پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی ارسال شد

اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: پرونده مَله خوسف، این پنبه ناب خراسان جنوبی برای ثبت جهانی ارسال شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی ارسال شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: فرهنگ، تمدن و تاریخ وسیله گفتگوی جوامع بشری محسوب می‌شود و تلاش برای ثبت جهانی مله در واقع تجلیل از هنر و اراده نیاکان این سرزمین است.

وی‌اظهار امیدواری کرد: بعد از ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد، با ثبت جهانی مله بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت برسد.

دست بالای خوسف در حوزه میراث فرهنگی

شاه‌وردی بیان کرد: شهرستان خوسف به عنوان یک بسته گردشگری، صنایع‌دستی کشاورزی، سلامت، تاریخی و مذهبی در حوزه سه‌گانه صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری در سطح خراسان جنوبی قابلیت‌های زیادی دارد و بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که پتانسیل‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه شهرستان خوسف از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره‌مند است می‌توان با توسعه گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.

فعالیت ۷۰ صنعتگر در حوزه مله

شاه‌وردی گفت: ۷۰ صنعتگر شهرستان خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند و ۶ هکتار سطح این شهرستان زیر کشت پنبه مله است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اذعان کرد: برای رونق مله‌بافی نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته و از آن در تولید انواع وسایل تزئینی و کاربردی و به صورت تلفیقی با سایر صنایع‌دستی منطقه استفاده می‌شود.

محصولات تولیدی از ماه باید بازار پسند باشد

شاه وردی افزود: لیکن محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح جهان شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف باید براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شهر ملی مله در خوسف راه‌اندازی شده ادامه داد: برگزاری اولین جشنواره مله بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، برگزاری مسابقات مله بافی و نخ ریسی مله، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مله بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و …از جمله اقدامات انجام شده برای این صنعت است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ