شهادت برای ما یک راهبرد سیاسی ملت‌ساز است

اقتصاد ایران: سیدحسین شهرستانی در سوگواره مهمان عزیز ایران که برای شهید اسماعیل هنیه برپا شد، گفت: شهادت برای ما به مثابه یک راهبرد سیاسی ملت‌ساز و امت‌ساز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سوگواره «مهمان عزیز ایران» در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با حضور اهالی هنر و اندیشه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن توسط یراق‌بافان آغاز شد و در نخستین بخش، کلیپی از دیدار مقام معظم رهبری با شهید اسماعیل هنیه مبنی بر وعده حق و تحقق‌پذیری آن پخش شد.

حسام آرین قطعه موسیقی «نقاب» را که به تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی تولید شده به صورت زنده اجرا کرد و در ادامه همسر شهید حاج رحیمی بیانیه‌ای به نمایندگی از خانواده شهدای مدافع حرم مبنی بر ایستادگی تا پیروزی محور مقاومت و نجات مردم مظلوم فلسطین قرائت کرد.

سیدحسین شهرستانی به عنوان نخستین سخنران این محفل با حضور روی صحنه گفت: رسم قبیله ما ختم به شهادت است البته شهادت نه به مثابه عاقبت‌بخیری فردی و تجربه عرفانی بلکه شهادت برای ما به مثابه یک راهبرد سیاسی ملت‌ساز و امت‌ساز است. ما شهادت را به مثابه مفهوم تاریخ‌ساز، جامعه‌ساز و دوران‌ساز و به عنوان پویایی حرکت تاریخ جدید ایران و منطقه به دست آوردیم، فهم کردیم، پالایش کردیم و به یک آئین تبدیل کردیم و تشییع شهدای ما یک آئین سیاسی وجامعه‌ساز است که امروز هم در تهران رقم خورد.

زبان گفتگوی با جامعه را پیدا کنیم

وی با طرح این سوال که وظیفه اهالی هنر و اندیشه در ایران چیست، افزود: ما در درجه اول موظف هستیم که در مواجهه با مبارزه‌ای که در منطقه درگیر آن شده‌ایم، جدای از بیداری ملت‌ها، بیداری جهان اسلام، بیداری جهان، بیداری غرب و بیداری آمریکای لاتین، جامعه ایرانی یعنی تهران و شهرهای خودمان و مردم خودمان را بیش از پیش به میزانی که مصاف طلب می‌کند، مهیای این میدان کنیم.

شهرستانی ادامه داد: مسیر مهیا کردن جامعه در این مبارزه این است که زبان مردم و زبان گفتگوی با جامعه را پیدا کنیم و با همراه کردن بدنه اجتماعی در پشت نیروی مقاومت بسته یدی برای تصمیم‌گیران که امروز مطالبه انتقام سخت دارند، فراهم آوریم.

ایران همیشه مسئولیت نجات داشته

وی گفت: فراهم کردن مقدمات این تصمیم بر عهده اهل هنر است. اینکه مردم بدانند در چه میدانی حاضر شدند و روحیه و حماسه این صحنه را درون خود درک کنند، وظیفه ما است. ما باید باب‌های مختلف را امتحان کنیم و درهای متعدد را باز کنیم. ما در حوزه هنری تاکیدمان بر گفتمان دینی و عاشورایی است بنابراین اگر بخشی از جامعه با این گفتمان همراهی نمی‌کنند، از مسیر گفتمان حماسی و ملی با آنها سخن بگوییم و به آنها توضیح دهیم که در چه مصافی حضور داریم و بگوییم که این مصاف، مصاف همیشگی ایران بوده و ایران همیشه در طول تاریخ این وظیفه سترگ را برعهده داشته است. ایران همیشه مسئولیت جهانی داشته و

بخصوص نسبت به منطقه مسئول بوده است. ایران از زمانی که فریدون برای پاک کردن زمین از وجود ضحاک به بیت‌المقدس عزیمت کرد، مسئولیت نجات منطقه را برعهده داشته است.

وی با اشاره به نقش متفکران، شاعران، هنرمندان و اهل تفکر ایران گفت: ایران مرزی در میان مرزها نیست، ایران مسئولیتی دارد و بعد از انقلاب هم این مسئولیت به طرح تاریخی بالفعل فعال شده است و ما باید زبان بیان آن را پیدا کنیم و نشان دهیم این موضوع، ماجرای بعد از انقلاب اسلامی و سال ۱۳۵۷ نیست بلکه ماجرای خط تاریخی ایران است.

شهرستانی همچنین گفت: ایران سرزمینی گوشه افتاده منزوی، سرگرم به کار خود و غم‌خوار خویش نبوده است و این دروغ بزرگی است که تصور می‌شود این وضعیت، وضعیت بعد از انقلاب اسلامی است. توضیح نقش و مسئولیت تاریخی ایران برعهده اصحاب اندیشه و هنر است و ما باید سرمایه اجتماعی لازم برای مقاومت را فراهم کنیم، این کاری است که شهید سلیمانی می‌کرد. او با همه ملت ایران را فرزند خود می‌دانست چون بیشترین مقاومت ما در جهان وابسته به حداکثر جامعه و سرمایه اجتماعی با جریان مقاومت است. سرمایه اجتماعی مقاومت باید فراهم شود تا هر زمان تصمیم بزرگ گرفته شد، بتوانیم وارد عمل شویم.

پس از شعرخوانی علی داوودی و اجرای سرود توسط گروه «احسان» محمدرضا وحیدزاده به چهار هنرمند فلسطینی که با هنر خود در جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند اشاره کرد.

وحیدزاده با یادآوری برگزاری نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که این روزها در موزه هنرهای معاصر با موضوع فلسطین برپا شده به معرفی سلیمان منصور بزرگترین هنرمند تاریخ هنر فلسطین پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش سهاد الخطیب هنرمند چندرسانه‌ای فلسطینی ساکن در اردن را معرفی کرد و در پایان سخنانش پیام وی در پی شهادت اسماعیل هنیه را قرائت کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ