چرا شمشیربازان المپیک به کابل‌ متصل هستند؟

اقتصاد ایران: شاید فکر کنید علت اتصال شمشیربازان به کابل الکتریکی مسائل ایمنی است، اما این امر علت دیگری دارد.

اگر بازی‌های المپیک را تماشا می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید شمشیربازها به یک کابل متصل هستند. هدف از کابل‌ها نه ایمنی بازیکنان و نه این موضوع است که اگر آن‌ها بیش از حد مجاز حرکت کردند، بتواند آن‌ها را به عقب بکشد.

علت وجود این کابل‌های الکتریکی سرعت بالای ورزش شمشیربازی است. برای مشاهده سرعت بالای ورزش شمشیربازی می‌توانید در اینجا ویدئویی از ندا حافظ، شمشیرباز مصری را بینید که درحالی‌که باردار است، در رقابت‌ها شرکت کرده است.

با توجه به اینکه شمشیربازی سرعت بسیار بالایی دارد، تعیین این موضوع که آیا ضربه‌ای وارد شده، چه کسی اول ضربه زده و آیا ضربه در ناحیه هدف مجاز وارد شده، دشوار است.

روزهای اولیه شمشیربازی متکی بر صداقت از سوی رقبا بود که پس از برخورد شمشیر فریاد می‌زدند و این موضوع را اعلام می‌کردند، اما روش ایده‌آلی نبود. در سال ۱۸۹۶ راه‌حلی گزارش شد: مدار الکتریکی که در صورت برخورد به داوران هشدار می‌داد. در آن زمان از کابل الکتریکی استفاده شد.

مایکل مک‌تیگ، مربی مرکز شمشیربازی شمال غرب در آمریکا در ویدئویی در یوتیوب توضیح می‌دهد: «کابل‌ها سلاح شما را به سیستم قرقره و سیستم امتیازدهی متصل می‌کنند. کار آن‌ها نسبتا سخت است، زیرا باید انعطاف‌پذیر و متحرک و درعین‌حال خارج از مسیر شما باشند، آن‌ها باید قابل اعتماد و درعین‌حال سبک باشند.»

در انواع مختلف ورزش شمشیربازی، بسته به هدف الزامات مختلفی برای رقبا وجود دارد. شمشیربازی «اپه» اولین نوعی بود که در آن از سیستم امتیازدهی الکتریکی استفاده شد، زیرا کل بدن هدف درنظر گرفته می‌شود و به تنظیمات ساده‌ای نیاز است. ازآن‌جا که در شمشیربازی اپه کل بدن هدف محسوب می‌شود، از ماسک غیرالکتریکی برای رقابت‌های شمشیربازی استفاده می‌شود.

در سایر انواع شمشیربازی برخی از نواحی بدن هدف درنظر گرفته نمی‌شود، بنابراین ضربه زدن به آن‌ها امتیازی ندارد. در این موارد، فلزات رسانا به پارچه نواحی هدف بافته می‌شوند.

در شمشیربازی «سابر»، شمشیربازان همچنین از ماسک رسانا استفاده می‌کنند. ماسک رسانا در شمشیربازی سابر کاملا رسانا است تا هر گونه لمسی روی دستگاه امتیازدهی ثبت شود. در شمشیربازی سابر ضربه به بخش بالای کمر، بازوها و سر نواحی امتیاز دارد.

مدت زمان زیادی طول کشید تا سیستم امتیازدهی الکتریکی به‌طور کامل پذیرفته شود. استفاده از کابل الکتریکی در شمشیربازی سابر تا زمان بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ در بارسلونا فراگیر نشد. اما اکنون هنگام تماشای رقابت‌های شمشیربازی، شاهد رقابت بازیکنانی هستید که به کابل الکتریکی متصل هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ