شیوه‌ کار شورای راهبری انتخاب کابینه، در جهت تحقق وفاق ملی نیست

اقتصاد ایران: دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی بیان کرد: سازوکار دریافت پیشنهادها از جریان‌های سیاسی قابل قبول نبوده و در جهت تحقق وفاق ملی و به‌کارگیری پیشنهاد احزاب و تشکل‌ها در تشکیل کابینه نیست.

علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، نسبت به دریافت پیشنهادهای احزاب و تشکل‌های سیاسی برای تشکیل کابینت چهاردهم که از سوی دفتر رئیس جمهور، بیان کرد: این‌که دفتر رئیس جمهور منتخب در تاریخ ۲۱ تیر ماه در نامه‌ای اعلام کرده بود از نهادهای مدنی، شخصیت‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف پیشنهادات خود را برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم ارائه دهند، نمایشی بیش نیست.

وی ادامه داد: سازوکار و فرآیند دریافت پیشنهادها از سوی جریان‌های سیاسی و احزاب، قابل قبول نیست. این شیوه در جهت تحقق وفاق ملی و به‌کارگیری پیشنهاد احزاب و تشکل‌ها در تشکیل کابینه نیست، چرا که هیچ دبیرخانه‌ی مشخص و یا پل ارتباطی برای دریافت پیشنهاد احزاب و نهادها مشخص نکرده‌اند.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی ضمن ناقص خواندن ساز و کار اخذ پیشنهاد از احزاب برای تشکیل کابینه، این موضوع را صوری دانست و گفت: شاید احزاب و تشکل‌هایی باشند که ارتباط با دولت جدید داشته باشند، این احزاب در تصمیم‌گیری برای تشکیل کابینه اقبال دارند. اما به نظر می‌رسد با توجه به فرایند اعلام شده، این هدف که همه احزاب و تشکل‌های سیاسی در تشکیل کابینه چهاردهم مشارکت داشته باشند را محقق نمی‌کند.

کیهانیان فقدان برگزاری جلسه با احزاب کشور را از دیگر نقاط ضعف برای جلب مشارکت احزاب شناسنامه‌دار کشور در تشکیل دولت در شمرد و افزود: مطابق فهرست وزارت کشور ۱۴۳ حزب رسمی در کشور وجود دارد و رئیس جمهور با کدام یک از آن‌ها جلسه برگزار کرده است، تشکیل جلسه با ۵ یا ۶ حزب بدون اطلاع سایر احزاب قطعاً زمینه تحقق دولت فراگیر نخواهد بود.

وی خطاب به دولت چهاردهم برای تقویت احزاب در کشور عنوان کرد: لازم است ۲ اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی را جدی بگیرند. حکومت و حاکمیت نسبت به احزاب نگاه ویژه‌ای داشته باشند. در حال حاضر اراده‌ای برای توسعه احزاب در کشور به نظرم وجود ندارد. جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در حال حاضر در ۴۲۰ شهرستان فرایند ایجاد و تأسیس را اجرا کرده است اما متأسفانه هنوز حداقل یارانه احزاب را که وزارت کشور منظور کرده است هم دریافت نکرده است.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی دیدار ویژه احزاب و تشکل‌های سیاسی با مقام معظم رهبری را راهگشای توجه جدی به احزاب دانست و افزود: حلقه کور و مبهم و سدی که در مسیر حضور فعال احزاب در کشور وجود دارد، در دیدار با رهبری از بین می‌رود، اگر چنین دیداری رخ دهد می‌توان امیدوار بود که دولت هم در همین مسیر گام بردارد و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

اراده‌ای بر فعالیت مداوم احزاب نیست

کیهانیان وزارت کشور را خانه احزاب و تشکل‌های سیاسی معرفی کرد و گفت: وزارت کشور که متولی ناظر بر تشکیل احزاب و تشکل‌های سیاسی و غیر سیاسی است، به نظر می‌رسد این وزارتخانه اراده‌ای بر فعالیت مداوم و مستمر احزاب ندارد. صرفاً در رویدادهای انتخاباتی به احزاب اهمیت می‌دهند مسائلی را مطرح می‌کنند چه بسا که محدودیت‌های فعالیت نیز اعمال می‌کنند. در مواقعی لازم است احزاب نسبت به اتفاق‌ها واکنش نشان دهند.

وی گفت: اخیراً مقام معظم رهبری در شروع به کار مجلس دوازدهم ۸ محور کاری برای آن‌ها بیان کردند. قانون‌گذاری، نظارت بر اجرای قانون و پاسخگو بودن عنوان سه محور کاری مهم در بیانات رهبری مطرح شد، رهبری در رابطه با پاسخگو بودن مجلس بیان کردند که تاکنون هیچ ساز و کاری در این رابطه طراحی نشده است که در واقع احزاب می‌تواند یکی از این ساز و کارها در هر سه قوه باشد. به نوعی احزاب یکی از بهترین سازوکارها محسوب می‌شود چرا که احزاب با گرفتن مجوز می‌توانند واکنش‌های قانونی خود را ا برگزاری تجمع‌ها و اظهار نظر موافق و مخالف در مورد مسائل مختلف، به شکل منطقی عنوان کنند.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانش به قاعده سوت زنی که رئیس قوه قضائیه آن را مطرح کرده بود پرداخت و ادامه داد: عملاً در واقعیت این سوتزنی‌ها به نتیجه نرسید، بارها مجوز تجمع در اعتراض به عملکرد قوه قضائیه گرفته‌ایم. در رابطه با پتروشیمی اردبیل سوت زنی داشتیم که ۵ سال است پیگیر آن هستیم و متأسفانه هیچیک از مسئولان نظیر دادستانی پاسخگو نیستند. زمین‌های مردم تصاحب شده است و ۱۸ سال است که گرفتار این موضوع هستند.

کیهانیان همچنین با اشاره به وضع برخی از قوانین که خلاف منافع عمومی جامعه است، بیان کرد: یکی از این قوانین مالیات بر گردش مالی کارتخوان‌ها است که مشکلات عدیده‌ای را برای بسیاری از شهروندان ایجاد کرده چرا که گردش‌های مالی بسیاری از افرادی که در تعریف این قانون آمده است که مالیات پرداخت کنند عملاً مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند. این‌طور مردم متحمل زحمت می‌شوند.

دولتمردان به مردم پاسخگو باشند

وی در همین رابطه بیان کرد: حاصل کار در نتیجه قوانین اشتباه و یا عملکرد ضعیف مدیران رخ می‌دهد این است که مقام معظم رهبری می‌گویند باید نگران مشارکت مردم در انتخابات باشیم، زیرا مردم گرفتار هستند و می‌گویند ما چه رأی بدهیم و چه رأی ندهیم همچنان این گرفتاری‌ها باقی است. از دولت و مجلس تقاضا می‌کنیم در قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن همچنین پاسخگویی به مردم شریف ایران اهتمام جدی داشته باشند.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی موضوع فراخوان دولت چهاردهم برای دریافت پیشنهاد احزاب در تشکیل کابینه یادآور شد: تاکنون هیچ پیامک و یا دعوتنامه و یا تماس تلفنی برای دریافت پیشنهادهای جمعیت حامیان انقلاب اسلامی که یک حزب فراگیر کشوری است، صورت نگرفته و این گلایه اصلی ما است.

آمار و ارقام چالش دولت چهاردهم

کیهانیان در رابطه با آغاز به کار دولت چهاردهم عنوان کرد: دولت سیزدهم در مبانی اقتصادی، و فرهنگی آمارها و رقامی را ارائه می‌دهد مانند رشد ۴ بیش از درصدی، نرخ بیکاری تک رقمی ۸ درصدی همچنین درآمد سرانه را مثبت اعلام کرده، باید دولت چهاردهم ببیند که چه چیزی از این دولت تحویل می‌گیرد، دولت سیزدهم به زعم خود می‌خواهد اسب زین شده اقتصاد و خزانه پرپول را صورتجلسه کنند و تحویل دولت چهاردهم بدهد و این در فضای رسانه‌ای کشور تداعی شده، قطعاً این‌طور نیست و دولت چهاردهم هم کارشناسانی دارند که می‌توانند بررسی کنند در واقعیت چه چیزی از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرند.

وی چالش دولت چهاردهم را آمارسازی در هنگام تحویل دولت بیان کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌کنم جنجال رسانه‌ای و اجتماعی در رابطه با آمارها رخ دهد. امیدوارم هر اقدامی که صورت می‌گیرد به نفع مردم باشد. عموم مردم می‌بینند که سفره آنها نسبت به سال گذشته چه وضعیتی پیدا کرده، هرچند که آمارسازی‌ها نشان دهد وضع اقتصادی کشور خوب است. اقتصاد زمانی خوب است که عموم مردم راضی باشند.

پیشنهادهای خودمان را به ایمیل پزشکیان ارسال کردیم

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با اعلام اینکه ۴ اسم پیشنهادی برای دولت چهاردهم را به آدرس ایمیل دانشگاهی رئیس جمهور ارسال کردیم، گفت: آقای مصطفی پورمحمدی را به عنوان گزینه وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و یا دادگستری مناسب دانستیم. سید شهاب الدین صدر را با توجه به رزومه فاخری که در گذشته داشته است به عنوان وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: آقای ساسان شاه ویسی که هم اکنون رئیس اتاق بازرگانی ایران است را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح کردیم، او کسی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به سرانجام برساند، همچنین آقای محمد جواد محمدی نوری که دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی است را به عنوان وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد داده‌ایم. علی رغم اینکه ساز و کار دریافت پیشنهادهای احزاب به طور دقیق و شفاف مشخص نبود پیشنهادهایمان را به ایمیل آقای پزشکیان و تلفن شخصی او ارسال کردیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ