چراغ سبز ترامپ به چینی‎ها برای ساخت خودروهای برقی در آمریکا

اقتصاد ایران: ترامپ از خودروهای الکتریکی متنفر است؛ اما از حضور چین در آمریکا برای ساخت خودرو استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان درمورد برندهای چینی سخنان غافلگیرکننده‌ای را بر زبان آورد. مخالفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با خودروهای برقی چیز جدیدی نیست. نامزد رسمی جمهوری‌خواه و معاون او، جی دی ونس جنگی را علیه خودروهای الکتریکی به‌راه انداخته‌اند.

به‌گفته این دو، خودروهای برقی به‌اندازه کافی برد ندارند و بسیار گران هستند. ترامپ اخیرا به بلومبرگ گفت اگر او دوباره انتخاب نشود، صنعت‌خودرو با «حمام خون» رقابت‌های چینی مواجه خواهد شد. اما در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان این هفته در میلواکی، ترامپ به‌طور غافلگیرکننده‌ای به خودروسازان چینی که در ایالات‌متحده کارخانه می‌سازند روی خوش نشان داد.

ترامپ گفت: «در حال حاضر که ما صحبت می‌کنیم، کارخانه‌های بزرگ در آن سوی مرز مکزیک در حال ساخت هستند.»

وی افزود: «آن نیروگاه‌ها قرار است در ایالات‌متحده ساخته شوند و مردم ما به‌این نیروگاه‌ها رونق خواهند داد.»

بر اساس گزارش بلومبرگ، طراحی و تولید خودروهای الکتریکی در ایالات‌متحده به‌شدت سیاسی شده است. خودروهای برقی موضوع داغ انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است. دولت بایدن صدها میلیارد دلار برای تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی هزینه کرده است. اما ترامپ می‌خواهد به «طراحی و تولید خودروهای برقی پایان دهد»؛ درحالی که هیچ چیزی برای شروع وجود ندارد.

این اظهارات برای گروه‌های بی‌شماری تعجب‌آور است؛ از مقامات صنعت‌خودرو آمریکا که از رقابت خودروهای الکتریکی پیشرفته چین می‌ترسند تا قانون‌گذاران جمهوری‌خواه که به‌شدت نسبت به این کشور و دولت حاکم چین سخت‌گیر بوده‌اند.

او گفت برای اصلاح توافقنامه تجارت آزاد ایالات‌متحده مکزیک کانادا (USMCA) و اعمال مالیات تا سقف 200 درصد بر خودروهای ساخت مکزیک برای جلوگیری از ورود آن‌ها به ایالات‌متحده تلاش خواهد کرد.

البته با توجه به‌تعداد خودروهای موجود در بازار ایالات‌متحده – برقی و غیره – که توسط جنرال‌موتورز، فورد، مزدا، نیسان، ب‎ام‌و و تعداد بی‌شماری دیگر در مکزیک ساخته شده‌اند، این یک تغییر بزرگ برای کل صنعت‌خودرو است.

دولت بایدن قبلا تعرفه صددرصدی سنگینی را بر واردات خودروهای چینی وضع کرده و عملا آن‌ها را از فروش در ایالات‌متحده با قیمت‌های ارزان منع کرده است. اما چندین مدل فروخته‌شده در ایالات‌متحده درست در آن سوی مرز، در مکزیک تولید می‌شوند. این شامل مدل‌های جدید Chevy Blazer EV و Equinox EV است که در کارخانه جنرال‌موتورز راموز آریزپ ساخته شده‌اند.

بی‌وای‌دی و تسلا هر دو برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه در مکزیک دارند. این احتمال وجود دارد که کیا EV3 نیز در آن‌جا ساخته شود. ترامپ اما با ساخت این خودروها در مکزیک مشکل دارد.

احتمالا خودروسازان چینی از ‌اظهارات ترامپ خوشحال شده‌اند. چراکه پیامدها و منافع بالقوه این سیاست برای چینی‌ها، با توجه به‌تسخیر بازار خودرو ایالات‌متحده توسط خودروسازان ژاپنی با ساخت کارخانه‌های محلی در دهه 1980 چشمگیر و قابل توجه است.

نخستین هوندا، تویوتا و نیسان ساخت ایالات‌متحده چندین دهه پیش عرضه شد و در پی آن فرآیندهای تولید به‌طور کلی تا حد زیادی کارآمد شد و به‌تناسب، ضمن پایین آمدن میزان خطا در خطوط مونتاژ، کیفیت محصولات تا حد زیادی افزایش یافت. این مدل خودروهای ژاپنی همچنان در ایالات‌متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر این اساس تویوتا یکی از پرفروش‌ترین برندهای آمریکایی در چندین مدل بوده است و تقریبا تمام خودروهای هوندا که در آمریکا فروخته می‌شوند نیز در این کشور ساخته می‌شوند.

به‌طور فرضی، خودروسازان چینی نیز تخصص قابل توجهی در ساخت خودروهای الکتریکی در خاک آمریکا خواهند داشت. از این گذشته، خودروسازان و باتری‌سازان چینی بهتر از هر کشور دیگری توانسته‌اند خودروهای الکتریکی را تجاری کنند. آن‌ها تسلط آهنینی بر کارخانه‌های پردازش و پالایش باتری دارند و برخی از بزرگ‌ترین سازندگان باتری در جهان، از کشور چین هستند.

با این حال، ترامپ در همان سخنرانی متعهد شد که در صورت انتخاب مجدد، در روز اول به «طراحی و تولید خودروهای الکتریکی» پایان دهد. درحالی که این واقعیت همچنان وجود دارد که «اجباری» وجود ندارد، او به‌معیارهای انتشار آلاینده‌های چندگانه EPA اشاره کرد که در اوایل سال جاری نهایی شد. مقررات EPA خودروسازان را ملزم می‌کند مدل‌های پلاگین بیشتری بفروشند تا به اهداف جلوگیری از میلیاردها تن آلایندگی دست یابند.

با تمام این اوصاف می‌توان با اطمینان گفت خودروسازان آمریکایی از گروه قدرتمندی از لابی‌ها بهره می‌برند و اگر ترامپ به‌خودروسازان چینی چراغ سبز نشان دهد، برندهای داخلی ساکت نخواهند نشست. آن‌ها به‌احتمال زیاد تمام توان خود را برای جلوگیری از این اتفاق به‌کار خواهند گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ