روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

اقتصاد ایران: کاربران انگلیسی‌زبان «ایکس» اگرچه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر ضرورت پایان اشغالگری صهیونیست‌ها در کرانه باختری را یک دستاورد بزرگ دانستند اما تاکید کردندکه این حکم باید اجرایی شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: در ادامه محکومیت‌های رژیم صهیونیستی از سوی محافل و مجامع بین‌المللی، دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در شهر لاهه هلند چند روز پیش با اشاره به ساخت و توسعه شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، حضور رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی خواند و خواستار پایان دادن به آن شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد: اسرائیل با اجرای سیاست‌های الحاق سرزمین، تحمیل کنترل دائمی و شهرک‌سازی از موقعیت خود به عنوان یک قدرت اشغالگر در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس سو استفاده کرده‌است.

همچنین در بیانیه دیوان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی باید فوراً به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی پایان دهد، آمده‌است: بر اساس حکم این دادگاه، انتقال شهرک‌نشینان توسط اسرائیل به کرانه باختری و بیت‌المقدس و همچنین تداوم حضور اسرائیل، مغایر با ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو تشخیص داده شده‌است.

بعد از این تصمیم که به منزله پیروزی مقاومت فلسطین در برابر جنایت‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی بود، موجی از خشنودی و استقبال کاربران انگلیسی زبان فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نسبت به رأی دیوان به راه افتاد.

از تحسین آفریقای جنوبی تا خشنودی به حکم دیوان لاهه

از آنجا که این شکایت به درخواست کشور آفریقای جنوبی پیگیری و به نتیجه مطلوب منجر شده‌بود، بسیاری از کاربران خارجی از نقش اثرگذار این کشور آفریقایی تقدیر و بر همبستگی این کشور با فلسطین تاکید کردند.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربری با برش روزنامه‌ای که به نشست دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی اختصاص داشت، نوشت که «آفریقای جنوبی ضمن کشاندن اسرائیل به دادگاه جهانی، یک بیانیه قوی در مورد حقوق بشر، عدالت بین‌المللی و همچنین میراث آن در مبارزه با بی‌عدالتی ارائه کرده‌است.»

این کاربر، فراتر از ابعاد حقوقی پرونده، این موضوع را از آنجا که یادآور و تداعی‌کننده دوره «آپارتاید» (جدایی نژادی در آفریقای جنوبی) است، با اهمیت دانست.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

اما توییت‌های زیادی در این زمینه به چشم می‌خوردند که نسبت به رأی دیوان حس رضایت و خشنودی داشتند؛ از تبریک و تقدیر گرفته تا طرح شعارهایی در حمایت از این کشور اشغال شده همچون «فلسطین را آزاد کنید».

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربری با عنوان «ریسپکت» ضمن قدردانی از حکم دیوان لاهه، از خطای محاسباتی تروریست صهیونیستی سخن به میان می‌آورد و تاکید می‌کند که آنها همیشه تصور می‌کردند مردم و کشورهای عربی باید هزینه و تاوان کشتار و تخریب‌های آنها را در فلسطین بپردازند اما اینک وقت آن رسیده که خود تروریست‌های صهیونیست هزینه این اشغالگری را بپردازند.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

محکومیت حمایت غرب از اشغالگری صهیونیست‌ها از سوی کاربران

کاربران انگلیسی‌زبان ایکس، نوک پیکان اتهام را در این زمینه به سمت آمریکا نشانه رفتند و از نگاه آنان، واشنگتن تحریک‌کننده و مشوق رژیم صهیونیستی برای تداوم و تشدید جنایت‌ها است.

کاربری در این باره نوشته‌است: خوب، تا زمانی که آمریکا، انگلیس و ناتو حمایت خود را از صهیونیست‌ها متوقف نکنند، (رای دیوان) هیچ گونه تأثیری روی صهیونیست‌ها نخواهد داشت و (این حکم) کارساز نخواهد بود.

کاربر دیگر نیز با دیده شک و تردید به اجرای حکم نگریسته و نوشته‌است «اینک حرف حقی زده شده و ما برای عملیاتی‌سازی آن دعا می‌کنیم».

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربر دیگر بی‌اعتمادی و نافرمانی غرب را از تصمیم نهادهایی که خود آنها ایجاد کرده‌اند، مایه طنز و تمسخر می‌داند و می‌نویسد: خنده‌دار است غربی‌هایی که این نهادها را ایجاد کرده‌اند، امروز خودشان آن را مورد هتک حرمت قرار می‌دهند.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربری حتی معتقد به فرمان‌برداری و اطاعت‌پذیری آمریکا از رژیم صهیونیستی است و در این زمینه نوشته‌است: اسرائیل به خود وابسته است (!) و آمریکا وابسته به اسرائیل (!!!). این امر به نوعی ممکن شده است: «اسرائیل اکثر سیاستمداران و قانونگذاران ایالات متحده را به اختیار خود در آورده یا خریده است».

وی هشدار می‌دهد که «اگر به همین منوال پیش برود: آمریکا در آینده مستعمره اسرائیل خواهد بود.»

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

ضرورت اجرای حکم دیوان لاهه؛ شرط اقتدار

باوجود برخی موانع در مسیر اجرایی‌سازی حکم دیوان لاهه از قبیل حمایت تمام قد غرب با محوریت آمریکا از این رژیم، بسیاری بر ضرورت عملیاتی‌سازی آن تاکید کردند.

«کنت راث» که طی سال‌های ۱۹۹۳-۲۰۲۲ مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر بود و اکنون استاد مدعو در دانشگاه «پرینستون» آمریکا است، در توییتی از دولت جدید انگلیس خواست که بر اساس تصمیم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر پایان دادن به حمایت نظامی از اشغال بی‌پایان غیرقانونی رژیم صهیونیستی، فروش تسلیحات را به این رژیم تعلیق کند.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

حساب کاربری «عفو کانادا» هم با اشاره به غیرقانونی اعلام شدن اشغالگری رژیم صهیونیستی، نوشته‌است که «ما از این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می‌کنیم. اسرائیل باید به اشغال فلسطین پایان دهد و از دامن زدن به آپارتاید و نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی بپرهیزد.»

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

یک کاربر که خود را دانشجوی مقطع دکترا معرفی کرده است، این حکم را یک «آزمون ضروری» برای دیوان بین‌المللی دادگستری می‌داند و تاکید می‌کند که اگر این نهاد نتواند رژیم صهیونیستی تحت نفوذ آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا را مجازات کند، وجهه آن به طور غیرقابل برگشتی خدشه‌دار خواهد شد.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربر دیگری اظهار امیدواری کرده‌است که قاضی‌ها به جای تسلیم شدن در برابر فشار ایالات متحده، بر اساس شایستگی در این پرونده تصمیم بگیرند. او تاکید می‌کند: من مطمئن هستم که آنها (قاضی‌ها) متوجه می‌شوند که تاریخ در غیر این صورت آنها را قضاوت خواهد کرد.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

«هوارد بکت» فعال اجتماعی در توییتی که قبل از حکم دیوان انتشار داده‌، با تاکید بر اینکه «اسرائیل نمی‌خواهد شما نسل‌کشی را ببینید یا (درباره آن) بشنوید»، نوشته‌بود: دیوان بین‌المللی دادگستری باید [اقدامات اسرائیل در غزه] را نسل‌کشی اعلام کند یا اعتبار خود را برای همیشه از دست بدهد.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

بسیاری از کاربران نیز حکم دیوان لاهه به نفع ملت فلسطین و دستور قاضی‌ها مبنی بر توقف شهرک‌سازی و خروج سریع صهیونیست‌ها از این مناطق را اگرچه یک پیروزی قلمداد کردند اما آن را ناکافی دانستند.

روایت کاربران «ایکس» از حکم ضد صهیونیستی «لاهه»

کاربری در این زمینه توییت زده‌است: «با توجه به اینکه (دستاورد فلسطین در دیوان لاهه) بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، خیلی سخت است که احساس کنیم این یک پیروزی است». وی تاکید کرد که در این مرحله جامعه بین‌المللی باید نیروهای خود را برای تسلیم صهیونیست‌ها و اطمینان از توزیع کمک‌ها (به مردم غزه) اعزام کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ