پیاده روی اربعین سفری با پای دل/ مسیری که عشق فرمان می دهد

اقتصاد ایران: بیرجند-سفر پیاده روی اربعین حسینی هر چند در دل خود سختی هایی به همراه دارد اما زائران با پای دل در مسیری گام بر می دارند که عشق به حسین (ع) آنها را راهی کرده تا به وصال برسند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این سفر با هم سفرهایی که هر کس در دوران عمرش تجربه می‌کند متفاوت است. از آن جهت که رنج و سختی دارد، گرمای در مسیر بی تاب کننده است ولی باز هم خاطره‌ای شیرین در ذهن انسان رقم می‌زند.

بسیاری از ما تجربه پیاده روی اربعین را داریم. با کوله‌ای عزم سفر می‌کنیم و چند روزی را در بیابان‌های عراق پیاده روی کرده تا به دیدار دوست و حرم یار برسیم.

چه شیرین است آن لحظه که بعد چند روز پیاده روی وارد کربلا می‌شوی و در ابتدا چشمت به گنبد و گلدسته‌های حرم حضرت ابوالفضل (ع) می‌رسد. لحظه‌ای وصف ناشدنی که هیچگاه از ذهن زائران محو نخواهد شد.

یک زیارت خواهر - برادری

سمیه سلیمانی از شهروندان خراسان جنوبی که تجربه پیاده روی اربعین در سال ۹۷ را دارد، اظهار کرد: آن سال را همراه برادرم به مراسم پیاده روی اربعین رفتم و دوستان برادرم نیز در این سفر آمده بودند.

وی گفت: در آن سفر دوستان برادرم دائم می‌گفتند که تو خواهرت را آورده‌ای و دست و پای ما را بسته‌ای و برادرم نیز از این بابت ناراحت بود و می‌گفت اگر تو همراه من نبودی من راحت تر و سریع‌تر مسیر کربلا تا نجف را طی می‌کردم.

سلیمانی اظهار کرد: خاطرم هست در مسیر در موکب امام رضا (ع) که برای آستان قدس است توقف کردیم و برادرم گفت قبل از اذان صبح در جلوی موکب منتظر من می‌مانی و نماز را در مسیر می‌خوانیم که به گرمای روز نخوریم.

وی افزود: من هم ساعت را تنظیم کردم و همان موقع قرار بیرون موکب منتظر برادرم ماندم اما از زمان قرار یک ربع و کم کم نیم ساعت و باز ۵۰ دقیقه گذشت و خبری از برادرم نشد.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: خادمان موکب هم نمی‌توانستند در قسمت برادران، برادرم را صدا بزنند چون زائران خواب بودند.

پیاده روی اربعین سفری با پای دل/مسیری که عشق فرمان می دهد

حال و هوای حرم رضوی در مسیر پیاده روی

سلیمانی با اشاره به اینکه کم کم نگران و اشک از چشمانم سرازیر شد، افزود: چون در موکب امام رضا (ع) بودیم با امام درد دل کردم که اگر من در حرم شما گم می‌شدم خودم را به قسمت گمشدگان حرم می‌سپردم ولی الان در این شهر غریب که کسی را نمی‌شناسم چه کار کنم.

وی ادامه داد: اذان دادند و نمازم را خواندم و باز منتظر برادرم ماندم و بعد از حدود دو ساعت دیدم برادرم خواب آلود از موکب بیرون آمد و تا من را گریان دید متوجه ماجرا شد و مرا در آغوش گرفت و آرامم کرد.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: برادرم بعد گفت سمیه من را ببخش، اتفاقاً اگر زیارتی از من قبول شود همین زیارت است که تو را همراه خودم آوردم و بگذار دوستانم زودتر مسیر را طی کنند و من پای به پای تو می‌آیم.

سلیمانی گفت: دیگر تا آخر سفر برادرم همراه شد که به لطف امام رضا (ع) بود.

پیاده روی اربعین آرزوی همیشگی من بود

حکیمه بیدختی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی اظهار کرد: من سال گذشته به سفر پیاده روی اربعین رفتم که یکی از آرزوهای همیشگی من بود.

وی بیان کرد: خاطرم هست بعد از اینکه مسیر پیاده روی اربعین را تمام کرده و وارد شهر کربلا شدیم اول حرم حضرت عباس (ع) را دیدیم که بسیار لذت بخش بود.

این شهروند خراسان جنوبی با بیان اینکه طولانی بودن مسیر سفر و گرمای آن من را به شدت خسته و بیمار کرده بود، گفت: خاطرم هست در کربلا به صورت اتفاقی موکب حاجی آبادی‌های مقیم بیرجند را دیدیم که تصور ما این بود که فضا برای اسکان دارد.

بیدختی اظهار کرد: اما موکب برای پذیرایی بود ولی ما اصرار کردیم که حداقل تا صبح به ما فضایی برای اسکان بدهند که آقای حاجی آبادی مسئول موکب با مهربانی پذیرفت.

پیاده روی اربعین سفری با پای دل/مسیری که عشق فرمان می دهد

خاطره‌ای از لطف موکب دار خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه دوستانم بعد به زیارت رفتند، گفت: اما من خسته و بیمار روی مبل فرسوده‌ای که در موکب بود افتادم که آقای حاجی آبادی با مهربانی به من گفت دخترم چادرت روی خودت بینداز و روی همین مبل دراز بکش و استراحت کن.

این شهروند خراسان جنوبی ادامه داد: آن شب آقای حاجی آبادی پدرانه از منِ بیمار پذیرایی کرد و مرتب برایم چای و آش آورد تا بلکه گرفتگی صدا و کوفتگی تن و …از بین برود و صبح با حالتی مساعدتر از ایشان خداحافظی کردم ولی محبت ایشان در خاطرم مانده است.

لطف موکب داران عراقی بی نظیر است

رضا سعیدی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی گفت: برای من در سفر پیاده روی اربعین همان لطف و محبت موکب داران عراقی به زائران قابل تأمل بود.

وی بیان کرد: این موکب داران همه داشته‌های خود را به میدان می‌آوردند تا خستگی را از تن به در کنند و خوش به سعادتشان که چنین لیاقتی را پیدا کردند.

سعیدی گفت: لحظه‌ای که گنبد حضرت عباس (ع) را بعد از ورود به شهر کربلا دیدم را نیز با هیچ لحظه‌ای از عمرم عوض نمی‌کنم.

پیاده روی اربعین سفری با پای دل/مسیری که عشق فرمان می دهد

صدور ۱۱ هزار و ۴۴ گذرنامه زیارتی

سرهنگ علی زنگویی، رئیس اداره گذرنامه و مهاجرت فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون ۱۱ هزار و ۴۴ گذرنامه زیارتی و تعداد ۶ هزار و ۲۴۸ گذرنامه عادی در خراسان جنوبی صادر شده است.

وی گفت: گذرنامه‌های اربعین تا پنج سال اعتبار دارند و نیازی به تمدید آن نیست و از طریق اپلیکیشن پلیس من می‌توان درخواست صدور گذرنامه اربعین را داشت.

زنگویی ادامه داد: به هیچ عنوان در مرز برای کسی گذرنامه صادر نمی‌شود و کسانی که قصد زیارت اربعین را دارند باید قبل از مراجعه به مرز گذرنامه تهیه کنند.

پیش فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین آغاز شده است

علی اکبر مزیدی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور، پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای زائران اربعین حسینی در این استان آغاز شده است.

وی افزود: زائران می‌توانند از طریق وب‌سایت‌های فروش بلیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر استان به آدرس‌های www.payaneha.ir و www.payaneha.com نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

مزیدی گفت: بر اساس آمار سال گذشته، بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۴۵۱ سفر (رفت و برگشت) از زائران و خادمان از خراسان جنوبی به مرزهای هدف و همچنین، ۱۵۲ دستگاه ناوگان باری برای جابه‌جایی مواکب و تجهیزات به صورت رایگان به مرزهای عراق اعزام شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: نرخ‌های حمل و نقل پس از بررسی‌های کارشناسی و جلسات متعدد با اصناف تعیین شده و هرگونه قرارداد خارج از نرخ مصوب، تخلف محسوب می‌شود.

مزیدی اضافه کرد: کاروان‌های اربعین موظف هستند تا قراردادهای خود را به صورت رفت و برگشت و با تأیید انجمن‌های مسافربری منعقد کنند.

سفر پیاده روی اربعین، سفری در مسیر دلدادگی و عشق حسین (ع) است. امید آنکه همه علاقمندان به مکتب اهل بیت (ع) این سفر را تجربه کنند و با سلامت به وطن خود برگردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ