متخصصان ایرانی داروی ترک اعتیاد قطعی و نانوداروی ضدسرطان ساختند

اقتصاد ایران: عضو هیات مدیره یک غزال دانش بنیان با اشاره به ساخت نانوداروی ضدسرطان و داروی ترک اعتیاد گفت: برای انتقال تکنولوژی ساخت داروی ضدسرطان با ترکیه و روسیه قرارداد منعقد کرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهایی ابتدایی مرداد ۱۴۰۳، ۱۲ شرکت دانش‌بنیان توانمند که رشد مستمر و پایداری را تجربه کرده و سهم خوبی در اشتغال نیروی انسانی متخصص، فروش دانش‌بنیان صادرات و خلق ارزش افزوده داشتند، نشان «غزال دانش‌بنیان» را دریافت کردند.

نوید ناطقیان عضو هیات مدیره یکی از این شرکتها در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره زمینه فعالیت این شرکت دانش بنیان که به تازگی به عنوان غزال دانش بنیان معرفی شده است، توضیح داد و گفت: شرکت نانودارو پژوهان پردیس در زمینه طراحی و تولید صنعتی نانوذرات هدفمند داروهای ضدسرطان و میکروذرات با آزادسازی کنترل شده فعالیت دارد.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان افزود: همچنین در تولید سامانه های دارورسانی فعال است؛ این سامانه ها داروهای هدفمند را به سلول های سرطانی و بافت سرطان می رساند. استفاده از این سامانه ها کاربرد دارو را تغییر داده و تجمع دارو در بافت سرطان افزایش و عارضه و میزان عوارض جانبی دارو کاهش می یابد و اثربخشی بیشتری را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه ۷ محصول دارویی دانش بنیان داریم، اطهار کرد: این داروها شامل داروهای ضدسرطان و ترک اعتیاد است. از ۷ محصول، ۴ محصول انحصاری شرکت ما است و در دنیا دومین شرکتی هستیم که داروی ضدسرطان را ساخته و عرضه می کنیم.

ناطقیان ادامه داد: ۳ استاد بودیم که این شرکت دانش بنیان را تاسیس کردیم و در آن زمان تنها ۳ نفر کار اجرایی شرکت را هدایت می کردند ولی در حال حاضر ۲۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ وارد فاز صادرات شدیم و از اولین شرکت هایی هستیم صادرات محصولات دارویی به کشور ترکیه را داشتیم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ به عنوان صادرکننده نمونه ملی در حوزه محصولات تکنولوژیک انتخاب شدیم.

این فعال فناور با اشاره به ساخت نانوداروی ضدسرطان پاکلی‌نب گفت: این دارو برای درمان سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پانکراس با تلاش محققان شرکت نانوداروپژوهان تولید شده است. این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی، از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود. به‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی آن کمتر از داروهای مشابه است.

وی با اشاره به ساخت و تولید داروی ترک اعتیاد قطعی در این شرکت درباره ویژگی های این محصول دانش بنیان توضیح داد و گفت: داروی ضداعتیاد با سامانه دارویی ما (میکروسفر) به بدن فرد بیمار تزریق می شود که با یک تزریق تا یک ماه دارو در بدن آزاد می شود و گیرنده های مغزی را بلاک می‌کند و حتی اگر بیمار مواد مخدر یا الکل مصرف کند، سرخوشی را تجربه نمی‌کند و در نتیجه منجر به ترک قطعی می شود.

ناطقیان افزود: روش های دیگر مثل متادون درمانی به این صورت است که مواد مخدر کم ضرر جایگزین یک ماده پر ضرر می شود اما روش ما ترک قطعی است. به این صورت که بعد از دوره سم زدایی، گیرنده مغزی بلاک می‌شود و حتی اگر بیمار در جامعه رها کنید و مصرف نا به جا هم داشته باشد، نئشگی را تجربه نمی کند.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان ادامه داد: حوزه دیگری که کار می‌کنیم داروهای کاشتنی هستند که ما در این فرایند از پلیمرهای پاسخ ده استفاده می کنیم به این صورت که محلول (پلیمر) را داخل بدن بیمار تزریق می‌کنیم و این محلول در مجاورت با مایعات میان بافتی بدن قرار می گیرد، از شکل محلول به شکل جامد تبدیل می شود و دارو بین یک تا سه ماه (بسته به تنظیماتی که قبل از تزریق انجام شده) در بدن آزاد می کند.

وی با اعلام اینکه به ۷ کشور از جمله ترکیه، سوریه، روسیه، اکوادور و پاکستان صادرات داریم، بیان کرد: در حال حاضر ۲ قرارداد انتقال تکنولوژی ساخت داروی ضدسرطان با روسیه و ترکیه منعقد شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ