برنامه‌سازی تپسی در تلویزیون؛ در جستجوی ۴ میلیون کاربر جدید و درآمد ۲۷۲ میلیارد تومانی

اقتصاد ایران: جزئیات قرارداد ۲۰۵ میلیارد تومانی تپسی برای ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی ۱۰۰ قسمتی در شبکه‌ی نسیم اعلام شد.

سازمان بورس از روز ۲۷ تیر ماه تا امروز (سیزدهم مرداد) نماد تپسی را متوقف کرده بود و به همین دلیل معامله‌ی سهام این شرکت برای مدتی امکان‌پذیر نبود. ماجرا از جایی شروع شده بود که شرکت تپسی قراردادی را با مؤسسه غیرتجاری نیک مهر اندیشان منعقد کرده بود که جزئیات آن به‌طور کامل مشخص نشده و روی سایت کدال منتشر نشده بود. این در حالی است که شرکت‌های راه‌یافته به بورس موظف هستند جزئیات قراردادها، فعالیت‌ها و صورت‌های مالی خود را روی سامانه کدال منتشر کنند تا درباره همه فعالیت‌هایشان شفاف‌سازی شود.

پس از توقف نماد تپسی و امکان معامله سهامش این شرکت برای گزارشی از جزئیات قرارداده منعقدشده را نوشته و روی کدال منتشر کرده که هم دلیل افشای دیرهنگام اطلاعات را توضیح داده و هم به نحوه عقد این قرارداد و هدف از آن پرداخته است. پس از انتشار این متن نماد شرکت تپسی در حال حاضر باز شده و معاملات این شرکت هم از سر گرفته شده است.

براساس متن منتشرشده، این قرارداد «مشتمل بر مشارکت در ساخت یک برنامه تلویزیونی است» و تپسی قصد دارد با همکاری شرکت نیک مهر اندیشان برای شبکه نسیم صداوسیما برنامه‌سازی کند. تپسی از دو هدف برای اقدامش به تولید برنامه تلویزیونی نام برده است: افزایش آگاهی از برند و جذب کاربر جدید.

این شرکت اعتقاد دارد حضور پیوسته در برنامه تلویزیونی امکان افزایش آگاهی از برند و رساندن پیام برند به مخاطبین گسترده را فراهم خواهد کرد و به افزایش آگاهی از برند تپسی به‌خصوص در شهرستان‌ها که سهم بازار تپسی کمتر است کمک مؤثری خواهد کرد. در بخش دیگری از متن منتشرشده روی سایت کدال آمده:

«تپسی با هدف ایجاد سوپراپ نیازمند افزایش آگاهی از برند خود است و حضور در چنین برنامه تلویزیونی به مدت نزدیک به یک سال و ۱۰۰ قسمت به‌خوبی می‌تواند آگاهی از برند تپسی را افزایش دهد.»

پرده‌برداری از «گروه تپسی»؛ بازار رقابت سوپراپلیکیشن‌ها داغ شد
پرده‌برداری از «گروه تپسی»؛ بازار رقابت سوپراپلیکیشن‌ها داغ شد
مطالعه '4

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که برنامه تلویزیونی مورد نظرش هر شب به‌طور متوسط ۵ میلیون بیننده داشته باشد و چون این بینندگان لازم است برای شرکت در مسابقه این برنامه اپلیکیشن تپسی را نصب کنند در ۱۰۰ قسمت از این برنامه همراه با دو پخش مجددی که دارد، ۴ میلیون کاربر جدید در تپسی ثبت نام کنند و به جمع کاربران پیشین این اپلیکیشن اضافه شوند؛ «یعنی به‌طور متوسط هر شب ۴۰ هزار کاربر جدید اپلیکیشن تپسی را نصب کنند.»

قاعدتاً بالا رفتن تعداد کاربران افزایش درآمد تپسی را هم به دنبال خواهد داشت. تپسی توضیح داده که داده‌های تاریخی این مجموعه نشان می‌دهد مسافرانی که در تپسی ثبت نام می‌کنند تا یک سال بعد از ثبت نام به‌طور متوسط ۵٫۶ سفر خواهند داشت. چنانچه متوسط قیمت هر سفر با تپسی را ۸۱ هزار تومان در نظر بگیریم تپسی به درآمد ۱۵ درصدی از این سفرها می‌رسد و هر مسافر این اپلیکیشن در سال اول بعد از ثبت نام خود درآمد ۶۸ هزار تومانی برای تپسی ایجاد می‌کند. «بنابراین طبق پیش‌بینی درآمد جدید حاصل از جذب این کاربران طی یک سال پس از ثبت نام آن‌ها مجموعاً مبلغ ۲۷۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود که در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.»

چرا تپسی اطلاعات مربوط به این قرارداد را به‌موقع منتشر نکرد؟

شرکت تپسی در متن شفاف‌سازی خود دلیل این که اطلاعات کامل و جزئیات بیشتری درباره قرارداد خود برای ساخت برنامه تلویزیونی منتشر نکرده را فرصت ندادن به رقیب برای «مقابله با برنامه رشد شرکت» دانسته و نوشته است:

«قرارداد مورد بحث مشتمل بر مشارکت در ساخت یک برنامه تلویزیونی است که بنابر نص قرارداد پیش از اتمام نیمه اول سال جاری به مرحله پخش نخواهد رسید؛ فلذا افشای آن چندین ماه پیش از پخش تنها مزایای قابل توجهی برای رقیب شرکت فراهم می‌کرد و به شرکت رقیب اجازه برنامه‌ریزی برای مقابله با برنامه رشد شرکت را می‌داد؛ بنابراین افشای این قرارداد نه تنها به نفع سهامداران ارزیابی نمی‌گردید بلکه به زیان ایشان و به نفع رقیب تلقی می‌گردید.»

هدف تپسی از برنامه‌سازی فقط تبلیغ و اسپانسرینگ نیست

در بخش دیگری از متن منتشرشده درباره جزئیات این قرارداد نحوه قیمت‌گذاری این قرارداد ۲۰۵ میلیارد تومانی تشریح شده و با ذکر عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در تعیین هزینه‌های برنامه‌سازی در تلویزیون توضیح داده شده است که تهیه‌کننده این برنامه قیمت پیشنهادی خود برای ساخت را ارائه کرده و پس از چند ماه چانه‌زنی برای تعدیل و کاهش قیمت، مبلغ ۲۰۵ میلیارد تومان برای این قرارداد مورد توافق قرار گرفته است.

تپسی همچنین توضیح داده که قالب این برنامه یک بازی تعاملی است که با سوپراپلیکیشن تپسی گره خورده است. همین ویژگی باعث شده این بازی تعاملی به‌صورت انحصاری در نرم‌افزار تپسی ارائه شود و سورس کد آن در انحصار تپسی باشد. بنابراین، مخاطبان این برنامه برای شرکت در مسابقه باید نرم‌افزار تپسی را روی گوشی خود نصب کنند و همین ویژگی باعث می‌شود این برنامه یک تبلیغ صرف برای تپسی نباشد و تپسی فقط به‌عنوان یک اسپانسر برای این برنامه تلویزیونی عمل نکند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ