ممنوعیت واردات همیشه به معنی حمایت از تولید داخل نیست

اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ همچنان جامعه و مصرف کنندگان، منتظر افزایش کیفیت لوازم خانگی و رقابتی سازی قیمت این کالاها در این بازار هستند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خانه ملت، رضا علیزاده با اشاره به انتخاب وزرای کابینه چهاردهم و همچنین انتخاب وزیر صمت در پیگیری سیاست‌های مربوط به بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای مهم و وسیعی است که آحاد مردم نیز مستقیماً با آن در ارتباط هستند.

نماینده مردم «ورزقان» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در راستای رونق تولید و اشتغال توجه ویژه‌ای به بازار لوازم خانگی داشته باشیم، ادامه داد: علی رغم اینکه محدودیت و مشکلات زیادی برای تولید کنندگان این حوزه وجود دارد، اما ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در تولیدات لوازم خانگی بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: به واقع ارتقاء کیفیت و رقابتی‌سازی قیمت، از جمله نکات مهمی است که همواره باید در بازار لوازم خانگی به آن توجه داشته باشیم چرا که این دو شاخصه برای مصرف کننده حائز اهمیت است.

وی با اشاره به انتظارات دستگاهی پیرو حمایت از تولیدکنندگان داخلی، بیان کرد: قطعاً این حمایت موجب ارتقای کیفیت بیشتر محصولات و رقابتی شدن قیمت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارزیابی خود از انحصاری سازی بازار و ممانعت از واردات، بیان کرد:در این شرایط درست است که حمایت از تولیدات داخل را مدنظر قرار می‌دهیم اما این باعث می‌شود تا تولید کنندگان داخل دیگر به فکر ارتقای کیفیت و رقابتی سازی قیمت نیافتند و این یک آسیب است و می‌بایست این مسئله را با سیستم‌های تعرفه‌ای به نحوی کنترل کنیم که شرایط برای تولید کنندگان و همچنین مصرف کنندگان عادلانه باشد.

وی با بیان اینکه ما نباید در این بازار رویکردهای به اصطلاح «صفر و صدی» را دنبال کنیم ادامه داد: ما نباید با سیاست‌های خود در پی این باشیم که  یا واردات کالایی ممنوع شود و یا اینکه واردات را به نحوی آزاد بگذاریم که آسیب دیگری به تولید کننده وارد کند. به اعتقاد بنده اگر سیستم های تعرفه‌ای به درستی برنامه‌ریزی و کنترل شوند این مسئله بهترین راه برای پیگیری حقوق تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.

علیزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با وجود انحصار در بازار لوازم خانگی، تولید کنندگان این بخش توانستند تولیدات خود را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند و یا خیر؟ گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که تورم به کلیه حوزه‌های کالا و خدمات اصابت کرده است. بنابراین اینکه تولید کنندگان توانستند تا حدودی نیازهای جامعه را برطرف کنند، جای تقدیر دارد چرا که این تولید کنندگان هم مشکلات و چالش‌های زیادی را پیش روی خود دارند. از سویی دیگر همچنان جامعه و مصرف کنندگان انتظار افزایش کیفیت لوازم خانگی و رقابتی سازی قیمت این کالاها را دارند. از این رو تولید کنندگان این بخش باید همه توان خودشان را برای تحقق این اهداف به کار گیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید حمایت‌های منطقی و اصولی از تولید و به ویژه بازار لوازم خانگی داشته باشند، بیان کرد: یکی از این دست موارد می‌تواند کنترل مناسب تعرفه‌ها باشد چرا که این مسئله می‌تواند اهرم خوبی برای رسیدن به اهداف محسوب شود.

علیزاده در ادامه با اشاره به رویکردهای وزارت صمت در دولت چهاردهم و همچنین پیگیری مطالبات مردم در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: مهمترین اصل در این بخش حمایت از تولید داخل است لذا حمایت از تولید داخل باید به عنوان یک محور، مد نظر وزارت صمت در دولت چهاردهم باشد.

وی ادامه داد: البته ما برخی اوقات فکر می‌کنیم با ممنوع کردن واردات یک کالا در کل کشور، به حمایت از تولید کننده می‌پردازیم در صورتی که این مسئله به ظاهر حمایت است.

علیزاده تصریح کرد: به واقع صنعتی که احساس رقابت نداشته باشد،پیشرفت چندانی نخواهد داشت؛ به عنوان مثال ما در بخش خودرو این مسئله را شاهد بودیم. لذا به موجب حمایت 40 ساله از صنعت خودرو و انحصاری کردن آن و سپردن این بازار به دست خودروسازان داخلی متاسفانه پیشرفتی در این بازار ایجاد نشد و حتی این بازار نیز به اصطلاح تنبل‌تر هم شد.

وی تاکید کرد: بنابراین می‌بایست ما به حمایت‌های که لحاظ می کنیم به صورت منطقی نگاه کنیم. از این رو حمایت‌ها باید جنبه کارشناسانه ، اصولی و منطقی داشته باشد تا در ضمن اینکه ما تولید کننده را تقویت می‌کنیم، حقوق مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم.

علیزاده با بیان اینکه تولید کننده می بایست احساس کند که باید هر روز بهتر از دیروز باشد، ادامه داد: کیفیت و قیمت تولیدکننده باید هر روز بهتر از دیروز باشد تا بتواند یک روز در سطح جهانی با تولید کنندگان خارجی رقابت کند. لذا ما نمی‌توانیم تا ابد این دیوارها را بکشیم و بگوییم تولید کننده می‌بایست به صورت انحصاری تولید کند و مردم هم موظفند هرچه تولید کننده، تولید کرده را مصرف کنند. بنابراین باید برای این بخش زمانبندی  وبرنامه‌هایی داشته باشیم تا تولید کننده خودش را به تولید کنندگان جهانی نزدیک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ