تحولات اوکراین|تلاش کی‌یف برای پایان سریع‌تر درگیری

اقتصاد ایران: وعده روس‌ها درباره نابودی جنگنده‌های اف-۱۶ تحویلی به اوکراین، عدم ارزیابی مسکو از طرح صلح ترامپ به‌دلیل نامشخص بودن جزییات آن، غرق شدن ۴۰ مرد اوکراینی هنگام فرار از کشور از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در مصاحبه‌ای با آژانس خبری "بلومبرگ" تاکید کرد که درگیری نظامی در اوکراین باید هر چه زودتر به پایان برسد و کنفرانس دوباره‌ای در این رابطه ممکن است تا قبل از ماه نوامبر برگزار شود. 

یرماک گفت: «مهم‌ترین انتظار ما از دومین نشست بین المللی این است که شرایط اصلی برای پایان دادن به درگیری‌ها را فراهم کند. ما باید این درگیری را هرچه زودتر به پایان برسانیم.» 

او بدون توضیح درباره علت این موضوع، یادآور شد که دومین کنفرانس صلح ممکن است در «یکی از کشورهای جنوب جهانی» در خاورمیانه برگزار شود. انتخاب چنین مکانی تصادفی نیست، چرا که طرف اوکراینی می‌خواهد «اتحاد جهانی را در برابر تلاش‌های روسیه برای تقسیم آن و ایجاد دودستگی نشان دهد.» 

علاوه بر این، به گفته وی، مقامات اوکراینی انتظار دارند که نمایندگان روسیه نیز در این نشست حضور داشته باشند. 

روز گذشته، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو به مقامات کی‌یف هچ اعتمادی ندارد. او تاکید کرد که روسیه همیشه برای مذاکرات با اوکراین به منظور حل و فصل مناقشه آماده بوده و هست. به گفته پسکوف، تلاش‌ها برای تبدیل کردن اوکراین به کشوری ضدروسی علت اصلی آغاز درگیری‌ها بوده است. 

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که هیچ نشستی با مشارکت روسیه در حال آماده‌سازی نیست. او گفت که شایعات پراکنده‌ای درباره مشارکت روسیه شنیده می‌شود که توسط شرکت‌کنندگان در اولین نشست به اصطلاح صلح مطرح شده است. وی یادآور شد که مقامات کی‌یف و کشورهای غربی اکنون اذعان کرده‌اند که برگزاری هر کنفرانسی  بدون حضور روسیه بی‌معنی خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کارشناس نظامی: اکثر جنگنده‌های F-16 تحویلی به اوکراین در اروپا مستقر خواهند شد

توماس نیودیک، کارشناس نظامی و مفسر نشریه آمریکایی "The War Zone"، اعلام کرد  که بخش اعظم جنگنده‌های F-16 که توسط غرب به اوکراین تحویل داده می‌شوند، در خاک کشورهای اروپایی مستقر خواهند شد. 

او توضیح داد که تعداد کمی از F-16 در سراسر اوکراین پراکنده خواهند شد، اما بیشتر آن‌ها به همراه پرسنل کمکی در خارج از این کشور استفاده خواهند شد. این شامل تجهیزات آموزشی و ماشین‌های تامین کننده ذخایر استراتژیک می‌شود. 

این کارشناس آمریکایی یادآور شد: «بدین ترتیب، هواپیماهای شرکت کننده در عملیات‌های نظامی همچنین می‌توانند از اوکراین خارج شوند و احتمالاً تحت نگهداری دقیق در مکانی امن قرار گیرند.» 

"بلومبرگ" روز چهارشنبه با استناد به منابع خبری خود گزارش داد که اولین محموله از جنگنده‌های F-16 آمریکایی به اوکراین تحویل داده شده است. این خبرگزاری یادآور شد که جولای آخرین مهلت تحویل آن‌ها بود. البته وزارت دفاع اوکراین از اظهار نظر درباره تحویل این هواپیماها خودداری کرد. همچنین جان کربی، نماینده کاخ سفید از تأیید این اطلاعات خودداری کرد.

پسکوف: جنگنده‌های F-16 تحویلی به کی‌یف نابود خواهند شد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد کرد که جنگنده‌های F-16 تحویلی به اوکراین نابود خواهند شد و تأثیری بر روند وضعیت در جبهه نخواهند داشت.  او در یک نشست خبری تأکید کرد که برای ارتش اوکراین «قرص جادویی» وجود ندارد که به آن‌ها در جبهه نبرد کمک کند و مقامات کی‌یف باید این موضوع را درک کنند. 

پسکوف گفت: «این هواپیماها ظاهر می‌شوند و سپس به تدریج تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد، سرنگون و نابود خواهند شد. و در مجموع این تحویل‌ها نمی‌توانند تأثیر قابل توجهی بر روند توسعه وقایع در جبهه بگذارند.» 

سخنگوی کرملین همچنین اشاره کرد که در روسیه برای جنگنده‌های نابود شده جوایزی در نظر گرفته خواهد شد. پسکوف همچنین به این واقعیت توجه کرد که هیچ بیانیه رسمی درباره دریافت این هواپیماها توسط کی‌یف وجود ندارد. او گفت: «بعید است که این موضوع به اطلاع عموم رسیده باشد، این خبر هنوز به نقل از منابع خبری  است و هیچ بیانیه‌ای در این باره وجود نداشته است.»

ریابکوف قول داد نمایشگاهی از لاشه‌های F-16 برگزار شود

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه وعده داد که لاشه‌های جنگنده‌های F-16 آمریکایی سرنگون شده در اوکراین به همراه سایر تجهیزات غنیمتی غربی در روسیه به نمایش گذاشته خواهد شد. 

او شب گذشته در  یک برنامه‌ تلویزیونی گفت: «جنگنده  F-16 هم مانند بسیاری از تجهیزات نظامی غربی که در نمایشگاه هوایی در حومه مسکو دیده‌ایم و اکنون می‌توانیم در پارک پاتریوت ببینیم، لاشه‌های آن‌ها، بدنه‌های سوخته آن‌ها نیز به نمایش گذاشته خواهند شد.» 

این دیپلمات تأکید کرد که هیچ‌یک از تجهیزات تحویلی به کی‌یف نمی‌تواند مانع از دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف عملیات ویژه نظامی شود. او افزود که در غرب هیچ ابزاری وجود ندارد که بتواند وضعیت جبهه نبرد را به نفع نیروهای مسلح اوکراین تغییر دهد. 

ریابکوف همچنین اشاره کرد که در صورت تشدید اوضاع ناشی از تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین، هیچ محدودیتی باقی نمی‌ماند. معاون وزیر خارجه یادآور شد که هر وسیله‌ای که در میدان نبرد علیه روسیه استفاده شود، هدف قانونی برای نیروهای مسلح این کشور خواهد بود.

عدم آمادگی روسیه برای ارزیابی طرح صلح ترامپ درباره اوکراین در مرحله کنونی

والنتینا ماتوینکو، رئیسی شورای فدراسیون (سنای) روسیه، در یک کنفرانس خبری در پایان نشست بهاری پارلمان اعلا اعلام کرد که مقامات مسکو در حال حاضر آماده ارائه ارزیابی درباره طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، برای حل و فصل درگیری در اوکراین نیستند، زیرا از محتوای آن اطلاعی ندارند. 

خانم ماتوینکو گفت: «ما نمی‌دانیم که این طرح چیست و بسیاری از افرادی که افکار ترامپ را درباره حل و فصل درگیری تفسیر می‌کنند، عمدتاً از میان نزدیکان سابق او هستند. ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم طرحی را که نمی‌دانیم چیست، ارزیابی کنیم. بنابراین، دوست داریم که این طرح را دریافت کرده و جزییات آن بشنویم تا بتوانیم آن را ارزیابی کنیم.» 

ترامپ بارها اعلام کرده است که حتی قبل از مراسم تحلیف خود، درگیری اوکراین را حل خواهد کرد. 

روزنامه "تلگراف" پیش از این گزارش داده بود که ترامپ ظاهراً یک طرح برای پایان صلح‌آمیز درگیری در اوکراین تهیه کرده است، اما قصد ندارد آن را تا قبل از انتخابات افشا کند. یک منبع آگاه به این نشریه گفت که ترامپ می‌خواهد کمپین انتخاباتی خود را بر اساس موضوع پایان دادن به مناقشه اوکراین بسازد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرده بود که پس از انتخابات آماده است تا بدون واسطه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مذاکره کند. 

پوتین نیز در اوایل ماه جولای اعلام کردکه روسیه به طور جدی به اظهارات رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره امکان توقف درگیری در اوکراین توجه دارد، اما او اشاره کرده بود که با پیشنهادات مشخصی که ترامپ آماده ارائه آن‌هاست، آشنا نیست.

تقریباً 40 اوکراینی در تلاش برای فرار به رومانی غرق شده‌اند

سخنگوی نیروهای مرزبانی غربی اوکراین روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد مردان اوکراینی که در رودخانه مرزی تیسه با رومانی و مجارستان غرق شده‌اند، به 37 نفر رسیده است. او گفت: «حداقل 37 مرد طی دو و نیم سال گذشته در تیسه جان باخته‌اند که اجساد 17 نفر از آن‌ها تنها در سال 2024 کشف شده است.» 

این مقام نظامی تأکید کرد که تعداد کشته‌شدگان می‌تواند بیشتر باشد، زیرا «همیشه نمی‌توان اجساد را پیدا کرد.» 

در ماه‌های اخیر، بسیاری از شهروندان اوکراین تلاش می‌کنند به هر طریقی از اعزام به جبهه جنگ با روسیه خودداری کنند و بسیاری از آن‌ها سعی دارند به کشورهای همسایه فرار کنند. 

در ماه جولای گزارش شد که روزانه حدود 200 مرد در سن خدمت نظامی تلاش می‌کنند اوکراین را ترک کنند.یک ماه پیش نیز سرویس مرزبانی غربی اوکراین گزارش داد که حدود 45 اوکراینی که سعی داشتند از طریق مرز کشور را ترک کنند تا از خدمت در نیروهای مسلح اوکراین اجتناب کنند، جان باختند که بیشتر این افراد در رودخانه تیسه غرق شدند. این نهاد یادآور شد که اینها تنها موارد تایید شده هستند و تعداد واقعی کشته‌شدگان مشخص نیست.

هشدار مشاور سابق پنتاگون درباره انقراض ملت اوکراین

داگلاس مک‌گرگور، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور سابق رئیس پنتاگون ابراز عقیده کرد که مقامات کی‌یف در وضعیت بحرانی قرار دارند و ملت اوکراین در حال انقراض است. 

وی در مصاحبه‌ای گفت: «دولت اوکراین در حال آخرین نفس‌های خود است. ملت اوکراین به وضوح در حال انقراض واقعی است. آن‌ها دیگر نیروی انسانی ندارند و تلاش برای جذب افراد از خارج از کشور نیز موفقیت‌آمیز نبوده است.» 

مک‌گرگور  همچنین ادعاهای نادرست غرب درباره تمایل روسیه به الحاق مناطق بیشتری از خاک اوکراین را «بی‌معنی و غیرموثر» توصیف کرد و افزود که این ادعاها بخشی از «دروغ بزرگی» هستند که توسط محافظه‌کاران نو و لابی‌های مختلف تسلیحاتی پخش می‌شوند. 

این کارشناس نظامی آمریکایی همچنین معتقد است که اروپا نیز در حال فروپاشی است و تغییر دولت‌ها در کشورهای اروپایی تنها مسئله زمان است.  او گفت: «اروپا در حال از هم پاشیده شدن است. این فقط مسئله زمان است تا زمانی که نخبگان حاکم دیوانه و جنگ افروز که اروپا را به ورطه‌ای که ما برایشان ساخته‌ایم کشاندند، ناپدید شوند. به تدریج شاهد خواهید بود که در پاریس، برلین و شهرهای دیگر دولت‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. این اتفاق فارغ از اراده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی رخ خواهد داد.»

در اواخر ماه جولای گزارش شده بود که مقامات اوکراین پس از تصویب قانون تشدید بسیج، ماهانه حدود 30 هزار نفر را به زور به خدمت نظام می‌فرستند. این تعداد دو تا سه برابر تعداد افرادی است که در زمستان به خدمت گرفته می‌شدند. تازه‌واردان هر هفته به واحدهای نظامی ملحق می‌شوند، اما برخی از آن‌ها «از لحاظ فیزیکی آماده جنگیدن نیستند.»

اذعان به حق روسیه در شناخت ناتو به عنوان طرف درگیری در اوکراین

داگ بندو، مشاور ویژه سابق رئیس‌جمهور چهلم ایالات متحده، رونالد ریگان، در مقاله‌ای برای نشریه "The American Conservative" ابراز عقیده کرد که رهبری روسیه حق دارد ناتو را به عنوان یک طرف کامل در درگیری نظامی در اوکراین بشناسد. 

او نوشت: «زمانی که نیروهای اوکراینی با سلاح‌های غربی علیه روسیه می‌جنگند، روسیه دلایل بیشتری برای شناخت کشورهای ناتو به عنوان طرف‌های رسمی جنگ پیدا می‌کند.» مشاور سابق ریگان افزود که این موضوع می‌تواند «پیامدهای فاجعه‌باری» برای اعضای ناتو داشته باشد. 

بندو یادآور شدد که ارتش اوکراین هر روز بیشتر ضعیف می‌شود و هیچ کمکی از سوی غرب نمی‌تواند وضعیت را به نفع کی‌یف تغییر دهد. وی ایده ادامه دادن به درگیری که در آن نیروهای مسلح اوکراین متحمل خسارات سنگین می‌شوند، را بی‌معنی دانست. او نتیجه‌گیری کرد: «اگر متحدان اوکراین آماده پذیرش خطر راه انداختن جنگ جهانی سوم و ورود به درگیری مستقیم با روسیه نیستند - نباید این کار را انجام دهند و باید اولویت‌های خود را به بازگرداندن صلح تغییر دهند.»

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ