لذت "پیرغلام" نامیده شدن در بیان بانوی ذاکر

اقتصاد ایران: بانوی خادم امام حسین (ع) گفت: زمانی که کلمه پیرغلام برده می‌شود، ناخواسته در ذهن‌ها آقایان تداعی می‌شوند، ولی نباید فراموش کنیم که عشق به امام حسین (ع) را مادرانمان به ما آموخته‌اند.

- اخبار فرهنگی -

عصمت بختیاری، بانوی پیرغلام، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره چگونگی قرار گرفتن خود در مسیر خدمت به امام حسین (ع) گفت: از کودکی همسایه مسجد و حسینیه بودیم و در این مجالس قد کشیدم. بیشتر نوحه‌ها را حفظ بودم و همیشه دوست داشتم نوحه‌خوان بشوم که به لطف سیدالشهدا (ع) بیش از 25 سال است این اتفاق افتاده و با افتخار در این مسیر خدمت می‌کنم.

این خادم اهل بیت علیهم السلام گفت: زمانی که کلمه پیرغلام برده می‌شود، ناخواسته در ذهن‌ها پدرها و آقایان تداعی می‌شود، ولی باید فراموش نکنیم که عشق به امام حسین (ع) را مادرانمان به ما آموخته‌اند.

او تصریح کرد: برای من بسیار احساس ناب و شیرینی است و به آن افتخار می‌کنم که از زنان هم به عنوان پیرغلام امام حسین (ع) نام برده می‌شود و خداوند را بسیار برای این موضوع شاکرم.

 

 

این پیرغلام امام حسین (ع) در خصوص سنت‌ها و آداب و رسوم استان هرمزگان گفت: در دهه محرم بیشتر نوحه سنتی خوانده می‌شود و بعد به خواندن زیارت عاشورا و سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی می‌پردازیم. یکی از آداب و رسوم عزاداری هرمزگان به اسم «نوحه نشسته» معروف است که مداح به صورت ایستاده نوحه می‌خواند و مردم در حالت نشسته سینه می‌زنند و یکصدا و هماهنگ جواب می‌دهند.

او ادامه داد: سینه‌زنی سنتی هم که در زبان محلی به آن «عزا» می‌گوییم، مانند سینه زنی بوشهری است که همه دوشادوش و دست به کمر یکدیگر می‌ایستند و دور می‌چرخند.

بختیاری تصریح کرد: اجلاس تکریم پیرغلامان کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است و انگیزه‌ای برای جوانانی است که در این مسیر هستند. برگزاری چنین مراسمی باعث می‌شود با سنت‌ها و آداب و رسوم شهرها و اقوام مختلف در ایران عزیز آشنا شویم و تمام این رسوم به هر زبان و به هر گویش و روشی که باشد، همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن، زنده نگاه داشتن محرم و صفر و دین اسلام است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ