیلی برابر این حریف دشوار خواهد بود.

جدال ۶ فرنگی کار ایران در آوردگاه المپیک/کشتی به دنبال طلسم‌شکنی

«لوئیس اورتا سانچز کوبایی» و «کیوتارو سوگابه ژاپنی» گرفته تا «حسرت جعفروف آذربایجانی»، «پرویز نصیبوف اوکراینی»، «ماته نِمس صربستانی»، «راماز زوئیدزه گرجستانی»، «اسلاویک گالستیان ارمنی» حریفان اسماعیلی در این وزن هستند.

وزن ۷۷ کیلوگرم

نماینده ایران در این وزن امین کاویانی نژاد است، پس از اینکه محمدعلی گرایی کاپیتان کشتی فرنگی ایران نتوانست در مسابقات جهانی بلگراد سهمیه المپیک را به دست بیاورد، کار به چرخه انتخابی کشید و کادر فنی شرط قهرمانی در تورنمنت بوداپست را حضور در المپیک اعلام کرد. در نهایت محمدعلی گرایی و محمدرضا مختاری با کاویانی‌نژاد مسابقه دادند، اما هیچ‌کدام از دو کشتی‌گیر شیرازی نتوانستند شرط کادرفنی را اجابت کرده و درنهایت کاویانی‌نژاد ملی‌پوش شد.

این وزن به گفته اهالی کشتی یکی از سخت‌ترین و پرترافیک‌ترین اوزان کشتی فرنگی در المپیک پاریس است، مدعی‌ترین کشتی‌گیر برای کسب نشان طلا همچنان «آکژول محموداف قرقیزستانی» است. «نائو کوزاکای ژاپنی» درکنار مالخاز آمویان ارمنی جزو مدعیان این وزن هستند. «سنان سلیمانوف آذربایجانی»، «زولتان لوای مجار»، «برهان آکبوداک» از ترکیه هم از جمله دیگر مدعیان مدال این وزن هستند.

وزن ۸۷ کیلوگرم

در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی نماینده ایران است که توانست سهمیه المپیک را در این وزن به نام خود ثبت کند. مهمدی در شرایطی توانست به سهمیه برسد که تغییر وزن داده بود و ناصر علیزاده نماینده ایران در این وزن در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بود اما او نتوانست سهمیه را کسب کند. مهمدی با توجه به تغییر وزن از ابتدا وارد چرخه المپیک شد و با شکست مستقیم حریف خود ناصر علیزاده در فینال قهرمانی کشور، گزینه حضور در مسابقات کسب سهمیه آسیایی شد.

«دیوید لوسونچی از مجارستان» و «علی چنگیز از ترکیه» از مدعیان عنوان‌دار این وزن برای مدال المپیک محسوب می‌شوند. «رفیق حسین‌اف آذربایجانی»، «نورسلطان تورسینوف قزاق»، «تورپال بیسلطانوف دانمارکی»، «لاشا گبادزه گرجستانی»، «الکساندر کوماروف صربستانی» و «ژان بلنیوک اوکراینی» هم برای مدال خواهند جنگید.

وزن ۹۷ کیلوگرم

محمدهادی ساروی نماینده ایران در این وزن است که در اوج پختگی به سر می‌برد. این دومین تجربه ساروی در المپیک است؛ او در المپیک توکیو توانست به مدال برنز برسد. طبق سیدبندی، الکسانیان و روسیلو کشتی‌گیران وزن ۹۷ کیلوگرم در نیمه‌نهایی با هم رودررو خواهند شد و درصورت فینالیست شدن ساروی در گروه مقابل، برنده آنها با ملی‌پوش ایران کشتی خواهد گرفت. این یک موقعیت خوب برای ساروی محسوب می‌شود.

جدال ۶ فرنگی کار ایران در آوردگاه المپیک/کشتی به دنبال طلسم‌شکنی

«ابوبکر خاسلاخانو بلاروسی» و «آرتور عمروف از جمهوری چک» در این وزن حضور دارند که برای کسب مدال می‌جنگند. «رستم آساکالوف» باتجربه هم در شرایطی به المپیک پاریس رسید که سنی از او گذشته و بعید است با این سن و سال بتواند در کنار مدعیان این وزن حرفی برای گفتن داشته باشد.

وزن ۱۳۰ کیلوگرم

آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران امین میرزازاده است، او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با لوپز کشتی گرفت و حالا با شرایط آماده‌تر به مصاف حریفان این وزن خواهد رفت. میرزازاده به واسط درخشش در مسابقات مختلف در این چند سال اخیر یکی از کشتی‌گیران به نام کشتی فرنگی شده که مدت‌ها در بالای رنکینگ جهانی هم قرار دارد.

«رضا کایالپ» یکی از مدعیان وزن ۱۳۰ کیلوگرم بود که پس از موضوع دوپینگ نتوانست جواز حضور در مسابقات المپیک پاریس را به دست بیاورد. «سرگی سیمینوف روس» هم به دلیل تحریم المپیک از سوی روس‌ها در این مسابقات غایب است. مدعی اصلی این وزن که حریف جدی میرزازاده هم محسوب می‌شود «میخایین لوپز کوبایی» است که در ۴۲ سالگی، به دنبال کسب پنجمین طلای المپیک خود است، آن هم در حالی که در سه سال گذشته روی تشک نیامده است.

جدال ۶ فرنگی کار ایران در آوردگاه المپیک/کشتی به دنبال طلسم‌شکنی

به گفته اهالی کشتی نیروی جوانی میرزازاده می‌توانست به قدرت این کشتی‌گیر باتجربه بچربد ولی با این حال او یکی از مدعیان اصلی این وزن است؛ لوپز از المپیک ۲۰۰۸ پکن تا ۲۰۲۰ توکیو چهار نشان طلای المپیک در سنگین وزن را به نام خود اختصاص داده و حالا به دنبال پنجمین مدال خوش رنگ طلا در این آوردگاه مهم است. لوپز با توجه به قدرت بدنی فوق العاده ای که دارد شانس اول مدال طلا محسوب می‌شود.

صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی که برای آذربایجان سهمیه المپیک کرده، در پاریس حضور دارد. «میلوف بلغاری»، «لینگ ژ منگ از چین» و «آگوستا فرناندز از شیلی» از دیگر کشتی‌گیران این وزن هستند که به نظر نمی‌رسد شانس کسب مدال طلا داشته باشند اما به هر حال میدان المپیک است و همه برای کسب بهترین نتیجه در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ