تحولات اوکراین| زلنسکی پایان درگیری را نیاز اصلی کی‌یف نامید

اقتصاد ایران: حمایت ۶۰ درصد اوکراینی‌ها از مذاکرات صلح با مسکو، تحویل ۲۵۰ جسد نظامیان اوکراینی در ازای اجساد ۳۸ نظامی روس، اذعان به توان نظامی روسیه، اسارت ۵۰ سرباز اوکراینی و نبردهای سنگین و تهاجمی روسیه در تمامی جبهه‌ها، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که آنچه بیشتر از هر چیز کی‌یف به آن نیاز دارد، پایان درگیری نظامی با روسیه است. او تأکید کرد که باید هرچه سریع‌تر و با شرایط عادلانه‌ای به درگیری در اوکراین پایان داده شود.

زلنسکی شب گذشته، جمعه، در پیام ویدئویی که در کانال تلگرام او منتشر شده، گفت: «وزارت امور خارجه و کارشناسان بین‌المللی دفتر ریاست جمهوری گزارش‌هایی درباره امکانات ویژه در حوزه سیاست خارجی ارائه دادند. این امکانات شامل حفظ اوکراین در کانون توجه جهانی، افزایش حمایت‌ها و ارائه حمایت موثر از نیازهای اوکراین می‌شود و نیاز اصلی کی‌یف پایان سریع و عادلانه این درگیری است.»

ضمن اینکه، طبق داده‌های یک نظرسنجی که نتایج آن توسط مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف در روز جمعه منتشر شد، تقریباً 60 درصد اوکراینی‌ها معتقدند که مقامات کی‌یف باید به مذاکرات با مسکو بپردازند.

این نظرسنجی نشان داد: «57 درصد از مردم اوکراین معتقدند که این کشور باید در تلاش برای دستیابی به صلح وارد مذاکرات با روسیه شود، و این تمایل بازگشت به نتایج ماه می سال 2022 است که 59 درصد از مردم تمایل خود برای مذاکرات را اعلام کرده بودند.»

علاوه بر این،  در اواخر ژوئن مشخص شد که اکثر مردم اوکراین به مقامات، احزاب سیاسی، دولت، پارلمان و دادگاه‌های کشورشان اعتماد چندانی ندارند. به طور خاص، 63.9 درصد از مردم به رئیس دفتر رئیس‌جمهور- آندری یرماک، 63.8 درصد به رئیس پارلمان- روسلان استفانچوک، 61.9 درصد به رئیس فراکسیون پارلمانی "خدمتگزار مردم"- داوید آراخامیا و 57.3 درصد به نخست‌وزیر- دنیس شمیگال، اعتماد ندارند.

نظرسنجی مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف همچنین نشان داده که مردم اوکراین در سال گذشته به بدترین شکل ممکن عملکرد پارلمان و دولت را ارزیابی کرده‌اند. 33 درصد از پاسخ‌دهندگان پاسخ "بسیار بد"، 31 درصد "بد"، 25 درصد "نه بد و نه خوب" و تنها 7 درصد "خوب"داده و بقیه نظری ندادند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مقام اطلاعاتی اوکراینی مجدداً وعده تخریب پل کریمه را داد

کیریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین، شب گذشته در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ممکن است به زودی به پل کریمه حمله کنند. او در پاسخ به پرسشی درباره تخریب پل کریمه در ماه‌های آینده، گفت: «این امکان وجود دارد.»

بودانوف افزود: «همه در حال کار بر روی حملات دوربرد و همچنین این موضوع (تخریب پل کریمه) هستند. این مسئله به یک راه‌حل جامع نیاز دارد و تلاشها در این زمینه در حال انجام است.»

پیشتر، در اواخر ماه می، واسیلی مالی‌یوک، رئیس سرویس امنیت اوکراین اعلام کرده بود که یکی از اهداف اولویت‌دار برای نیروهای مسلح اوکراین آسیب رساندن به پل کریمه است. او مدعی شد که اوکراین اولین کشوری است که از پهپادهای سطح آبی استفاده کرده و بارها به ناوگان دریایی روسیه حمله کرده است.

واکنش یرماک به نگرانی‌های غرب در مورد تأثیرگذاری‌اش بر زلنسکی

خبرگزاری "بلومبرگ" روز جمعه گزارش داد که آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی معتقد است که وی در هر فرآیندی در کشور دخالتی نداشته و فقط روند امور را هماهنگ می‌کند. 

در این گزارش یادآوری شده که هم‌پیمانان غربی کی‌یف نگران تأثیرگذاری بیش از حد یرماک بر تصمیمات زلنسکی هستند. آنها معتقدند که رئیس دفتر  رئیس‌جمهور اوکراین قدرت زیادی در دستان خود دارد. البته یرماک در  واکنش به این نگرانی گفت: «من در هر فرآیندی دخالت نمی‌کنم، فقط آنها را هماهنگ می‌کنم.»

این خبرگزاری تأکید کرد که زلنسکی مدعی شده است که یرماک تنها وظایفی را که او به وی محول می‌کند انجام می‌دهد.

مردان اوکراین برای فرار از بسیج به دانشگاه‌ها پناه می‌برند

اوکسن لیسووی، وزیر آموزش و پرورش اوکراین در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که تقریباً 200 هزار مرد در این کشور برای دریافت مجوز تعویق از بسیج به دانشگاه‌ها وارد شده‌اند.

او یادآور شد: «ما توجه خود را بر پدیده‌ای به شدت غیرقابل قبول، مانند تحصیل صوری در مؤسسات آموزش عالی متمرکز کرده‌ایم. با انجام بازرسی‌های نمونه‌ای، فرضیه‌ای را کشف کردیم. با توجه به تعداد مردان بالای 25 سال و مقایسه آن با تعداد مشابه در دوره قبل از جنگ، افزایش قابل‌توجهی در ثبت نام این قشر در دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود که به ما اجازه می‌دهد فرض کنیم که تقریباً 200 هزار مرد با هدف فرار از اعزام به جبهه جنگ به تحصیل اجباری در مؤسسات آموزش عالی روی آورده‌اند.»

لیسووی وعده داد که وزارت آموزش و پرورش این وضعیت را با دقت زیاد بررسی خواهد کرد.

پیش از این روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از منابع خود گزارش داده بود که مقامات اوکراینی پس از تصویب قانونی که بسیج در این کشور را سخت گیرانه‌تر کرده، ماهانه حدود 30 هزار مرد اوکراینی را برای پیوستن به ارتش فرا می‌خوانند. این تعداد دو تا سه برابر بیشتر از دوره زمستان است، اما این اقدام هم تقویت قابل‌توجهی در نیروهای ارتش در میدان نبرد به وجود نیاورده، زیرا این افراد از آموزش نظامی مناسب برای یک جنگ تمام عیار برخوردار نیستند.

تبادل اجساد نظامیان کشته شده بین روسیه و اوکراین

شمسائل سارالیف، نماینده دومای دولتی و عضو گروه هماهنگی پارلمانی در امور مربوط به عملیات نظامی روز جمعه اعلام کرد که بین روسیه و اوکراین تبادل اجساد نظامیان کشته شده صورت گرفته است.

او گفت که این تبادل توسط نیروهای وزارت دفاع روسیه انجام شد که در نتیجه 250 جسد نظامیان به طرف اوکراینی تحویل داده شد و کی‌یف در مقابل 38 جسد را به روسیه بازگرداند.

ستاد هماهنگی امور اسرای جنگی در اوکراین این تبادل را تأیید کرد. در این ستاد اعلام شد که اجساد از جبهه‌های مختلف، از جمله منطقه لوگانسک، خرسون و همچنین ماریوپل دریافت شده‌اند.

همچنین در این ستاد اشاره شد که سازمان‌های بین‌المللی نیز در سازماندهی این تبادل مشارکت داشتند. در ادامه، اجساد برای تعیین هویت به کارشناسان پزشکی قانونی سپرده خواهند شد و سپس به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

اذعان "نیوزویک" به توان نظامی نظامیان روسیه: نابودی سه سامانه پاتریوت در یک روز 

روزنامه "نیوزویک" در گزارشی اذعان کرده است که نیروهای مسلح روسیه به دلیل هماهنگی مناسب توانستند تنها ظرف یک روز سه سامانه موشکی پاتریوت نیروهای مسلح اوکراین را نابود کنند.در این مطلب آمده است: «برای نابود کردن سامانه‌های موشکی پاتریوت، ارتش روسیه ترکیبی از پهپادها، توپخانه و نیروهای زمینی را استفاده کرد.»

این روزنامه یادآور شد که ایالات متحده این سامانه‌ها را برای مقابله با پهپادهای روسی به نیروهای اوکراینی تحویل داده بود. نابودی سه سامانه پاتریوت در حالی صورت گرفت که اولین جنگنده‌های آمریکایی F-16 به اوکراین تحویل داده شده و این نگرانی وجود دارد که این هواپیماها هدف خوبی برای طرف روسی خواهد بود.

بیش از 50 سرباز اوکراینی به اسارت نیروهای روسی درآمدند

وزارت دفاع روسیه روز جمعه گزارش داد که 59 سرباز نیروهای مسلح اوکراین در خط مقدم جبهه در طول یک هفته (از 27 جولای تا 2 آگوست) خود را تسلیم نیروهای روسیه کردند.

طبق این اطلاعات، نیروهای مسلح روسیه همچنین در طول هفته گذشته، 11 حمله گروهی به تأسیسات مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین و همچنین انبارهای مهمات و تسلیحات، نقاط استقرار موقت واحدهای ارتش اوکراین و مزدوران خارجی انجام داده‌اند.

در این بیانیه همچنین ذکر شده که در این حملات انبارهای مهمات، وسایل حمله هوایی، تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای، قطارهای نظامی، نقاط استقرار موقت واحدهای نظامی اوکراین و مزدوران خارجی هدف قرار گرفته‌اند.

در این دوره زمانی، هواپیماهای تاکتیکی، پهپادها، نیروهای موشکی و توپخانه گروه‌های مختلف نیروهای روسی سه سکوی پرتاب موشک و یک ایستگاه راداری سامانه موشکی پاتریوت تولید آمریکا و سه ایستگاه راداری شناسایی هوایی را منهدم کردند.

علاوه بر این، سامانه‌های دفاع هوایی روسیه یک جنگنده میگ-29 و یک هواپیمای تهاجمی سوخو-25 نیروی هوایی اوکراین، یک موشک هدایت‌شونده دوربرد "نپتون"، هفت موشک تاکتیکی ATACMS تولید آمریکا، چهار بمب هدایت‌شونده Hammer تولید فرانسه، دو موشک هدایت‌شونده سامانه پاتریوت، 47 راکت هدایت‌شونده HIMARS تولید آمریکا و 375 پهپاد را سرنگون کردند.

اعتراف فرمانده ارتش اوکراین به وضعیت سخت در میدان نبرد 

آندری گناتوف، فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که وضعیت سختی برای نظامیان این کشور در تمامی خطوط تماس درگیری با روس‌ها وجود دارد. او گفت: «وضعیت در سراسر خط درگیری پیچیده است: نبردهای سنگین با شدت‌های مختلف در تمامی جبهه‌ها جریان است.»

گناتوف گزارش داد که سخت‌ترین وضعیت‌ها در جهت‌ گیری‌های پوکروفسک، کوراخوف، توریتسک، کوپیانسک و حوالی ورمنیکایار و در ولچانسک مشاهده می‌شود. به گفته وی، نیروهای مسلح روسیه تلاش‌های تهاجمی خود را افزایش داده و سعی در پیشروی دارند.  البته این مقام نظامی مدعی شد که نظامیان اوکراینی به طور فعال این حملات را دفع می‌کند و همچنین برای مقابله در تمامی جهات آماده هستند.

بازداشت 68 نفر به دلیل آتش‌ زدن خودروهای نظامی در اوکراین

پلیس ملی اوکراین از ابتدای سال جاری 68 نفر را به دلیل آتش‌ زدن خودروهای نظامی بازداشت کرده است.  بیشترین موارد آتش‌ زدن خودورهای نظامی در شهرهای کی‌یف، اودسا، دنیپرو و خارکف ثبت شده است.

وادیم دزیوبینسکی، رئیس اداره تجسس جنایی پلیس ملی اوکراین، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در حال حاضر، از ابتدای سال 2024، پلیس ملی به همراه سرویس امنیت اوکراین 59 مورد آتش زدن خودروهای نظامی را کشف کرده و 68 نفر را در ارتباط با این جنایات شناسایی کرده است.»

در اواخر جولایگزارش شده بود که در اوکراین به تازگی موارد آتش‌ زدن وسایل نقلیه متعلق به نیروهای مسلح این کشور افزایش یافته است. گزارش‌های داخلی حاکی از آن است که این وضعیت با سخت‌تر شدن قوانین بسیج اجباری در کشور مرتبط است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ