هرکسی باید قلعه‌نویی را نقد کند جزخودش/واکنش به حضور در کمیته فنی

اقتصاد ایران: کارشناس فوتبال با اشاره به پیشرفت علم روز فوتبال دنیا گفت: حضور امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی در کمیته فنی تضاد منافع ایجاد می کند چرا که هر کسی باید او را نقد کند جز خودش.

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون فوتبال ایران پس از وقفه چند ساله در تشکیل کمیته فنی منسجم بالاخره توانست این حوزه را به طور کاملا مشخص و مستقل تعریف کند تا با انتخاب مجید جلالی به عنوان رئیس کمیته فنی و توسعه برای آن برنامه‌ریزی کند.

جلالی نیز پس از جلسه‌های فراوان تصمیم گرفت امیر قلعه نویی، محمود شیعی، احمد خداداد و شهرزاد مظفر را به عنوان اعضای کمیته فنی انتخاب و جلسه ای برگزار کند. همین امر حاشیه‌هایی را در خصوص تضاد منافع حضور امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان در این کمیته ایجاد کرد تا پیرامون آن مواردی مطرح شود.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن تمجید از احیای دوباره کمیته فنی در خصوص وظایف آنها و همچنین حضور افراد نقطه نظرات خود را مطرح کرد.

تعریف واضح برای کمیته فنی

کارشناس فوتبال در خصوص تشکیل دوباره کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت: قبل از پردازش به ساختار کمیته فنی فدراسیون فوتبال باید تعریف روشن از کمیته فنی داشته باشیم. کمیته فنی برای اهداف مشخص باید تشکیل شود که پیش از یارگیری و عضو پذیری باید سیاست‌های کلی همان اهداف در نظر گرفته شده و به آن پرداخته شود. در حقیقت باید بدانیم چه سیاست گذاری‌هایی مد نظر کمیته فنی است تا در پی آن به افراد حاضر در آن بتوانیم امتیازدهی کنیم.

هرکسی باید قلعه‌نویی را نقد کند جزخودش/واکنش به حضور در کمیته فنی

شرح وظیفه مهم‌تر از شخص موظف

چراغپور نگرش خود درباره انتخاب اعضای کمیته فنی را با توجه ویژه به اهداف تبیین شده در نظر گرفت و گفت: فکر می‌کنم بدون اینکه شرح وظایف کمیته را تعریف کنند افرادی همچون آقای شیعی، خداداد، قلعه نویی، جلالی و خانم مظفر در آنجا حضور دارند. در حقیقت باید دانست چه اهدافی در نظر گرفته شده است و آقای X و Y برای کدام بخش ساختاری قرار است نظریه داده و نظارت داشته باشند.

او تاکید کرد: هِرَم از پایین به بالا چیده می‌شود و افراد باید قبل از ورود به سیستم بدانند چه کاری باید انجام دهند نه اینکه هر فرد با توجه به برخی سلیقه و رابطه انتخاب شده و سپس برای او کارسازی شود.

قلعه نویی متخصص‌تر از جلالی است

او یادآور شد: اینکه کمیته فنی فدراسیون فوتبال وجود دارد اتفاق خیلی ویژه‌ای است و اتفاقا مدیران این نهاد خیلی خوب است که آن را احیا کرده‌اند و به آن اهمیت می‌بخشند. چنین چیزی واقعا شیوه مدیریتی صحیح در فوتبال است. افراد فعلی در مجموعه کمیته فنی طبق آنچه از صحبت‌های آقای جلالی من متوجه شدم تخصصی‌ترین کمیته فوتبال در قلب فدراسیون است اما من فکر می‌کنم متخصص‌ترین این افراد آقای قلعه نویی است که با نهایت احترام به آقای جلالی بسیار قوی‌تر از ایشان در کارنامه و رزومه فوتبال کشور است.

چراغپور به تضاد منافع قلعه نویی در کمیته فنی نیز اشاره کرد. او نیاز فردی دیگر برای نقد تیم ملی بزرگسالان از لحاظ فنی را مهم دانست و تصریح کرد: در حقیقت آقای قلعه نویی که در ۲۰ سال گذشته جزو فعال‌ترین، با رزومه ترین و صاحب مهم‌ترین تیم ملی فوتبال کشور در حال حاضر است. او خیلی خوب هم راه و چاه را در فوتبال ایران می‌داند.

من فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد عملکرد او را در کمیته فنی به طور ویژه نقد کند هرکسی جز خودش است. چون اگر او بداند نقد دارد طبیعی است آن را بپوشاند و تیم را در جهت حرکت رو به پیشرفت هدایت کند. در حقیقت باید تضارب آرایی بین افکار او با فرد متخصص در کمیته فنی وجود داشته باشد تا بتواند از طریق انتقال این نگاه‌ها به سرمربی تیم و مجموعه فنی بزرگسال کمک کند. همین جا بحث تضاد منافع حضور آقای قلعه نویی به طور همزمان به عنوان سرمربی تیم ملی و عضو کمیته فنی مطرح می‌شود که نقد صحیحی است.

هرکسی باید قلعه‌نویی را نقد کند جزخودش/واکنش به حضور در کمیته فنی

قلعه نویی برای فوتبال پایه؟! نه

چراغپور درباره حضور قلعه نویی برای ایجاد نگرش صحیح در فوتبال پایه و کادر فنی آنها گفت: نه! من بعید می دانم آقای قلعه نویی تا حالا یک ساعت به کودکان زیر هفت سال آموزش داده باشد. من نشنیده ام که او در کلاس‌های آموزش کودکان در فوتبال هم حضور داشته باشد. grassroots جزو مواردی است که باید علمش را داشته باشید تا بتوانید کار عملی و صحیح انجام دهید.

ژنوم

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران از اهمیت توجه به فیزیک و فکر بازیکن با توجه به مختصات جغرافیایی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در فوتبال و منطق فیزیکی موضوعی به اسم «ژنوم» وجود دارد که به نژاد توجه می‌کند. به طور مقال با کلی تحقیق و تفسیر متوجه شده اند نژاد ایرانی دارای هوش سرشار است. حالا در فوتبال هم چنین چیزی وجود دارد. در فوتبال پایه می‌بینیم بازیکن ۱۲-۱۳ ساله خیلی خلاقانه تر از علمی که آموزش دیده است فوتبال بازی می‌کند. مهدی قایدی یک مثال امروزی است که در گذشته به امثال ابطحی و ابراهیمی و… هم می‌توان اشاره کرد. در حقیقت ژنوم بازیکن ایرانی جلوتر از آموزشی است که آن فرد دیده است. حالا اگر به این ژنوم فوتبال یک مربی خوب بخورد نتیجه خوبی هم رقم خواهد خورد که می‌توان از برانکو ایوانکوویچ و تمام مربیان بلوک شرق هم در فوتبال ایران اسم برد. استفاده از توانایی‌های بالقوه خیلی اهمیت دارد. بنابراین ورود و خروج مربی خارجی در لیگ برتر ایران نیز اهمیت دارد اما می‌بینیم بی هیچ تحقیقی فقط طبق خواست ایجنت ها و هرکس که رابطه دارد سراغ مربی می‌رویم.

ابعاد مهمی را از دست داده ایم

چراغپور در پایان به اهمیت فراوان آموزش در فوتبال کشور در سطوح بازیکن و مربی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ابعاد خیلی زیادی را از فوتبال از دست دادهایم که به هر بُعد از آن توجه می‌کنیم از ابعاد دیگر غافل می‌شویم. آموزش، دانش روز دنیا، فوتبال پایه، روانشناسی در فوتبال و… جزو مواردی است که آن‌ها را کاملا نادیده گرفته‌ایم و مدام فقط مدرک‌های بی اعتبار مربیگری صادر می‌کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ