استقبال از حضور مراکز قرآنی در بقاع متبرکه اصفهان

اقتصاد ایران: اصفهان -مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: آمادگی آن را داریم که با همه مراکز و مؤسسات قرآنی که تمایل به حضور در بقاع متبرکه و ترویج امور قرآنی دارند، همکاری کنیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با نقش بقاع متبرکه در ترویج امور قرآنی اظهار کرد: یکی از تدابیر ریاست و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این است که بقاع متبرکه بیش از پیش وجهه قرآنی پیدا کنند؛ از جمله محورهای اساسی فعالیت در مراکز افق اوقاف، فعالیت‌های قرآنی است.

وی با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در فعال کردن بقاع متبرکه در زمینه قرآن عنوان کرد: ما آمادگی داریم که با همه مراکز و مؤسسات قرآنی که خود تمایل به حضور در بقاع متبرکه و ترویج امور قرآنی دارند و به صورت کانونی این برنامه‌ها را توسعه می‌دهند، همکاری کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: حضور در بقاع متبرکه نیازمند امکانات ویژه‌ای است زیرا این اماکن یک محیط کاملاً تعاملی و خارج از مجموعه دولتی و اداری دارد و نمی‌توان با دستور آنها را اداره کرد؛ مؤسسات قرآنی باید با تعامل و همکاری با هیأت امنا و بخش‌های دیگر حضور فعالی در این بقا داشته باشند.

وی با بیان اینکه بعضی امامزادگان باید به کانونی متمرکز برای جمعیت قرآنی تبدیل شود، گفت: ما آمادگی داریم که بعضی از این بقاع متبرکه را در اختیار کسانی قرار دهیم که دارای جمعیت جوان و طالب امور قرآنی در بخش‌های مختلف هستند؛ این بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم مدیریت برخی از این فضاها را در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهیم تا برنامه‌های قله‌ای و ویژه خود را در جوار امامزادگان اجرا کنند.

حجت‌الاسلام بلک ادامه داد: در این صورت هم این مجموعه‌ها می‌توانند از فضای امامزادگان در راستای اجرای امور قرآنی استفاده کنند و هم ما می‌توانیم از طنین قرآن کریم در کنار عشق به اهل‌بیت (ع) و ولایت بهره ببریم.

وی در ارتباط با استفاده از درآمد موقوفات در زمینه گسترش محافل و فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در استان اصفهان بخشی از موقوفات، قرآنی است و افراد نیکوکار و قرآن‌دوست این وظیفه را انجام داده‌اند اما این قسمتی از راه بوده و ما باید برای آنکه شاهد احیای موقوفات قرآنی باشیم، کارهایی را در این باره انجام داده و موجب بهره‌وری بیشتر آنها شویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: شاید مواد اولیه و خام در این حوزه که اصل موضوع است از طریق خیّران به وجود آمده باشد اما این وظیفه ما و جامعه قرآنی است که بتوانیم آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه املاک و اموال موجود در اوقاف که استعداد جمع کردن یک عده قرآنی را دارند باید تبدیل شوند، گفت: بعضی از این املاک نیازمند سرمایه‌گذاری و بعضی نیازمند امور حقوقی است؛ درخواست ما از جامعه متدین، قرآن‌دوست و خیران علاقه‌مند این است که در این مسیر به ما کمک کنند.

حجت‌الاسلام بلک با اشاره به در اختیار قرار دادن زمین به خیّران در حوزه موقوفات قرآنی بیان کرد: برخی به ما پیشنهاد داده‌اند که یک سوم اموال خود را وصیت کنند و ما آمادگی داریم که به این منظور یک بستر قرآنی را در اختیارشان قرار دهیم تا آن را از حالت زمین یا موقوفه به یک مجتمع تجاری یا مجموعه خدمت‌رسانی تبدیل کنند و درآمد حاصل از آن برای ارتقا امور قرآنی هزینه شود.

وی ادامه داد: آن خیّر عزیزی که می‌خواهد درمورد بخشی از اموال خود وصیت کند می‌تواند به جای هزینه برای تهیه زمین، از بستری که ما در اختیار او قرار می‌دهیم استفاده کند تا از محل نیت خیر خود آن را به بهره‌برداری برساند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ایجاد موقوفات جدید در زمینه قرآن عنوان کرد: در حوزه وقف‌های جدید نیز ادارات اوقاف در سطح استان تلاش می‌کنند تا مشورت‌های لازم را به کسانی که در صدد وقف جدید هستند ارائه کنند؛ شاید مناسب باشد که امروزه نیت‌ها به صورت عام‌تری انجام شوند چراکه همه مصداق خیر است و قرآن کریم در رأس همه خوبی‌ها است.

وی افزود: اگر نیت‌ها عام‌تر باشد، برای انجام آنها امکان بیشتری فراهم می‌شود اما ما از همکاری با کسانی که دوست دارند در مسائل قرآنی به صورت خاص نیت کنند نیز استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام بلک تصریح کرد: چند اولویت قرآنی وجود دارد که یکی از آنها تهیه مصارف شریف قرآن است و این وقفی است که از عهده همه برمی‌آید و از اهدای یک تا ده‌ها و صدها جلد قرآن کریم شروع شده و می‌تواند دربرگیرنده یک فضا که امکان برگزاری کلاس و محفل قرآنی دارد نیز باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ