ابطال قرارداد دادخواهی پنتاگون با متهمان حمله ۱۱ سپتامبر

اقتصاد ایران: پنتاگون قراردادهای دادخواهی با سه متهم حمله ۱۱ سپتامبر به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک را باطل کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قرارداد دادخواهی با سه متهم حمله 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، در ازای تبدیل حکم اعدام به حبس ابد را باطل کرد.

سه روز پیش اعلام شده بود که وزارت دادگستری آمریکا با خالد شیخ محمد و دو همدست دیگر وی به نام های ولید محمد صالح مبارک بن آتش و مصطفی احمد آدم الحساوی به توافق رسیده که در ازای پذیرفتن جرمشان، حکم اعدام تبدیل به حبس ابد شود. در حال حاضر این سه زندانی، در زندان نظامی گوانتانامو در کوبا نگهداری می شوند.

براساس این گزارش، آستین، از خانم سوزان اسکالیر که مسئول نظارت بر دادگاه جنگی گوانتاناموی پنتاگون است، برای ورود به روند توافقات پیش از محاکمه در این پرونده سلب صلاحیت کرد و خود مسولیت آن را پذیرفت.

آستین در یادداشتی نوشت: من با استفاده از اختیاراتم به سرعت، توافقات پیش از محاکمه با این سه متهم را باطل می کنم.

این در حالی است که بسیاری از جمهوری خواهان آمریکایی از جمله مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اقلیت سنا سناتور میچ مک کانل این توافق را به شدت مورد انتقاد قرار داده بودند. همچنین برخی خانواده های قربانیان حادثه و آتش نشانان شهر نیویورک این توافق را به شدت محکوم کردند.

برخی منتقدان معتقدند که این توافق مانع از آن می شود که عموم مردم به راستی بدانند که در این 23 سال چه اتفاقی در این پرونده افتاده است. جمهوری خواهان تیر انتقاد خود را به سمت جو بایدن و معاونش کامالا هریس گرفته‌اند. در حالی که کاخ سفید اعلام کرده بایدن هیچ نقشی در این مذاکرات پیش از محاکمه نداشته است.

روز گذشته مایک راجر رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره در نامه‌ای خطاب به لوید آستین خواستار پاسخگویی وی درباره این موضوع شد. او اظهار کرد که از این توافق به شدت متعجب شده و این نوعی خبر ویرانگر برای خانواده های قربانیان است.

شیخ محمد معروفترین زندانی زندان گوانتانامو است، زندانی که پس از حمله 11 سپتامبر 2001، در سال 2002 به دستور جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا برای نگه داری مظنونان ستیزه جوی خارجی راه اندازی شد. وی مغز متفکر عملیات ربودن هواپیمای مسافربری و برخورد آن به برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک در 11 سپتامبر 2001 و کشته شدن حدود 3 هزار نفر در خاک آمریکا و عامل آغازکننده دو دهه جنگ آمریکا در افغانستان است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ