ارتقای دانش حقوقی مردم موجب پیشگیری از وقوع جرم می‌شود

اقتصاد ایران: قزوین- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با بیان اینکه ریشه تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی به ناآگاهی حقوقی مردم برمی‌گردد، ارتقای دانش حقوقی مردم را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فولیان در ششمین مرحله از طرح هر مسجد یک حقوقدان که با حضور جمعی از مسؤولان قضائی، اجرایی، انتظامی و مشاوران خانواده و حقوقی در مسجد جامع عتیق شهر قزوین برگزار شد، گفت: وظیفه ما مسئولان است که در دسترس مردم باشیم و انتظارات و مطالبات مردم را بشنویم و برای رفع مشکلات مردم برنامه داشته باشیم.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: در بین مردم بودن وظیفه مشترک همه ما مسئولان در قوای سه‌گانه است و هدف ما از حضور در مساجد آن است که از مسجد به عنوان یک ظرفیت و مکان اجتماعی دینی و مذهبی در راستای کنترل و کاهش جرایم، آسیب‌های اجتماعی، دعاوی و اختلافات استفاده کنیم.

این مقام قضائی آشنا کردن مردم با حقوق و وظایف خود، ترویج فرهنگ قانونگرایی، مقابله با قانون‌گریزی، آشنایی جامعه با قوانین و کارکردهای دستگاه قضائی و تسهیل ارتباط دستگاه قضائی با مردم با هدف مشکلات مردم را از جمله اهداف اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان عنوان کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در این طرح؛ ساختارها، کارکردها و قوانین دستگاه قضائی را تبدیل می‌کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ارتقا سواد حقوقی و قضائی جامعه ادامه داد: ریاست معظم قوه قضائیه نیز همواره بر گسترش میزان مشاوره‌های حقوقی در جامعه تأکید داشته‌اند و در سند تحول و تعالی قوه قضائیه که نقشه راه دستگاه قضائی است بر افزایش دانش حقوقی و سطح معلومات حقوقی مردم اشاره شده است.

فولیان در ادامه تصریح کرد: مقدمه و ریشه تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضائی و بروز اختلافات و دعاوی به عدم شناخت و ناآگاهی حقوقی مردم برمی‌گردد و این وظیفه حاکمیت است که مردم را با حقوق و تکالیفشان آگاه سازد.

وی اظهار کرد: با ارتقا دانش حقوقی مردم، حقوق شهروندی تأمین می‌شود که این حق برای مردم و تکلیف برای دولت است.

فولیان ادامه داد: ارتقا دانش حقوقی مردم ما را قادر می‌کند که سود و زیان اقدامات‌شان را مورد سنجش قرار دهند و در مواجهه با مسائل برای آن راهکار منطقی و قانونی داشته باشند و همچنین موجب پیشگیری از بروز اختلافات و ارتکاب جرم می‌شود.

وی تصریح کرد: احترام به حقوق دیگران و قانونمداری موجب تقویت روابط و پیوندهای اجتماعی می‌شود و منجر به سلامتی روان، ایجاد آسایش و امنیت در جامعه و مسئولیت پذیری و تصمیم‌گیری صحیح می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بین آگاهی و دانایی و پیشگیری از وقوع جرم رابطه مستقیمی وجود دارد، عنوان کرد: در اجرای این طرح ما مطالبات عمومی مردم و مصادیق تضییع حقوق عامه را نیز می‌شنویم و برخی از مسئولانی که وظیفه تحقق حقوق عامه را دارند به همراه داریم و مطالبات مردمی را از دستگاه‌های مسئول پیگیری خواهیم کرد.

فولیان در ادامه بیان کرد: با توجه به ارزش تاریخی و جایگاهی که مسجد جامع عتیق دارد و مشکلاتی که برای این مکان مذهبی و تاریخی عنوان شد، تصمیم گرفتیم تا در راستای صیانت از این مسجد با ارزش و همکاری کانون وکلای استان، یک نفر از وکلای مجرب را به عنوان نماینده رسمی جهت پیگیری مشکلات حقوقی و عمومی مسجد جامع عتیق معرفی نمائیم.

وی تصریح کرد: با حضور این وکیل در مسجد که با همکاری امام جماعت و هیأت امنا صورت خواهد گرفت می‌توان به برخی از مشکلات حقوقی شهروندان نیز رسیدگی کرد.

وی در ادامه این نشست مردمی با ذکر چند نکته پیشگیرانه اذعان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که هر ارزانی بی‌دلیل و بی‌حکمت نیست و نباید با فریب وعده‌های برخی کلاهبرداران سرمایه خود را به هدر دهند.

وی تشریح کرد: شهروندان باید در هنگام خرید خودرو توجه داشته باشند صرفاً از طریق شرکت‌های معتبر خودرویی و یا نمایشگاه‌های دارای مجوز اقدام به خرید کنند و از ثبت نام در شرکت‌های پیش‌فروش خودروی فاقد مجوز جداً خودداری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین همچنین تاکید کرد: به موجب قانون، هرگونه فعالیت پولی و بانکی فقط در صلاحیت بانک‌ها و مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی است و پذیرش پول‌های کلان تحت عنوان سپرده، مضاربه و امثال آن توسط اشخاص، شرکت‌ها و مؤسسات فاقد صلاحیت جرم بوده و موجب ضررهای جبران ناپذیر می‌شود.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین همچنین تصریح کرد: در هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی از قبیل دیوار، شیپور و … تا هنگامی که از صحت معامله و تحویل کالا مطمئن نشده‌اید به هیچ عنوان بیعانه واریز نکنید. این یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداری است که فروشنده پس از دریافت بیعانه به مشتری پاسخگو نیست.

فولیان در ادامه با اشاره به اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: این قانون از سوم تیر ماه سال در جهت کاهش ورودی پرونده‌های قضائی و ساماندهی روابط حقوقی اشخاص به اجرا درآمده و به شهروندان توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به سند دار کردن اراضی و املاک و اسناد دفترچه‌ای خود اقدام نمایند.

گفتنی است: در ششمین مرحله از طرح هر مسجد یک حقوقدان و بعد از طرح مشکلات مسجد و محله توسط امام جماعت و تعدادی از شهروندان، مشکلات عمومی و قضائی نمازگزاران و اهالی با حضور جمعی از مسؤولان مورد رسیدگی قرار گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ