دردسر جدید تیم سبز؛ ظاهراً عرضه گرافیک‌های Blackwell انویدیا به‌دلیل «نقص در طراحی» به‌تعویق افتاد

اقتصاد ایران: طبق اعلام منابع داخلی انویدیا، ظاهراً مشکلاتی در طراحی گرافیک‌های سری بلک‌ول وجود دارد که باعث می‌شود این محصولات با تأخیر روانه‌ی بازار شوند.

ظاهراً عرضه‌ی پردازنده‌های هوش مصنوعی جدید انویدیا با نام بلک‌ول (Blackwell) که قبلاً برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود، با تأخیر مواجه شده است و احتمالاً به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۵ موکول شود. این خبر را دو منبع ناشناس که روی تراشه‌ی مذکور و سخت‌افزار سرور آن کار می‌کردند، به‌اشتراک گذاشتند و سپس بلومبرگ با استناد به منبع داخلی مایکروسافت، صحت خبر را تأیید کرد.

به گزارش بلومبرگ، انویدیا چند روز قبل نمونه‌های مهندسی پردازنده‌های B100 و B200 را ارائه کرد و به‌نظر می‌رسید عرضه‌ی آن‌ها در اواخر سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود. اکنون با این تأخیر، مشتریان بزرگ انویدیا مانند مایکروسافت، متا و xAI باید تا زودترین زمان، یعنی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۵، منتظر تحویل سفارش‌های خود از انویدیا باشند.

متا قبلاً نسبت‌ به توانایی انویدیا برای عرضه‌ی پردازنده‌های بلک‌ول در سال ۲۰۲۴ ابراز تردید کرده بود و گفت که انتظار ندارد محموله‌های پرچمدار جدید انویدیا را در سال جاری دریافت کند. منابع داخلی دلیل این تأخیر را وجود نقص‌های طراحی عنوان کرده‌اند. بر اساس این گزارش، بهتر است عرضه‌ی محصول با تأخیر همراه باشد تا مشکلات فنی آن برطرف شود؛ زیرا طبق تجربه‌، وقوع فجایعی مانند مشکلات ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم Core اینتل، پس از عرضه می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد.

ارائه‌ی محصولی بی‌نقص در اولین عرضه، برای انویدیا که ابررایانه‌های هوش مصنوعی آن قیمتی تا ۷۰ هزار دلار برای هر واحد و هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیون دلار یا بیشتر برای هر رک کامل سرور دارد، امری حیاتی است. با انتظار فروش بین ۶۰ تا ۷۰ هزار سرور کامل هوش مصنوعی، انویدیا نمی‌تواند ریسک اشتباهات قابل‌ توجه را به جان بخرد؛ اشتباهاتی که می‌تواند به از دست‌رفتن اعتماد مشتریان و پیگردهای حقوقی منجر شود.

مقالات مرتبط:
  • صندوق سرمایه‌گذاری الیوت: هوش مصنوعی «بزرگ‌نمایی شده» و سهام انویدیا «حبابی» است
  • تبعات تب‌وتاب AI؛ عرضه کارت‌های گرافیک انویدیا در دنیا با محدودیت مواجه می‌شود

یکی دیگر از دلایلی که به انویدیا امکان می‌دهد نسل بعدی پردازنده‌های هوش مصنوعی خود را با تأخیر عرضه کند، تسلط تقریباً کامل تیم سبز بر بازار پردازنده‌های مراکز داده است. بر اساس آمار، انویدیا در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۸ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داد. حتی درصورتی‌که AMD بتواند در حوزه‌ی هوش مصنوعی، محصولی با عملکرد مشابه بلک‌ول تولید کند، رسیدن به جایگاه انویدیا از نظر سهم بازار، به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

به‌هرحال، تیم سبز نباید بر برتری خود در بازار هوش مصنوعی تکیه کند، زیرا حتی بزرگ‌ترین مشتریان آن مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و OpenAI نیز درحال سرمایه‌گذاری روی تحقیق‌وتوسعه‌ی سخت‌افزار و ساخت محصولات هوش مصنوعی اختصاصی خود هستند. این یعنی انویدیا باید اطمینان حاصل کند که پردازنده‌های بلک‌ول را در بازه‌ی زمانی مورد انتظار به مشتریان تحویل دهد تا بتواند جایگاه خود را به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان حفظ کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ