وقتی اعتماد به فرانسوی‌ها جواب نمی‌دهد!

اقتصاد ایران: ظاهرا تفاوت در نگرش مدیران فرانسوی رنو برای تولید خودروهای برقی باعث شده است نیسان و میتسوبیشی به دنبال همکار جایگزین و البته وطنی برای نفوذ بیشتر در دنیای الکتریکی‌ها باشند.

گزارش رسانه‌های آسیایی، از احتمال ایجاد یک اتحاد جدید در صنعت خودرو ژاپن خبر می‌دهد. براساس این گزارش، اتحاد هوندا؛ نیسان و میتسوبیشی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود. هم‌اکنون هوندا و نیسان با یکدیگر کار می‌کنند و به زودی میتسوبیشی نیز به آن‌ها خواهد پیوست.

رقابت بین خودروسازان از هر زمان دیگری چالش برانگیزتر شده است. ظهور خودروسازان چینی که در زمینه خودروهای برقی پیشرو هستند، سهم بازار سایر شرکت‌ها را به مخاطره انداخته است.

از سوی دیگر مقررات محیط‌زیستی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای روز به روز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند. خودروسازان چاره حل مشکل خود را در اتحاد می‌بینند. اتحاد هوندا نیسان اخیرا تشکیل شده است و به زودی میتسوبیشی نیز به جمع خودروسازان ژاپنی اضافه خواهد شد.

از شایعه تا واقعیت

چندی پیش شایعاتی مبنی‌بر همکاری سه برند ژاپنی بنام در خبرگزاری‌های جهان منتشر شد تا اینکه مجموعه مشترک هوندا-نیسان دیروز به‌طور رسمی اعلام کرد خودروسازی میتسوبیشی را هم به‌عنوان عضو سوم به گروه خود اضافه خواهد کرد. این سه شرکت یک پیش‌نویس رسمی را امضا کرده‌اند تا بهترین راه برای کار روی خودروهای برقی و نرم‌افزار آن‌ها را موردبحث قرار دهند.

مدیرعامل و سخنگوی شرکت میتسوبیشی، «تاکائو کاتو» درباره این رویداد مهم می‌گوید: « مذاکرات نیسان و هوندا برای یک همکاری محتمل، پیشرفت کرده است و ما هم تصمیم گرفته‌ایم در این قالب همکاری کنیم. امروزه در صنعت خودرو، همکاری با شرکا امری حیاتی به شمار می‌رود که به‌خاطر اختراعات و پیشرفت‌های فناوری مانند برقی‌سازی و هوش‌مصنوعی با سرعت زیادی تغییر می‌کند. باور داریم با همکاری سه‌جانبه توانایی کشف احتمالات تازه در زمینه‌های مختلف را خواهیم داشت.»

شرکت‌های نیسان و هوندا در خبرهای مرتبط با این رویداد، کنفرانس‌های مطبوعاتی مجزایی را برگزار و در آن اعلام کرده‌اند برای ساخت خودروهای متکی‌به نرم‌افزار (SDV) با هم همکاری خواهند کرد.

دو شرکت یادشده برای بهبود و توسعه فناوری خودران، ارتباطات و هوش‌مصنوعی سرمایه‌ای مشترک را تدارک خواهند دید و سپس کار خود را به توسعه باتری‌های تازه و محورهای الکترونیکی توسعه خواهند داد.

اشتراک‌گذاری محصولات آینده

هر دو شرکت نیسان و هوندا توافق کرده‌اند که برای تکمیل سبد خرید خود به فکر اشتراک‌گذاری مدل‌های مختلف هم هستند؛ پروژه‌ای که می‌تواند شامل خودروهای برقی و بنزینی این دو مجموعه شود و احتمالا بر تولید نیسان سیلویا در آینده تاثیرگذار خواهند بود.

از آنجا که برند میتسوبیشی هنوز تنها پیش‌نویس را امضا کرده بنابراین کمی زود است که درباره همراهی آن در برنامه نیسان-هوندا با نام «متمم مشترک خودرو» اظهار نظر کرد. البته که سهم ۳۴درصدی نیسان در برند میتوسوبیشی تاثیر مستقیم بر فرآیند مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت.

با توجه به این مهم که سرعت تولید خودروهای برقی در کشور همجوار ژاپن یعنی چین، با نرخ زیادی در حال افزایش است، سه شرکت نیسان، هوندا و میتسوبیشی تصمیم گرفته‌اند به‌جای طی کردن راه جداگانه، گران‌ و طاقت‌فرسا با یکدیگر همکاری کنند تا سرعت رشد خود را افزایش دهند.

از آنجا که قیمت خودروهای تولیدشده در چین کمتر از مدل‌های گوناگون این سه برند مطرح است، رقابت آن‌ها تنگاتنگ خواهد بود.

هر چند برنامه آینده تا حد قابل‌توجهی اعلام شده اما هنوز خبری از نام مدلی خاص به میان نیامده است پس نمی‌توان روی تولید مدل‌های به‌خصوص جدید حساب باز کرد یا منتظر یک کوپه مانند تویوتا ۸۶/ سوبارو BRZ ماند. حقیقت این است که تولید مدل‌های پرفروش‌تر می‌تواند برای این برندها به‌صرفه‌تر تمام شود و این این حیث ممکن است تمرکز خود را روی این کار قرار دهند.

اختلاف‌نظر در برندهای ژاپنی

چندماه پیش برندهای مزدا، تویوتا و سوبارو در یک کنفرانس رسمی اعلام کردند هنوز به پیشرانه‌های درون‌سوز متعهد هستند و برخلاف برخی شرکت‌های هم‌رده دیگر، تلاش می‌کنند تا این موتور محبوب را زنده نگه دارند. برنامه سه شرکت یادشده حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز با استفاده از هیبریداسیون و سوخت‌های پاک است.

درحالی‌که برند تویوتا روی فناوری هیدروژن و موتورهای ۴سیلندر کار می‌کند، مزدا بر توسعه پیشرانه چرخشی خود تمرکز کرده و سوبارو هم برای پاک‌تر کردن موتور باکسر خود تلاش می‌کند. براساس گزارش شعبه آسیایی رسانه Nikkei، میتسوبیشی برای پیوستن به قرارداد هوندا و نیسان ابراز علاقه کرده است.

طبق توافق اولیه هوندا و نیسان در ماه مارس، این دو شرکت تصمیم گرفته‌اند در زمینه پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری خودرو، اجزای اصلی خودروهای برقی و اجزای مکمل آن‌ها با یکدیگر همکاری کنند. نیسان ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد،‌ بنابراین پیوستن میتسوبیشی به این اتحاد کاملا منطقی است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی دیگر، ادعا می‌کند میتسوبیشی قرارداد همکاری و عدم افشای اطلاعات محرمانه را با هوندا و نیسان امضا کرده است. انتشار خبر اتحاد جدید در صنعت خودرو ژاپن باعث شده است ارزش سهام هر سه شرکت افزایش یابد. سهام میتسوبیشی ۶.۳درصد، نیسان ۲.۸درصد و هوندا ۲.۶درصد طی روزهای اخیر رشد کرده‌اند.

همکاری هوندا، نیسان و میتسوبیشی باعث کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه در سه شرکت خواهد شد. همچنین این اتحاد افزایش سرعت توسعه محصولات جدید آن‌ها را در پی خواهد داشت.

هدف از ایجاد اتحاد جدید در صنعت خودرو ژاپن، مقابله با رقبای چینی است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم نیسان و میتسوبیشی از سال ۱۹۹۹ میلادی با شرکت فرانسوی رنو نیز همکاری دارند.

همکاری هوندا، نیسان و میتسوبیشی نخستین اتحاد در صنعت خودرو ژاپن نیست. چندماه پیش تویوتا، مزدا و سوبارو برای توسعه نسل جدید موتورهای درون‌سوز قرارداد همکاری امضا کردند.
همکاری خودروسازان ژاپنی با یکدیگر باعث می‌شود خودروهای اسپرت ژاپنی همچنان زنده بمانند؛ خودروهایی که محبوب افراد بسیاری در سراسر جهان هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ