تغییرات سبک زندگی عامل اصلی کاهش جمعیت در فارس است

اقتصاد ایران: شیراز-استاد بخش جامعه‌ شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به گزارش‌های دوره‌ای مرکز آمار، از کاهش مداوم نرخ باروری در فارس خبر داد و گفت: تغییرات سبک زندگی، عامل اصلی کاهش جمعیت و نیروی کار است.

حلیمه عنایت در گفتگو با مهر، با هشدار به اینکه نرخ باروری در فارس مانند دیگر استان‌ها به زیر سطح جایگزینی رسیده است، اظهار داشت: چنانچه این روند ادامه یابد، تا چند دهه آینده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان و کاهش شدید نیروی کار خواهیم بود و این وضعیت می‌تواند به یک بحران اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود.

عنایت با تأکید بر اهمیت بنیاد خانواده در آینده کشور، گفت: همسران به عنوان دو بازوی مهم برای پیشرفت خانواده، نقش بسیار مهمی در ایجاد محیطی امن و حمایتگر برای فرزندان ایفا می‌کنند و با توجه به چالش‌های پیش روی خانواده‌های امروزی، تقویت بنیان خانواده نیازمند حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی است.

به عقیده وی در جامعه امروز، زن با وجود یک همراه و پشتیبان می‌تواند به عنوان یک همسر و مادر فهمیده در تربیت نسلی فرهیخته گام بردارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه خانواده مرجعیت خود را ازدست داده و فردگرایی افزایش یافته است افزود: این باورها بیشتر به همان تغییرات اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد بنابراین نمی‌شود فقط عامل صنعت را مسبب این موضوع دانست‌.

به گفته این استاد دانشگاه جوانان هنوز دوست دارند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند زیرا معتقدیم بنیاد خانواده در ایران از بین نرفته و برای ازدواج به راهکارهای حمایتی و تضمین شده نیاز دارند.

رئیس سابق مرکز مطالعات زنان دانشگاه شیراز خانواده را عضوی از جامعه دانست و بیان داشت: همراهی و همکاری زوجین و احترام به جایگاه ارزشمند یکدیگر، موجب می‌شود نگاه به حفظ خانواده در آینده دوچندان شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش نرخ باروری در کشورهای اروپایی، حمایت‌های جامع و قانونی از مادران شاغل است افزود: در ایران، قوانین حمایت از زنان متأهل شاغل، به ویژه در بخش خصوصی، به اندازه کافی اجرا نمی‌شود و از تضمین کافی برخوردار نیست.

عنایت ادامه داد: برای افزایش نرخ باروری در کشور، ضروری است که قوانین حمایتی از مادران شاغل تقویت شود و تسهیلات مالی و روانشناختی بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین، فراهم کردن مهدکودک‌های دولتی با هزینه کم و افزایش مرخصی زایمان و مراقبت از کودک می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ