امسال برای ۳۲۴ موقوفه سند رسمی وقفی در استان زنجان اخذ شده است

اقتصاد ایران: زنجان- رییس اداره حقوقی، ثبتی و اجارات اوقاف زنجان از رشد سه برابری سند دار شدن موقوفات نسبت به مدت مشابه سال خبرداد و گفت: امسال برای ۳۲۴ موقوفه سند رسمی وقفی اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود مرادی گفت: استان زنجان نزدیک به ۲۹۰۰ موقوفه و ۳۳ هزار رقبه تحت مدیریت خود دارد و همواره یکی از وظایف اساسی نهاد وقف حفظ و نگهداری از اراضی و املاک وقف شده با حمایت قانون اساسی کشور است.

رئیس اداره حقوقی ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از مهم‌ترین وظایف اوقاف می‌توان به تهیه و تدوین اسناد مالکیت وقفی برای موقوفات است که نقش اساسی در شناسایی و بهره گیری از ظرفیت آنهاست اشاره کرد.

مرادی افزود: تا سند برای ملک موقوفه اخذ نشود هیچ ‌کار اساسی برای بهبود وضعیت و مدیریت شایسته بر آن نمی‌توان انجام داد. از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۴ سند اولیه برای موقوفات اخذ شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۰۲ سند رشد سه برابری داشته است. از اسناد شاخص اخذ شده می‌توان به سند امامزادگان ام البنین (س) شهرستان سلطانیه، امامزاده جواد (ع) شهرستان ایجرود و اخذ سند روستای وقفی نعلبندان شهرستان خدابنده به مساحت سه هزار هکتار اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته ۳۶۵ رقبه، به اسناد مالکیت در سامانه جامع موقوفات متصل و سند دار شده بود که امسال این تعداد به ۱۲۰۰ رقبه رسیده است که حکایت از رشد بیش از سیصد درصدی است. تاکنون اداره اجرایی شهرستان خرمدره با اخذ ۱۲۸ سند اولیه رتبه اول استانی را داراست و پس از آن خدابنده با ۸۴ سند زنجان با ۵۸ سند، طارم با ۴۳ سند و ابهر با ۳۷ سند رتبه‌های بعدی را دارا هستند.

رئیس اداره حقوقی ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با تلاش مجموعه همکاران استان و شهرستان‌ها و همچنین همکاری بسیار خوب ثبت اسناد و املاک استان، برای حدود ۸۵ درصد از رقبات موقوفات استان سند اخذ شده است. سند دار کردن موقوفات یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ و تثبیت مالکیت و باعث جلوگیری از هرگونه تعدی به موقوفات و حریم آن است.

مرادی افزود: استان زنجان نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه دارد که ۱۶۹۶ مورد آن مسجد و مکان مذهبی ۱۱۱۱ مورد آن موقوفات کشاورزی و املاک دیگر است که مجموعاً بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود که اماکن قابل اجاره طی فرایند قانونی به مزایده گذاشته و به بالاترین قیمت پیشنهادی به اجاره واگذار می‌شود تا درآمد آنها صرف اجرای نیات مختلف واقفان گرامی و سایر هزینه‌های لازم اداره موقوفات شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ