چابهار رکورددار آمار حاشیه نشینی در کشور

اقتصاد ایران: جواد سپاهی امروز در جلسه ساماندهی حاشیه نشینی شهرستان اظهار کرد: در جاهای مختلف کشور جاهای متعددی از لحاظ حاشیه نشینی وجود دارد؛ اما چابهار باتوجه‌ به منطقه آزاد، آب‌وهوا و شرایط خاص از اکثر نقاط کشور به‌خصوص شهرهای استان نسبت به جمعیت بیشترین حاشیه نشینی کشور را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا سیستان و بلوچستان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان که حاشیه‌نشینی به طور عمده در آن وجود دارد چابهار است.

وی بیان کرد: شهرستان چابهار بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۴ نقطه چابهار بیش از 70 هزار نفر حاشیه‌نشین هستند و در این سکونتگاه‌های غیررسمی نام ساکن هستند.

وی ادامه داد: افراد مختلف به همراه خانواده‌شان در این زمین‌ها مستقر هستند و با کپر و چادر زدن بعد از مدتی مستقر می‌شوند و انتظار دارند دولت در بحث آب و برق به آنها رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه چابهار استراتژیک‌ترین بندر ایران بزرگترین حاشیه نشینی کشور را در خود جای داده است، افزود: بیشتر حاشیه‌نشین‌ها برای شغل و همچنین اکثریت برای تصرف زمین در شهر مراجعه دارند؛ زیرا در چابهار زمین‌ها ارزش دارد و یک خانواده با کلی زحمت مدتی یک زمین را تصرف و طی چند سال بعد مالک آن می‌شود و در این مدت هم امکانات خدماتی و قانونی برای او فراهم می‌شود.

وی در بحث نهضت ملی مسکن، خاطرنشان کرد: هشت سال قبل که تقریباً بحث مسکن تعطیل شده بود به تعداد حاشیه‌نشینان اضافه شد؛ اما با شروع دولت شهید رئیسی، ثبت‌نام در مسکن ملی آغاز به کار کرد و بسیاری برای ثبت‌نام اقدام کردند و به‌صورت جدی از توسعه حاشیه‌نشینی و تصرف زمین کاسته شد.

وی افزود: در سال گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعه زمین در حال تصرف بود؛ اما ما اجازه تصرف آنها را ندادیم.

فرماندار چابهار در بحث برنامه‌های انجام شده برای حاشیه‌نشینی؛ بیان کرد: اگر مقاومت ما نبود الان چندین برابر در مناطق شمالی و میرآباد کامل تصرف شده بود و حاشیه‌نشینی را در چندین محله در چابهار، کل کمربندی داشتیم و مانع از این کار شدیم و اگر هم ساخت‌وسازی انجام می‌شد بلافاصله تخریب اتفاق می‌افتاد البته با همکاری ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، دادستانی، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی مانع پیشرفت شدیم.

وی افزود: زمین‌هایی که در پنج تا ۶ سال گذشته تصرف شده بود را رفع تصرف کردیم و آنها را برگرداندیم؛ اما یک مشکلی که وجود داشت راه و شهرسازی برنامه‌ای به اسم ستاد بازآفرینی ارائه داد که با اختلافی که بین ستاد بازآفرینی و منطقه آزاد بود این فعالیت تعطیل شد و اگر ستاد بازآفرینی فعالیت خود را ادامه می‌داد ما دیگر مشکلی در بحث حاشیه‌نشینی در میرآباد و آن منطقه را اصلاً نداشتیم.

وی ادامه داد: بعد از بحث اقدامات مسکن ملی هر شخص که واقعاً قصد خانه‌دارشدن را داشت اقدام به ثبت‌نام می‌کرد و ضمن اینکه آنهایی که در سال‌های گذشته مثل ۱۵ سال قبل زمین تصرف کرده بودند از آنها خواسته شد مراجعه کنند و جایگزین به آنها زمین پیشنهاد شد و تعداد زمین واگذار شد و در مناطق پایانه استقرار یافتند.

فرماندار چابهار برای بومی بودن حاشیه‌نشینان، بیان کرد: آمار دقیق افرادی که متصرف هستند در راه و شهرسازی با گروه‌های مختلفی که راهبری کرده‌اند موجود است و این آمار حاکی از آن است که تعداد کمی بومی و از ایرانشهر، سرباز، راسک و سراوان همچنین افراد خارج استان است همچنین افراد خارج از کشور و همچنین اتباع که فاقد شناسنامه در حاشیه‌نشین مستقر هستند و از حاشیه‌نشینی بهره می‌برند.

سپاهی گفت: پروژه هزار واحدی در حال آماده‌سازی است که در حال حاضر خدمات برق و آب همچنین مسجد، فروشگاه، مدرسه در حال تکمیل است و تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ