گفت‌وگو|از روایت نارنجک‌ داعش درنیروگاه تا بیان عملکرد ۳ساله

اقتصاد ایران: در طول شبانه روز در هر لحظه بیش از ۶ هزار نفر در نیروگاه ها بیدار داریم که بتوانند روشنایی را به خانه های مردم بیاورند؛ این تخصص و تعهد باعث شده بتوانیم این ظرفیت تولید کشور را هم سرپا نگه داریم و هم ارتقا بدهیم و هم توسعه داشته باشیم.

- اخبار اقتصادی -

عبدالرسول پیشاهنگ؛ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در طول سه سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع ناترازی در صنعت برق کشور از طریق توسعه واحدهای نیروگاهی صورت گرفته است که همین تلاش ها به آغاز فرایند احداث 18 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه برق حرارتی منجر شد، رقم قابل توجهی که در حال حاضر 9 هزار مگاوات آن وارد چرخه تولید شده و 9 هزار مگاوات دیگر آن نیز در حال احداث است.

وی افزود: در شرایطی ما در اول انقلاب صنعت برق را تحویل گرفتیم که این صنعت توسط خارجی ها اداره می شد؛ منظور از خارجی‌ها اروپایی ها نیست، بلکه افراد هندی و پاکستانی است و ما حق دخالت در هیچ اموری را نداشتیم؛ در طول 40 سال گذشته صنعت برق با سعی و تلاش و همکاری دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان موفق شد تا 95 درصد از تجهیزات نیروگاهی را ساخت داخل کند و 50 درصد از نیروگاه هایی که کار می کنند نیز هم اکنون ساخت داخل هستند و موفق به صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای اطراف حتی کشورهای اندونزی و مالزی شده اند.

ناترازی برق 1400 ناشی از کمبود رشد تولید در دهه 90 بود

پیشاهنگ با بیان اینکه "در دهه 70 و 80 در صنعت برق 60 درصد و در دهه 90 نیز 23 درصد رشد را تجربه کردیم"، گفت: بخاطر کمبود رشد تولید در دهه 90 یک ناترازی در تابستان 1400 رخ داد و دولت در شرایطی کار را شروع کرد که با یک ناترازی 20 هزار مگاواتی در تامین برق مواجه بود.

وی ادامه داد: دولت تعهدی به مجلس داد برای اینکه بتواند این ناترازی را جبران کند به همین خاطر احداث20 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی را در دستور کار قرار داد که از این میزان در حال حاضر حدود 18 هزار مگاوات در دست اقدام است و 9 هزار مگاوات نیز در دست بهره برداری است و بقیه هم با پیشرفت های بسیار خوبی در حال توسعه و اقدام هستند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: از این 9 هزار مگاواتی که به بهره برداری رسیده، دو هزار مگاوات مربوط به ارتقای نیروگاه های موجود است.

نیروگاه 64 ساله هم داریم

وی افزود: نیروگاه های موجودی که در کشور داریم نیروگاه هایی باعمر متوسط بین 40-30 سال است و نیروگاهی با عمر 64 سال هم داریم؛ نیروگاه طرشت در تهران 64 سال عمر دارد و خوشبختانه با نیروهای خوب و متخصصی که داریم این نیروگاه مانند روز اول و مقدار اول تولید برق انجام می دهد.

پیشاهنگ درخصوص عملکرد برق حرارتی در تعمیرات و نگهداری و توسعه نیروگاه ها، گفت: ما باید اول وضع موجود را حفظ می کردیم، تثبیت می کردیم و نمی‌گذاشتیم وضع موجود از بین برود و اینها را ارتقا می‌دادیم و سپس به توسعه می‌پرداختیم و توسعه نیروگاه‌های جدید و افزایش تولیدی که باید در این مدت انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در حالی که ظرفیت تولید برق ما چیزی حدود 60 هزار مگاوات است، در سه سال گذشته به میزان 300 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تعمیرات انجام شد؛ ممکن است در ذهن بیاید چطور 60 هزار مگاوات نزدیک به 100 هزار مگاوات در هر سال تعمیرات انجام شده است، دلیل آن است که برخی از واحدها بخاطر کارکرد زیاد در سال دو بار تعمیرات داشتند؛ این کار هم بسیار سخت و دشوار است، چون یک جرم سنگین 60 تنی را با سه هزار دور در دقیقه می چرخانیم.

صرفه‌جویی روزانه 3.5 میلیون مترمکعبی گاز با احداث 14 واحد بخار

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: در نیروگاه های بخار که ما یک قطره آب را باید بگیریم و این بخار را تا چند مرحله خشک کنیم بعد که مطمئن شدیم این بخار هیچ رطوبتی ندارد آن را در واحدهای پره می زنیم و بعداً که دوباره این کار انجام شد در سیستمی سرد می شود مجدداً به چرخه تولید آب و بخار برمی گردد و در آن قسمت هم در یک واحد حدوداً 70-60 تن جرم را می چرخانیم که آب و آهن و آتش با فشار 250 بار در دمای 550 درجه کار می کند؛ این هم شرایط بسیار سختی است و این دو هزار مگاوات ارتقا در این واحدها رخ داده است.

وی افزود: در مدت سه سال گذشته موفق شدیم 48 واحد نیروگاهی احداث کنیم که این میزان به ظرفیت کشور اضافه شده 14 واحد از اینها بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است.

پیشاهنگ با بیان اینکه "واحد بخار واحدی است که بدون مصرف سوخت، برق تولید می کند"، گفت: از حرارت اگزوز بخش گاز استفاده می کنیم و بخار تولید می کنیم و واحد بخار را راه اندازی می کنیم؛ در این 14 واحد روزانه 3.5 میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می شود و صرفه جویی شده که این عدد هم در سبد سوخت و انرژی کشور سبد بسیار بزرگی است.

صرفه‌جویی 24 هزار میلیارد تومانی با ارتقای 2هزار مگاواتی توان واحدهای موجود

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به نقش نیروهای انسانی نیروگاه ها در حفظ تولید و توسعه آن، اذعان داشت: سرمایه ما در اصل سرمایه انسانی است و متخصصین بسیار والایی که در جای جای ایران با سعی و کوشش و تلاش و از صمیم قلب شبانه روزی کار می کنند.

وی ادامه داد: در طول شبانه روز در هر لحظه بیش از 6 هزار نفر در نیروگاه ها بیدار داریم که بتوانند روشنایی را به خانه های مردم بیاورند. این تخصص و تعهد باعث شده بتوانیم این ظرفیت تولید کشور را هم سرپا نگه داریم و هم ارتقا بدهیم و هم توسعه داشته باشیم و افزون بر آن چراغ های خانه های مردم را روشن نگه داریم و در کنار آن چرخ صنعت را نیز به گردش در بیاوریم.

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: این دو هزار مگاواتی که از وضع موجود ارتقا پیدا کردند و به ظرفیت موجود اضافه شدند 24 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در احداث داشته است، یعنی اگر ما می خواستیم دو هزار مگاوات نیروگاه احداث کنیم باید 24 هزار میلیارد تومان هزینه می کردیم و چنین ظرفیتی را به ظرفیت کشور اضافه می‌کردیم؛ در اصل می توانم بگویم که وقتی صحبت از بهره وری می کنیم یکی از مسائل عمده ما همین است.

ارتقای 0.7 درصدی متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور

وی افزود: نکته دیگری که در این سه سال اتفاق افتاد این بود که راندمان نیروگاه های کشور از 39 درصد به 39.7 درصد افزایش یافت؛ بخاطر ظرفیتی که در نیروگاه های بخار و توسعه بخار و همچنین بهره وری که در دو هزار نیروگاه ها بوجود آمد که این عدد هم بسیار بزرگی است و در صرفه جویی گاز می توانم به جرات بگویم چیزی در حدود یک و نیم تا دو درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه "نیروگاه های حرارتی کشور 84 درصد ظرفیت تولید برق کشور را دارند ولی سالانه 94 درصد برق کشور را نیروگاه های حرارتی تولید می کنند"، گفت: این مسئله بدین دلیل است که در این نیروگاه ها تداوم تولید و بهره وری را در بیش از 80 درصد زمان ها را داریم.

آمادگی نیروگاه‌های ایران 3درصد بالاتر از نرم جهانی

وی ادامه داد: در سه سال گذشته آمادگی نیروگاه های کشور 98 درصد بوده است؛ این استاندارد جهانی در دنیا و رکوردهایی که در دنیا وجود دارد 95 درصد است که ما 3 درصد بیش از استاندارد جهانی در نیروگاه های کشور آمادگی داشتیم؛ در واقع با سعی و تلاش و کوشش هم همکاران و هم آن 300 هزار مگاواتی که تعمیرات انجام شد. تعمیرات باعث شد که آمادگی بیشتری در تولید برق کشور داشته باشیم و این آمادگی نیز یک رکورد جهانی است که در این مدت بوجود آمد.

بهره‌برداری از نیروگاهی که کارشناسان GE آن را غیرممکن می‌دانستند

پیشاهنگ با بیان اینکه "یک واحدی در یزد داشتیم که این واحد ساخت GE آمریکا است و این واحد آسیب دید و سه ساعت در آتش می‌سوخت چون به یک منبع روغن وصل بود و آن منبع روغن داخل بود"، گفت: وقتی که این آتش سوزی تمام شد خود مالک نیروگاه که شرکت تولیدی یزد بود اصرار داشت که کارشناسان GE بیایند و این واحد را ببینند و کارشناسان GE وقتی مراجعه کردند گفتند این واحد کف بر کنید و داخل اسقاط بیندازید؛ خوشبختانه با همت و درایت صنعتگران ایران و شرکت تعمیرات نیروگاه های ایران این واحد تعمیر شد و بیشتر از روز اول تولید دارد و دو سال است که در چرخه تولید کشور است.

تعمیر نیروگاهی که داعش با نارنجک آن را منفجر کرده بود توسط متخصصان ایرانی

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در خصوص خدمات صنعت تولید برق کشور در بخش صادرات، اظهار داشت: همکاران ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعمیرات در کشورهای عراق و سوریه واحدی را تعمیر کردند که داعش بعد از عقب نشینی داخل این واحد چند نارنجک انداخته بود و همکاران ما این واحدها را تعمیر کردند و تحویل دادند.

وی افزود: همچنین در عراق واحدی داشتیم که شرکت‌های زیمنس، هیتاچی و حتی GE امریکا اعلام کردند این واحد قابل تعمیر نیست؛ همکاران ایرانی این واحد را راه اندازی کردند و تحویل کشور عراق دادند و الان در چرخه تولید است؛ یعنی اینطور بگویم علاوه بر خدمتی که همکاران خوب ما به صورت شبانه روزی به مردم ایران می کنند؛ کشورهای همسایه از خدمات فنی و مهندسی و تخصصی و تعمیرات همکاران در چرخه برق حرارتی برخوردار هستند.

ثبت 3 رکورد جدید برقی در 3 سال دولت مردمی

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: در این سه سال، سه رکورد برای برق حرارتی ثبت شد؛ اول اینکه نصب یک واحد نیروگاهی در مدت 8 ماه رقم خورد که تاکنون سابقه نداشت. دومین رکورد آمادگی 98 درصد نیروگاه های کشور است که در تاریخ صنعت برق کشور بی سابقه بود؛ همچنین در حال حاضر رتبه صنعت برق ایران در حوزه تولید هفتم جهانی است و این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم این صنعت در رتبه چهاردهم قرار داشت.  

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ