گزارش مالی اپل؛ احیای آیپد، درآمد فراتر از انتظار و افت یک درصدی فروش آیفون

اقتصاد ایران: گزارش مالی اپل خبر از افزایش فروش آیپد و افت یک درصدی فروش آیفون می‌دهد.

اپل در گزارش مالی جدید خود از افزایش پنج درصدی درآمد خبر داد که فراتر از انتظار تحلیلگران وال‌استریت بود. لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی اپل، به تحلیلگران گفت که اپل انتظار دارد رشد درآمدش در سه‌ماهه‌ی جاری مشابه سه‌ماهه‌ی قبلی باشد.

براساس بیانیه‌ی رسمی، اپل انتظار دارد که بخش خدمات با نرخ تقریباً مشابه در فصل گذشته، حدود ۱۴ درصد رشد کند. ماستری می‌گوید که اپل هزینه‌های عملیاتی فصل جاری را بین ۱۴٫۲ تا ۱۴٫۴ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کند و حاشیه‌ی سود ناخالص احتمالا بین ۴۵٫۵ تا ۴۶٫۵ درصد خواهد بود.

اپل در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۴ درآمد خالص ۲۱٫۴۵ میلیارد دلار گزارش کرد که در مقایسه با درآمد ۱۹٫۸۸ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، بیشتر بوده است.

فروش خالص اپل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴
Apple

مهمترین منبع درآمد اپل همچنان آیفون است که حدود ۴۶ درصد از کل درآمد شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم را تشکیل می‌دهد. با وجود اینکه فروش آیفون از برآوردهای LSEG پیشی گرفت، اما نسبت به سال قبل حدود یک درصد کاهش یافت و به ۳۹٫۲۹ میلیارد دلار رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، به CNBC گفت: «از نظر درآمد ثابت، ما رشد سالانه تجربه کردیم.» به‌گفته‌ی کوک، اپل هنوز نمی‌تواند درباره‌ی تأثیر مثبت سرویس هوش مصنوعی خود تا زمان انتشار برای مشتریان در اواخر پاییز صحبت کند، اما هزینه‌هایش را برای آماده‌سازی این سرویس افزایش داده است.

کوک می‌گوید: «تعداد زیادی از افرادی را که در بخش‌های دیگر کار می‌کردند، به بخش هوش مصنوعی آوردیم.» به‌گفته‌ی مدیرعامل اپل، این شرکت در بخش دیتاسنتر با همکاری با برندهای دیگر، رویکردی ترکیبی در پیش گرفته است. کوک اطمینان دارد که هوش مصنوعی منبع درآمد جدیدی برای اپل خواهد شد.

فروش آیپد با ۲۴ درصد رشد نسبت‌به سال قبل به ۷٫۱۶ میلیارد دلار رسید. عرضه‌ی آیپد‌های جدید از جمله آیپد پرو ۲۰۲۴، بی‌شک در افزایش فروش تبلت‌های اپل تاثیرگذار بوده است.

کوک می‌گوید که حدود نیمی از خریداران آیپد برای اولین بار آن را خریداری کرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازار تبلت هنوز اشباع نشده است.

مک فروش هفت میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی سوم تجربه کرد که حدود دو درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

فروش اپل واچ، هدفون‌های بیتس، ایرپاد و هوم‌پاد، در قالب بخش «پوشیدنی‌ها، خانه و لوازم جانبی» گزارش می‌شود. فروش در این دسته دو درصد کاهش یافت و به ۸٫۱۰ میلیارد دلار رسید.

بخش خدمات که شامل گارانتی سخت‌افزار، درآمد از گوگل، اشتراک‌های ماهانه و اشتراک‌های محتوایی مانند اپل تی‌وی پلاس می‌شود، درآمد ۲۴٫۲۱ میلیارد دلاری گزارش کرد که بیانگر رشد ۱۴ درصدی است.

مقالات مرتبط
  • گزارش مالی اپل: درآمد آیفون، آیپد و اپل واچ به‌شدت افت کرد
  • اپل به تنهایی از اکثر کشورهای دنیا ثروتمندتر است

اپل بدون اشاره به آمار دقیق، می‌گوید که تعداد دستگاه‌های فعالش در نقاط مختلف دنیا به بیش از هر زمان دیگری رسیده است. اپل در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) اعلام کرد که ۲٫۲ میلیارد دستگاه فعال دارد.

فروش اپل در چین ۶ درصد کاهش یافت و به ۱۴٫۷۲ میلیارد دلار رسید؛ منطقه‌ای که تایوان و هنگ‌کنگ را نیز شامل می‌شود. اپل در چین با چالش‌های سختی رو‌به‌رو است چراکه رقبای چینی مانند هواوی اخیرا محصولاتی رقابتی معرفی کرده‌اند.

اپل در سه‌ماهه‌ی جاری ۳۲ میلیارد دلار برای سود سهام و بازخرید سهام هزینه کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ