ماجرای کمبود داروی پیوند کلیه/ پاسخ سازمان غذا و دارو

اقتصاد ایران: کمبود داروی مایفورتیک برای بیماران پیوند کلیه، با واکنش سازمان غذا و دارو مواجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً گفته شده داروی مایفورتیک که برای بیماران پیوند کلیه استفاده می‌شود، با کمبود مواجه شده است. این در حالی است که این دارو دارای تولید داخل است، اما برخی بیماران فقط به دنبال نوع خارجی داروی مایفورتیک هستند.

علی جعفریان رئیس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره)، در پاسخ به این سوال که آیا نمونه تولید داخل داروی وارداتی مایفورتیک کارآیی و اثر بخشی لازم را برای جایگزینی دارد، گفت: نمی‌توان گفت که اثربخشی نمونه‌های داخل کاملاً مشابه نمونه‌های وارداتی است و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما لازم به ذکر است که عموماً داروهایی که در کشور، استانداردهای لازم جهت تولید را دارند و در بازار موجودند، در فاز بعد از پیوند عضو قابل استفاده هستند.

وی افزود: در فاز اولیه پس از پیوند عضو از داروی خارجی استفاده می‌کنیم، چرا که ممکن است داروهای تولید داخل در این مرحله عوارضی را برای بیمار ایجاد کنند، اما وقتی وضعیت بیمار از نظر عملکرد کبد یا هر عضو پیوندی دیگر پایدار شد و دو یا سه ماه از عمل پیوند گذشته است، عموماً داروهای تولید داخل قابل استفاده‌اند و می‌توان جایگزین کرد.

در همین راستا، پیگیر این موضوع از سازمان غذا و دارو شدیم.

غلامحسین صادقیان مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مایفورتیک، دارویی خارجی است که خوشبختانه نمونه داخلی آن به وفور در کشور تولید و در دسترس بیماران قرار دارد.

وی افزود: این دارو مانند دیگر داروهایی که تولید داخل دارد، مشمول محدودیت واردات است. البته با لحاظ این نکته که این دارو مورد استفاده بیماران پیوندی است و لازم است سازمان غذا و دارو به تعدادی از بیماران نیازمند این دارو سهمیه بدهد.

صادقیان ادامه داد: سازمان غذا و دارو بر اساس میزان اعلامی معاونت درمان وزارت بهداشت اقدام به ارائه سهمیه می‌کند لذا سازمان غذا و دارو به منظور ایجاد تعادل در توزیع بین نمونه تولید داخل و وارداتی ناگزیر است به نحوی که به تولید داخل آسیب نرسد به این کار اقدام کند.

وی افزود: به بیمارانی که با مصرف نمونه داخل مشکلی ندارند توصیه می‌کنیم از نمونه تولید داخل استفاده کنند تا اگر بدن بیمار به نمونه داخلی عوارض نشان می‌دهد بتواند از نمونه خارجی که برند مایفورتیک است، استفاده کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: همچنین خواهش ما از بیماران و خانواده‌های آنها این است که با توجه به محدودیت تأمین داروهای خارجی که به دلیل محدودیت‌های تأمین کننده خارجی و محدودیت مربوط به انتقال ارز است، همکاری کنند و کسانی که نمونه تولید داخل برای آنها اثربخش و سازگار است، از نمونه‌های تولید داخل استفاده کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ