برای جلوگیری از ناراحتی معده با داکسی سایکلین چه بخوریم؟

اقتصاد ایران: گاهی اوقات آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند داکسی‌سایکلین می‌توانند باعث مشکلات گوارشی یا ناراحتی‌های گوارشی شوند، بنابراین مهم است که بدانید کدام غذاها را باید بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، گاهی اوقات آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند داکسی‌سایکلین می‌توانند باعث مشکلات گوارشی یا ناراحتی‌های گوارشی شوند، بنابراین مهم است که بدانید کدام غذاها را باید بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید.

هنگام مصرف داکسی سایکلین به وعده های غذایی ساده و غذاهای تخمیر شده پایبند باشید و از غذاهایی که می توانند در جذب دارو اختلال ایجاد کنند، مانند غذاهای اسیدی و برخی مکمل های غذایی اجتناب کنید.

اگر شک دارید که به داکسی سایکلین حساسیت دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا با شماره 115 تماس بگیرید.

اگر آنتی‌بیوتیک‌ها معده شما را ناراحت کرده‌اند، می‌دانید که چقدر می‌تواند ناخوشایند باشد. خوشبختانه، این یک تجربه نسبتاً رایج است که می‌توان آن را با خوردن برخی غذاها و پرهیز از غذاهای دیگر برطرف کرد.مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باکتری های مفید روده شما را از بین ببرد و منجر به عدم تعادل در میکروبیوم شود که باعث مشکلات معده مانند اسهال و گرفتگی عضلات می شود. با اصلاح این عدم تعادل، می توانید باکتری های سالم را بازیابی کنید و این عوارض جانبی را کاهش دهید.

داکسی سایکلین چیست؟

داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی از جمله عفونت های مقاربتی (STIs)، بیماری لایم و آکنه استفاده می شود.

این دارو همچنین برای جلوگیری از مالاریا استفاده می شود و می تواند به عنوان جایگزینی برای پنی سیلین در افراد حساس به آن دسته از آنتی بیوتیک ها باشد.

داکسی سایکلین، مانند سایر آنتی بیوتیک ها، می تواند عوارض جانبی مختلف گوارشی (GIT) ایجاد کند.

به طور معمول، آنتی بیوتیک ها با هدف قرار دادن باکتری های مفید طبیعی یا "باکتری های خوب" در روده باعث مشکلات معده می شوند.

با گذشت زمان، انسان ها با این باکتری ها رابطه ای دوجانبه سودمند یا همزیستی ایجاد کردند. آنها با غلبه بر باکتری های مضر و کمک به هضم و جذب مواد مغذی به سیستم گوارش ما کمک می کنند.

در مقابل، ما محیطی مناسب و منبعی از مواد مغذی را برای آنها فراهم می کنیم.

چرا داکسی سایکلین معده من را ناراحت می کند؟

در موارد خفیف تر، مشکلات معده ناشی از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث اسهال و نفخ شود. این علائم به دلیل هضم ضعیف کربوهیدرات ها ناشی از کاهش باکتری های مفید رخ می دهد.

کربوهیدرات‌های هضم نشده آب را به روده می‌کشند و مدفوع را روان می‌کنند و باعث نفخ می‌شوند. علاوه بر این، سایر باکتری ها ممکن است این کربوهیدرات ها را تجزیه کنند و گاز تولید کنند و باعث نفخ شوند. این علائم معمولا پس از اتمام دوره آنتی بیوتیک فروکش می کنند.

گاهی اوقات ناراحتی معده می تواند نشانه چیز جدی تری باشد. هنگام مصرف داکسی سایکلین، از بین بردن باکتری‌های مفید می‌تواند محیطی ایجاد کند که باکتری‌های مضر مانند کلستریدیوئید دیفیسیل (C. diff) خارج از کنترل رشد کنند.

از آنجایی که C. diff اغلب به آنتی بیوتیک مقاوم است، علائم می توانند مدت ها پس از اتمام دوره آنتی بیوتیکی باقی بمانند.

C. diff باعث می شود که پوشش روده آسیب دیده و ملتهب شود و علائمی مانند ناراحتی شکمی، اسهال شدید، تب و گرفتگی عضلات را به همراه داشته باشد. این وضعیت می تواند آنقدر شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید.

داکسی سایکلین همچنین می تواند به طور خاص باعث ایجاد بیماری به نام "ازوفاژیت قرصی" شود، به خصوص زمانی که بدون آب مصرف شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که دارو قبل از رسیدن به معده آزاد می شود و پوشش مری را تحریک می کند. این وضعیت ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که قرص به آرامی در معده حرکت نکند. علائم ازوفاژیت قرصی شامل اشکال در بلع، حالت تهوع و سوزش سر دل است.

آیا باید داکسی سایکلین را با معده خالی مصرف کنم؟

داکسی سایکلین را می توان با معده خالی، یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کرد. غذا گاهی اوقات می تواند جذب دارو را کاهش دهد و در درمان بیماری خاص شما موثر نباشد.

غذاهای غنی از کلسیم می توانند به میزان قابل توجهی جذب داکسی سایکلین و سایر داروهای تتراسایکلین را مختل کنند. برای اطمینان از اثربخشی، توصیه می شود هنگام مصرف این دارو از مصرف این غذاها خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف داکسی سایکلین

در حالت ایده آل، داکسی سایکلین باید 2-3 ساعت قبل یا بعد از مصرف هر وعده غذایی، نوشیدنی یا مکمل های غذایی غنی از کلسیم مصرف شود.

آیا باید داکسی سایکلین را با شیر مصرف کنم؟

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، جذب داکسی سایکلین به طور قابل توجهی تحت تاثیر مصرف همزمان غذا و شیر قرار نمی گیرد. بنابراین، با وجود خطر بالقوه کاهش جذب، مصرف داکسی سایکلین همراه با غذا برای کمک به جلوگیری از ناراحتی معده ناشی از دارو توصیه می شود.

علاوه بر این، همانطور که قبلا ذکر شد، مصرف داکسی سایکلین با یک لیوان پر آب برای جلوگیری از تحریک مری بسیار مهم است. اگر در مورد مصرف داکسی سایکلین نگرانی دارید، برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از ناراحتی معده چه چیزی باید با داکسی سایکلین بخورم؟

داکسی سایکلین را می توان به طور کلی با وعده های غذایی معمولی بدون نگرانی مصرف کرد.

با این حال، خوردن غذاهای خاص همراه با داکسی سایکلین می تواند به شما در جلوگیری از عوارض جانبی ناخوشایند گوارشی، مانند اسهال کمک کند که ممکن است باعث شود شما دارو را به طور کامل قطع کنید.

وعده های غذایی ساده

خوردن غذاهای ساده و ملایم می تواند به شما در کاهش خطر عوارض جانبی مربوط به معده مرتبط با داکسی سایکلین کمک کند. به طور کلی، عاقلانه است که از خوردن وعده‌هایی که معده شما را ناراحت می‌کنند، مانند غذاهای اسیدی، خودداری کنید.

رژیم غذایی BRAT – متشکل از موز، برنج، سس سیب و نان تست – همچنین می تواند علائمی مانند اسهال و حالت تهوع مرتبط با داکسی سایکلین را کاهش دهد. غذاهای ملایم معمولاً به خوبی تحمل می شوند و تسکین دهنده هستند.

با این حال، تکیه صرف بر رژیم غذایی BRAT می تواند بیش از حد محدود کننده باشد و به طور بالقوه منجر به کمبود مواد مغذی و تاخیر در بهبودی پس از بیماری شود.

غذاهای کشت شده یا تخمیر شده

غذاهای کشت شده یا تخمیر شده برای احیا کردن مجدد باکتری های مفید روده که اغلب در طول درمان آنتی بیوتیکی از بین میروند مفید هستند. این غذاها سرشار از پروبیوتیک هستند که به بازیابی میکروبیوم روده شما کمک می کند.

برخی از نمونه های رایج این غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از:

  • ماست: حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس است که به هضم غذا کمک می کند و فلور روده را بازسازی می کند.
  • ترشی: ترشی های تخمیر شده (نه آنهایی که با سرکه تهیه می شوند) حاوی باکتری های مفیدی هستند که می توانند به حفظ سلامت روده کمک کنند.
  • کفیر: یک نوشیدنی شیر تخمیر شده که منبع قوی پروبیوتیک ها است و می تواند حتی از ماست در ارتقای سلامت روده مفیدتر باشد.

در حالی که این غذاها می توانند برای شما مفید باشند، شواهد اولیه وجود دارد که نشان می دهد برخی از غذاهای تخمیر شده ممکن است به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کنند.

این به این دلیل است که میکروب های موجود در این غذاها به طور بالقوه می توانند ژن های مقاوم را به باکتری های بیماری زا در روده منتقل کنند. با این حال، تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد و یافته ها هنوز قطعی نیستند.

آیا هنگام استفاده از داکسی سایکلین باید مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟

در تئوری، پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند داکسی‌سایکلین با پر کردن باکتری‌های خوب در روده کمک کنند.

تحقیقات اثربخشی پروبیوتیک ها را در پیشگیری از اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک ها برجسته کرده است. با این حال، خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از آنها وجود دارد، در درجه اول به این دلیل که پروبیوتیک ها به جای داروها به عنوان مکمل های غذایی طبقه بندی می شوند. مکمل‌ها توسط FDA تنظیم نمی‌شوند و در نتیجه نظارت دقیق‌تری بر کیفیت و سازگاری آنها انجام نمی‌شود. به همین دلیل است که هنگام مصرف مکمل‌های غذایی مانند پروبیوتیک‌ها مهم است که تصمیمات آگاهانه بگیرید.

غذاهای پری بیوتیک

غذاهای پری بیوتیک ترکیباتی هستند که در فیبرهای گیاهی یافت می شوند و باعث تحریک رشد باکتری های مفید در روده می شوند. برخلاف سایر غذاها، پری بیوتیک ها مستقیماً توسط بدن انسان قابل هضم نیستند و مستقیماً به دریافت مواد مغذی کمک نمی کنند.

در عوض، آنها به عنوان سوخت برای باکتری های مفید عمل می کنند که در فرآیند هضم این فیبرها، مواد مغذی تولید می کنند که بدن ما می تواند جذب کند.

نمونه هایی از غذاهای پری بیوتیک عبارتند از:

  • ریشه کاسنی
  • سیر
  • پیازها
  • تره فرنگی
  • مارچوبه
  • موز
  • سیب

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می تواند سلامت روده را با حمایت از میکروبیوم سالم بهبود بخشد.

آب

آب برای سلامت کلی ضروری است، توصیه کلی این است که روزانه هشت لیوان برای جلوگیری از کم آبی بنوشید. این امر به ویژه هنگام مصرف آنتی بیوتیک بسیار مهم است، زیرا اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک می تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان کامل آب با هر دوز داکسی سایکلین برای جلوگیری از تحریک گلو مهم است.

چه غذاهایی را نباید با داکسی سایکلین مصرف کنم؟

همانطور که در بالا ذکر شد، مصرف باکتری‌های مفید با خوردن غذاهای خاص و مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات گوارشی در زمانی که داکسی سایکلین مصرف می‌کنید، کمک کند.

با این حال، چند غذای دیگر نیز وجود دارد که در صورت مصرف این آنتی بیوتیک باید از آنها اجتناب کنید.

  • غذاهای پر فیبر: هنگام مصرف داکسی سایکلین، باید غذاهای پر فیبر را محدود کنید، زیرا می توانند در جذب آنتی بیوتیک اختلال ایجاد کنند. علاوه بر این، برای مدیریت موثر اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک، باید از برخی درمان های اسهال که حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، مانند پکتین، اجتناب شود. با این حال، هنگامی که دوره آنتی بیوتیک خود را کامل کردید، معرفی مجدد غذاهای پر فیبر می تواند مفید باشد زیرا به رشد باکتری های مفید در روده کمک می کند.
  • الکل: الکل ممکن است مانع جذب داکسی سایکلین شود و برای روند بهبودی مضر باشد. این وضعیت برای اکثر شرایطی که با آنتی بیوتیک درمان می شوند صدق می کند.
  • کافئین و غذاهای تند: در هنگام مصرف داکسی سایکلین باید از مصرف این غذاها و نوشیدنی ها خودداری کرد زیرا می توانند تحریکات گوارشی ناشی از دارو را بدتر کنند. آنها می توانند اسیدیته و تحریک معده را افزایش دهند و ناراحتی گوارشی را تشدید کنند.
  • مکمل های غذایی: آهن، مولتی ویتامین ها، مکمل های کلسیم و آنتی اسیدها می توانند به داکسی سایکلین متصل شده و بر میزان جذب دارو تأثیر بگذارند. برای اطمینان از درمان موثر باید داکسی سایکلین را حداقل دو ساعت قبل یا چهار تا شش ساعت بعد از این مکمل ها مصرف کنید.

نکات دیگری برای مصرف صحیح داکسی سایکلین

محافظت در برابر آفتاب: از ضد آفتاب با SPF بالا (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید و لباس بپوشید تا از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، زیرا داکسی سایکلین می تواند حساسیت پوست شما را به آفتاب سوختگی افزایش دهد.

  • با متخصص صحبت کنید: همیشه قبل از ترکیب داکسی سایکلین با سایر درمان ها با پزشک خود مشورت کنید تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری کنید.
  • تمام آنتی‌بیوتیک‌های خود را مصرف کنید: دوره کامل آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را تکمیل کنید تا از مقاومت باکتریایی جلوگیری کنید که می‌تواند درمان عفونت‌های آینده را سخت‌تر کند.
  • از پیشگیری از بارداری پشتیبان استفاده کنید: داکسی سایکلین ممکن است اثربخشی داروهای ضد بارداری هورمونی را کاهش دهد. استفاده از پیشگیری از بارداری پشتیبان مانند کاندوم، دیافراگم یا اسپرم کش ها را در نظر بگیرید.
  • واکنش های آلرژیک: اگر به سایر آنتی بیوتیک های تتراسایکلین واکنش آلرژیک داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است واکنش مشابهی با داکسی سایکلین داشته باشید. اگر مشکوک هستید که واکنش آلرژیک دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا با ۱۱۵تماس بگیرید.
  • دوز فراموش شده: اگر نوبتی را نادیده گرفته اید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید یا آن را نادیده بگیرید و اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، به برنامه دوز معمولی خود ادامه دهید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ