۱۷ نوع سرطان که بیشتر نسل جوان را مبتلا می‌کند

اقتصاد ایران: پژوهش مهم و جدیدی نشان می‌دهد که در ایالات متحده نسل جوان یعنی نسل زد (z) و نسل هزاره (Millennial) بیش از سایر نسل‌ها در معرض ابتلا به ۱۷ نوع سرطان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، نرخ مرگ ناشی از برخی سرطان‌ها ازجمله سرطان روده بزرگ در جوانان بیشتر است.

پژوهش مهم و جدیدی نشان می‌دهد که در ایالات متحده نسل جوان یعنی نسل زد (z) و نسل هزاره (Millennial) بیش از سایر نسل‌ها در معرض ابتلا به ۱۷ نوع سرطان قرار دارند. محققان انجمن سرطان آمریکا داده‌های میلیون‌ها نفر از متولدین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ را، که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به ۳۴ نوع شایع سرطان مبتلا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین سوابق مرگ مربوط به همان دوره را بررسی کردند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، سرطان‌های روبه‌رشد از این قرارند: دو نوع سرطان معده، سرطان روده کوچک، سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت (ER)، سرطان تخمدان، کبد، مجاری صفراوی، سرطان روده بزرگ، سرطان رحم و بیضه، کیسه صفرا، سرطان کلیه و پانکراس و دو نوع سرطان خون میلوما و لوسمی.

طبق این پژوهش، زیرمجموعه‌ای از سرطان‌های دهان و گلو در زنان، سرطان مقعد و سارکوم کاپوسی در مردان نیز به شکل فزاینده‌ای در سنین پایین‌تر بیش از نسل‌های دیگر بود. سرطان تیروئید، پانکراس، کلیه، روده کوچک و کبد در زنان، سریع‌ترین رشد را در میان نسل‌های جوان داشت و همه این سرطان‌ها در متولدین ۱۹۹۰ دو تا چهار برابر بیشتر از متولدین ۱۹۵۵ بود.

با آنکه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کاهش یافته یا تثبیت شده است، اما نرخ مرگ ناشی از برخی سرطان‌ها ازجمله سرطان روده بزرگ (کولورکتال) در جوانان بیشتر شده است. دکتر ویلیام داهوت، انکولوژیست پزشکی و مدیر ارشد علمی انجمن سرطان آمریکا، می‌گوید که ممکن است بیولوژی سرطان در بیماران جوان‌تر متفاوت باشد، از این رو باید در غربالگری سرطان در جوانان روش‌های متفاوتی را در نظر گرفت تا فرصت‌ها را از دست ندهیم و هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنیم.

دلیل ابتلای جوانان به سرطان چیست؟

درمورد بالا رفتن نرخ ابتلا به سرطان در جوانان نظرات و عقاید مختلفی وجود دارد. به گفته محققان، ۱۰ نوع سرطان به وزن بدن مربوط می‌شود که نشان‌دهنده ارتباط احتمالی‌ آن با نرخ چاقی بیشتر در نسل‌های جوان است. بنابراین می‌توان بر این نقطه برای بهبود سلامت و تلاش برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد. با این حال، چاقی تنها بخشی از این معماست، زیرا قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان‌زای بالقوه و پیروی از سبک زندگی ناسالم، مانند مصرف غذاهای فراوری‌شده، نوشیدن الکل و تحرک بدنی کم، بر سلامت نسل‌های جوان تاثیر بیشتری می‌گذارد.

روزنه‌های امید

مطالعات نشان می‌دهند که سرطان‌های مرتبط با مصرف سیگار در میان جوانان در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر کمتر شده است و همچنین ابتلا به سرطان دهانه رحم به‌دلیل موفقیت در واکسیناسیون اچ‌پی‌وی کاهش یافته است. با اینکه سرطان خون لوسمی و میلوما در حال افزایش است، اما به‌دلیل پیشرفت روند درمان میزان مرگ‌ومیر ناشی از آنها کاهش یافته است. با این حال، نتایج این آزمایش، که تغییرات قابل توجهی را در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ نشان می‌دهد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

افراد باید غربالگری سرطان را در اولویت قرار دهند تا آن را به‌موقع تشخیص بدهند و اقدامات لازم را برای درمان به کار بندند. همچنین تغییر شیوه زندگی مانند کاهش مصرف الکل و دخانیات بسیار ضروری است. با آنکه این پژوهش عوامل خطر خاصی را در حوزه سرطان معرفی نمی‌کند، اما تاکید می‌کند که داشتن سبک زندگی سالم، ازجمله ورزش، رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل و سیگار در بهبود سلامت کلی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها نقش بسیار دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ