درگذشت یک مترجم و بستری شدن پدر ادبیات پایداری

اقتصاد ایران: درگذشت محمدتقی غیاثی منتقد ادبی و مترجم و بستری شدن مرتضی سرهنگی در بیمارستان از جمله مهم‌ترین اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _‌ گروه فرهنگ و ادب: گزارش مطالعه و مرور این هفته اخبار حوزه کتاب و ادبیات 7 خبر مهم دارد که درگذشت محمدتقی غیاثی منتقد ادبی و مترجم به همراه خبر بستری شدن مرتضی سرهنگی در بیمارستان از جمله آن ها هستند.

افتتاح فروشگاه سوره مهر در همدان، انتخاب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، افتتاح مدرسه تابستانی بنیاد سعدی، حمایت ۳۷۹۸ باب کتابخانه عمومی توسط نهاد کتابخانه‌ها و بازدید هیئتی از صربستان از کتابخانه ملی هم از دیگر اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات بودند.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

افتتاح فروشگاه انتشارات سوره مهر در همدان

جدیدترین فروشگاه انتشارات سوره‌مهر روز چهارشنبه ۱۰ مرداد در شهر همدان افتتاح شد.

پنجمین شعبه از فروشگاه‌های انتشارات سوره‌مهر با نام «سوره‌مهر شینا» با حضور شهروندان همدانی، کتاب دوستان، اهالی فرهنگ و ادب، جمعی از مسئولان شهری و صاحبان قلم افتتاح شد.

انتخاب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

اعضای چهاردهمین هیئت‌مدیره جدید انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، فریدون عموزاده خلیلی را به عنوان رئیس و مناف یحیی‌پور را به عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، سولماز خواجه‌وند را به عنوان دبیر و شهلا انتظاریان را به عنوان خزانه‌دار این انجمن انتخاب کردند.

درگذشت محمدتقی غیاثی

محمدتقی غیاثی، منتقد ادبی و مترجم ادبیات فرانسوی، در ۹۲ سالگی در فرانسه درگذشت.

«خدایان تشنه‌اند» نوشته آناتول فرانس، «سهم سگان شکاری» نوشته امیل زولا، «دلهره هستی» نوشته آلبر کامو، «هفته مقدس» نوشته لویی آراگون و «نقد تکوینی» نوشته لوسین گلدمن، «زمین» نوشته امیل زولا، «افبای زبان شناسی» نوشته دومینیک منگنو از جمله ترجمه‌های اوست.

افتتاح مدرسه تابستانی بنیاد سعدی

مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی زبان فارسی بنیاد سعدی با حضور غلامعلی حداد عادل؛ رئیس بنیاد سعدی، یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مجتبی حسینی؛ دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آرا شاوردیان؛ نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و مدیران و مسئولانی از وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل بنیاد سعدی برگزار شد.

افتتاحیه مدرسه زبان فارسی بنیاد سعدی که با حضور فارسی آموزان پذیرفته شده در این دوره آموزشی از ۱۱ کشور برگزار شد، با بدرقه معلمان زبان فارسی مدارس ارمنستان همراه بود.

بستری شدن مرتضی سرهنگی در بیمارستان

مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری در پی عارضه قلبی و مراقبت بیشتر در بیمارستان بستری شده است.

سرهنگی، چندی پیش در سفرش به شهر مشهد دچار عارضه قلبی شده و روند درمانش در این شهر پی گرفته شد و در حال حاضر برای اطمینان از سلامتی‌اش در بیمارستان بستری شده است.

حمایت ۳۷۹۸ باب کتابخانه عمومی توسط نهاد کتابخانه‌ها

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط دفتر برنامه‌ریزی و اداره‌کل توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان خرداد ۱۴۰۳، ۳۷۹۸ باب کتابخانه عمومی شامل ۳۶۶۱ کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل و ۱۳۷ سالن مطالعه در سطح کشور تحت پوشش نهاد کتابخانه ها ثبت شده است. در این بازه زمانی یک‌ساله ۲۰ هزار مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است.

همچنین در پایان خرداد ۱۴۰۳، ۳۷۹۸ باب کتابخانه عمومی شامل ۲۷۷۹ باب کتابخانه نهادی، ۸۴۸ باب کتابخانه مشارکتی، ۳۴ باب کتابخانه مستقل و ۱۳۷ باب سالن مطالعه در سطح کشور تحت پوشش نهاد ثبت شده است.

بازدید هیئتی از صربستان از کتابخانه ملی

هیئتی از صربستان به ریاست الکساندر وولین معاون نخست‌وزیر، که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در ایران حضور پیدا کرده، همراه سفیر این کشور و هیئت همراه با علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی دیدار و گفتگو کرد.

مختارپور در این دیدار از مناسبات خوب میان دو کشور در سه سال گذشته و بازدید بیش از پنج نوبت از کتابخانه ملی توسط مقامات صربستان یاد کرد و گفت: در گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی صربستان منعقد شده و بخشی مخصوص به نام کشور صربستان نیز در کتابخانه ملی ایران دایر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ