اصفهان به عنوان شهر برخوردار آب شرب ندارد

اقتصاد ایران: اصفهان-رئیس شورای شهر اصفهان گفت: به رغم اینکه عنوان برخوردار به اصفهان داده می‌شود، اما مناطق مختلفی از شهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت با قطع آب شرب روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی صبح یکشنبه در نطق پیش از دستور صد و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت رهبران مقاومت در ایران و لبنان به دست رژیم سفاک اسرائیل اظهار کرد: این اقدام خلاف عرف بین‌الملل نشان می‌دهد که جهان با یک رژیم و یک حکومت مواجه نیست، بلکه با یک گروه تروریستی مواجه است که فقط به پشتوانه آمریکا و استکبار جهانی توانسته سرزمین قدس را اشغال کند و اقدامات تروریستی را به نام یک دولت در دنیا انجام دهد، کارهایی که هیچ دولتی نه انجام می‌دهد و نه از لحاظ قوانین بین‌المللی پذیرفته است که دولتی مرتکب چنین جنایاتی شود.

وی افزود: اسماعیل هنیه مهمان جمهوری اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور بود و در یک اقدام ناجوانمردانه به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب فرمودند او مهمان جمهوری اسلامی بود و خونخواهی‌اش برعهده جمهوری اسلامی است، جا دارد که گروه‌های مقاومت در منطقه و جهان اسلام با شناخت دقیق از دشمنان، اتحاد بیشتر برای رسیدن به اهداف مقدس مقاومت داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک روز خبرنگار گفت: تا کنون در غزه ۱۶۰ خبرنگار به دست رژیم صهیونیستی ترور شدند از جمله خبرنگاری که بعد از شهادت اسماعیل هنیه برای تهیه گزارش از محل سکونت او مراجعه کرده بود. این روز را به قشر فعال و کوشای خبرنگار تبریک می‌گوئیم و امیدواریم بتوانیم به نوبه خود برنامه مناسبی برای تقدیر از خبرنگاران داشته باشیم.

وی گفت: امروز ۱۴ مردادماه پایان سومین سال فعالیت این دوره شورا و آغاز سال پایانی شورای ششم است، حدود ۱۱۰۰ روز از این دوران خدمت گذشته است که امروز صد و چهل و سومین جلسه در حال برگزاری است. در این مدت حدود ۹۵۰ مصوبه اعم از لایحه و طرح داشته‌ایم که ان شاء الله این مسیر ادامه دارد.

نورصالحی با بیان اینکه ۸ کمیسیون تخصصی فعال داریم که به طور متوسط هفته‌ای یک جلسه دارند، گفت: در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مسائل روز شهر، مدیریت شهری و حتی موارد فراتر از مدیریت شهری بسته به موضوع و عنوان کمیسیون پیگیری می‌شود.

وی افزود: جلسات داخلی با مجموعه مدیریت شهری و جلساتی با مدیران استان و جاهایی که ایجاب شده فراتر از آن، مسائل مهم و ضروری شهر و فراتر از آن پیگیری شده است. این جلسات و جلسات تلفیق بستر تصمیم سازی جلسات علنی است و مواردی که نیازمند گفت‌وگوی کارشناسی بیشتر است بررسی می‌شود و نتیجه این می‌شود که در جلسات علنی شورا می‌توانیم چندین مصوبه داشته باشیم.

ایجاد ۲ کمیسیون جدید، اقدام راهبردی و معنی دار شورای ششم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ابتدای دوره دو کمیسیون راهبردی تشکیل دادیم شامل کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم که به این دو موضوع مهم در طول سه سال اخیر پرداخته است. موضوع آب به نوعی خارج از وظیفه تخصصی مدیریت شهری است اما مطالبه جدی آحاد مردم و مسئولان، شورا و شهرداری بوده است و همین طور پرداختن به مناطق محروم و کمتر برخوردار که حاصل آن در سه سال اخیر، حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه بوده که معمولاً در سنوات گذشته به این میزان نبوده یا اصلاً نبوده است، هدف این بودجه تکمیل و ارتقا زیرساخت‌های مناطق کمتر برخوردار شهر و کمک به تعادل و توازن میان زیرساخت‌ها و خدمات موردنیاز کل مناطق شهر است.

وی ادامه داد: کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان با احساس نیاز در این حوزه از سال گذشته فعالیت خود را شروع کرد و محور هماهنگی، همراهی و هم افزایی همه جریان‌های فرهنگی که در این حوزه‌ها فعال هستند در شهر بود که در سال‌های اخیر نیاز به آن احساس می‌شد و به خوبی پاسخ داده شد. بنابراین تشکیل این دو کمیسیون، دو اقدام معنی دار و جهت دار بود که انجام شد.

نورصالحی با اشاره به اهتمام جدی برای پیگیری مطالبات عمومی مردم شهر گفت: جریان پایدار آب در زاینده رود، آلودگی‌های هوا و زیست محیطی و فرونشست زمین سه اولویتی است که مردم برای حل آن مطالبه دارند. این سه اولویت توسط کمیسیون‌های مربوطه و کل شورا دنبال شد و می‌توانیم بگوییم در حد بضاعت و توان خود و در حدی که همکاری شد در این زمینه‌ها فعالیت کردیم. هرچند این به معنی حل این سه چالش نیست، ان شاء الله ما در باقی مانده این دوره و همه کسانی که در دولت سیزدهم مسئولیت داشتند و مدیران استان در دولت چهاردهم اینگونه مسائل که چالش‌های اصلی شهر و استان است را پیگیری جدی کنند.

موضوعاتی مانند قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و موضوعات حوزه حمل و نقل که در یکی دو سال اخیر خود را خوب نشان داد و کاستی‌هایی که در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی مبتلا به شهر و استان بود پیگیری شد.

وی گفت: در سه سال گذشته سعی کردیم به صورت ماهیانه جلساتی با نمایندگان استان در مجلس و فرماندار داشته باشیم و در هر جلسه یکی دو موضوع اساسی و اصلی که با کمک مسئولان و نمایندگان قابل پیگیری و حل است دنبال می‌شود، این مسائل گاهی از سوی مدیریت شهری و گاهی از سوی نمایندگان پیشنهاد می‌شود. این جلسات با نمایندگان جدید مجلس ادامه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در جلسات علنی و تلفیق با همه مدیرانی که با موضوع خدمات در شهر مانند آب، فاضلاب، برق، دانشگاه‌ها، علوم پزشکی، صنایع بزرگ، محیط زیست و همه کسانی که نقش دارند و می‌توانند برای کمک به حل مشکلات شهر اقدام کنند جلساتی داشتیم.

مطالبه‌گری پیرامون زاینده رود با ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده رود

وی اظهار کرد: در حوزه آب، ذیل مجموعه مدیریت شهری، دبیرخانه فرهنگی زاینده رود تشکیل شد که کمک شایانی به عمومی سازی بحث زاینده رود بین مردم به عنوان یک مطالبه مطرح کرد. مدیریت شهری تقریباً در حوزه زاینده رود پا به پای مدیران استان پیش آمد که جای تقدیر و تشکر دارد از مدیران استان در سه سال گذشته که اهتمام جدی به پروژه‌های انتقال آب از دریا و انتقال آب به سمت زاینده رود داشتند، شورا و شهرداری نیز از این مقوله جا نماند و با کمک‌هایی که می‌شد در قالب مصوبات مربوط به فروش زمین‌هایی که ارزش افزوده‌اش مربوط به این پروژه‌ها می‌شد در حد بضاعت کمک کرد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: شورای عالی محیط زیست با حضور شهردار اصفهان، مدیرکل حفاظت محیط زیست و همه دست‌اندرکاران این حوزه به صورت ماهیانه تشکیل می‌شود و جایی مدیریت شهری می‌تواند در این حوزه اقداماتی را انجام دهد صورت داده است.

وی ادامه داد: کارگروه‌های مربوط به احیای بافت تاریخی و احیای بافت فرسوده با حضور دستگاه‌های مرتبط نیز به همین ترتیب تشکیل شده است.

ارتقای سطح شفافیت و سلامت اداری در شهرداری طی سه سال اخیر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طرح ارتقا و سلامت اداری در مدیریت شهری از جمله طرح‌های نخستی بود که مصوب شد و کمک شایانی کرد، گرچه انتظار مجموعه شورا ارتقا این شاخص در شهرداری است اما در حد توان و حدی که می‌شد، در سه سال گذشته سطح شفافیت و ارتقا سلامت اداری و حذف رانت و جریان‌های غیرقانونی به طور کلی یا بیش از ۹۰ درصد حل شده یا به سمت شرایط قابل قبولی پیش رفته است.

وی ادامه داد: در بحث توسعه انرژی‌های پاک شهرداری از قبل فعال بوده و در این دوره با اهتمام و بودجه‌هایی که گذاشته شد شهرداری به این سمت می‌رود که تا سال ۱۴۱۰ شهرداری بتواند ۱۰۰ درصد انرژی خود را از محل انرژی‌های پاک تأمین کند.

برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ چراغ راه آینده شهرداری

نورصالحی گفت: تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ از اقدامات خوبی بود که با همکاری مشترک مدیران شهرداری و شورا به نحو مطلوبی تهیه و تدوین و تصویب و به عنوان برنامه برای سال‌های آینده درنظر گرفته شد که حتی در دوره آتی شورا با بودن این برنامه و ریز پروژه‌هایی که این برنامه به همراه دارد چراغ راهی برای آینده شهرداری خواهد بود.

وی تأکید کرد: به رغم بحران آب و تنش‌های آبی و خشک شدن بیش از دو سوم چاه‌های آب متعلق به شهرداری، شهرداری سعی کرد با خرید پساب و احداث تصفیه خانه‌های متعدد که ۵ مورد آن امسال افتتاح می‌شود و اجرای حلقه آب خاکستری در شهر که جز اولین شهرهایی هستیم که مجهز به این شبکه و تصفیه پساب می‌شویم، امیدواریم این اهتمام و جدیت به حفظ فضای موجود کمک می‌کند.

۷,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مترو در سال ۱۴۰۳

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل اقداماتی خوبی از گذشته در حال انجام بود که ادامه پیدا کرد، گفت: خط ۲ قطار شهری به صورت ویژه مورد همت قرار گرفت، بودجه این پروژه ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ بود که به تدریج اضافه شد و امسال به ۷,۵۰۰ میلیارد تومان رسیدیم. برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که در حد راه اندازی بتوان از بخش‌هایی از فاز یک این خط مردم استفاده کنند.

وی افزود: گرچه یکی از اقدامات فوری و جدی این دوره قراردادی بود که به صورت تأمین منابع مالی داخلی با شرکت مپنا به میزان حدود ۵۹۰ میلیون یورو منعقد شد اما متأسفانه در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ همچنان پیگیری راه اندازی و فعال شدن این قرارداد هستیم. گرچه به عنوان فاز یک قرارداد جداگانه‌ای با همین مجموعه منعقد شد اما تلاش شد به عنوان یکی از شاخه‌های حمل و نقل پاک، خط دو نه تنها کند نشود بلکه با سرعت ادامه پیدا کند، البته ادامه فعالیت و رسیدن به این هدف اهتمام جدی از طرف مدیریت شهری نیاز دارد.

نورصالحی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی با اتوبوس، حداقل و کف نیاز جمعیت اصفهان، با حدود یکصد خط اتوبوس اعم از خطوط حومه‌ای و پر سرعت ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس است که در پایان دوره چهارم این تعداد با میانگین سن ۵ سال تأمین بود، در ابتدای این دوره یعنی سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۶۰۰ دستگاه با میانگین عمر ۱۰ سال کاهش پیدا کرده بود.

هدف گذاری رسیدن تعداد اتوبوس‌های شهری تا پایان دوره ششم شورا به ۱۲۰۰ دستگاه

وی گفت: مجموعه مصوباتی که اخذ شده حدود ۳۸۵ دستگاه اتوبوس، میدل باس و ون برای شهر خریداری شده که از این تعداد نیمی از آن تحویل و فعال شده که که تعداد اتوبوس‌های فعال به حدود ۹۰۰ دستگاه رسیده است، هدف گذاری این است که در ابتدای مهرماه به ۱۰۰۰ دستگاه و تا پایان دوره به ۱۲۰۰ دستگاهی که در گذشته فعال بوده برسیم.

حلقه چهارم حفاظتی کمک خوبی به کاهش ترافیک شهر می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حلقه چهارم حفاظتی از ادوار قبل در یکی دو تقاطع شروع شده بود اما هدف گذاری شد که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه یعنی از تقاطع حلقه چهارم با بزرگراه بعثت تا تقاطع این حلقه با بزرگراه دستجردی در مقابل سپاهانشهر به طول حدود ۲۴ کیلومتر فعال شود، تمام مقاطع این مسیر فعال است، در سال‌های قبل در مناطق ۱۰ و ۱۵ و امسال در مناطق ۴ و ۶ فعال شده و ان شاء الله بتواند کمک خوبی به کاهش ترافیک در حلقه‌های داخلی شهر داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگی ده‌ها و صدها برنامه در زمان‌ها و به مناسبت‌های مختلف اجرا شده است، یکی از آن اقدام ابداعی تحت عنوان چشمه‌های نورانی و مجموعه‌های فرهنگی مذهبی و ورزشی بود که در مناطقی از شهر با توسعه شهر از این کاربری غفلت شده بود و تا الان با فعال کردن این پروژه و کارگروهی که متعلق به آن است، با مشارکت شورا و شهرداری، نزدیک به ۳۰ مورد پروژه جدید، ۴۰ مورد تکمیل پروژه‌های قبلی و حدود ۳۰ مورد نماز خانه در مناطق مختلف که کمبود وجود داشت از جمله پارک‌ها و مراکز تجمع عمومی جانمایی شد که برخی از آن شروع به اجرا شده و برخی در حال اجراست.

نورصالحی تأکید کرد: در حوزه پیاده سازی الگوی مشارکت مبنا در بخش‌های مختلف تحت عنوان شهر اندیش، شهرجو، شهربان و… با کمک معاونت برنامه‌ریزی موجب شد که موضوعات مختلف را به مشارکت جمعیت نخبگانی بگذارد.

حمایت ویژه شورای ششم از شرکت‌های دانش بنیان

وی افزود: حمایت‌های عمده از اقتصاد و تولیدات شرکت‌های دانش بنیان، کمک به استقرار و توسعه فعالیت آن‌ها در شهر اصفهان مصوبات متعددی داشتیم. همچنین در حوزه گردشگری تقریباً نزدیک به صفر کردن تعرفه ساخت هتل‌ها برای چندین نوبت و توسعه خدمات غیرحضوری در حوزه‌های مختلف با سامانه‌هایی مانند اصنو، اصرو، اصپاک و ذیل سامانه اصفهان من اقدامات مهم دیگری بود که انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: عمده این موارد به اهتمام جدی و کار شبانه روزی و تلاش مضاعف در حوزه شورا و شهرداری نیاز دارد تا در همین دوره به بهره برداری برسد و مردم لذت استفاده از آن را بچشند. به نمایندگی از اعضای شورای اسلامی شهر از همه کسانی که در سه سال گذشته همکاری و همراهی در حوزه شهرداری، استانداری و دیگر دستگاه‌ها داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم. جدیت و تلاش، همکاری و کمک و هم افزایی دو چندان را برای یک سال پیش رو درخواست می‌کنم تا بتوانیم به اهداف مشخص شده دست پیدا کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: به رغم اینکه عنوان برخوردار به اصفهان داده می‌شود، اما مناطق مختلفی از شهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت و نه روستاها و نقاط دیگر شهرها، با قطع آب شرب روبرو هستند، در حالی که حقابه مردم این شهر را در ۲۰ سال گذشته در دولت‌های مختلف به تاراج بردند و جبران نکردند و ترس و ابا از جبران آن دارند، این در حالی است که امروز مردم آب شرب ندارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ