تشدید انتقادها از آلمان برای استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا

اقتصاد ایران: یک نشریه غربی در گزارشی از بالا گرفتن انتقادها و مخالفت‌های بخصوص درون حزبی به طرح اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان برای استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک این کشور خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی نوشت: انتقادها از سیاست خارجی و امنیتی "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان و "بوریس پیستوریوس" ، وزیر دفاع آلمان که هر دو به حزب سوسیال دموکرات تعلق دارند بخصوص از درون حزب در حال افزایش است.

رالف اشتگنر، نماینده حزب سوسیال دموکرات در بوندستاگ آلمان در این باره گفت که نباید جهان را خطرناک‌تر کرد و وارد یک مسابقه تسلیحاتی جدید شد. به گفته وی بر اساس خواسته های ائتلاف دولتی موسوم چراغ راهنمایی، بودجه دفاعی آلمان باید 1.25 میلیارد یورو در سال آینده رشد کند.

استگنر همچنین از دولت فدرال آلمان خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مذاکره کند. وی در این باره گفت: ما باید ببینیم که چگونه با روسیه وارد مذاکره می شویم. وی به WDR 5 "Morgenecho" گفت: این مشکل است، من این را می دانم، اما ارتقاء تسلیحات بدترین گزینه ای است که می توانیم استفاده کنیم. دولت فدرال تاکنون هیچ مبنایی برای مذاکره با پوتین نمی بیند. خط و مشی رسمی این است که هیچ کاری را بدون مشورت با اوکراین انجام نمی دهیم.

این اظهارات استگنر با توجه به استقرار برنامه ریزی شده تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان ایراد شده است. در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در اواسط ژوئیه، آمریکا و آلمان از استقرار موشک‌های کروز تاماهاوک، راکت‌های SM-6 و سلاح‌های مافوق صوت جدید از سال 2026 خبر دادند و آنها را با پاسخی به تهدیدات روسیه توجیه کردند. اینکه آیا این استقرار در زمان ریاست جمهوری احتمالی دونالد ترامپ انجام خواهد شد البته سوال برانگیز است.

تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان نه فقط از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات آلمان از این تصمیم متعجب و گاها غافلگیر شده اند. "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان اولین بار در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن درباره این اقدام اظهار نظر کرد. وی از یک "تصمیم بسیار خوب" صحبت کرده و تاکید کرد: آلمان باید حفاظت خود را با بازدارندگی داشته باشد. به گفته وی سلاح های دقیق برای این امر ضروری است.

یک نماینده سابق حزب سوسیال دموکرات هم در این باره گفته است: شولتز تمایل دارد به تنهایی تصمیم بگیرد و سیاست های خود را از جمله در تغییر رویکرد توضیح ندهد. به گفته وی حزب سوسیال دموکرات از سبک ارتباطی پراکنده صدراعظم آگاه است.

اخیرا همچنین رالف موتسنیچ، از رهبران حزب سوسیال دموکرات در رابطه با طرح های موشکی آمریکا گفت که خطر تشدید ناخواسته نظامی قابل توجه است. وی در این باره گفت: با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، بهبود توانایی دفاعی مهم است، اما نباید خطرات را نادیده گرفت. موتزنیچ گفت: هنوز مشخص نیست که چرا آلمان به تنهایی باید چنین تسلیحاتی را نصب کند.

انتقاد موتسنیچ از طرح استقرار احتمالی موشک های ایالات متحده آمریکا همچنین با حمایت برخی از مقامات سابق این حزب از جمله نوربرت والتر بورجانس، رئیس سابق این حزب 71 ساله، که بسیار مورد احترام است، همراه شد.

بورجانس و برخی اطرافیان و همراهان وی در مقاله ای ضمن حمایت از موضع موتسنیچ نوشتند: اکثر ارزیابی‌های منتشر شده در رسانه‌ها فرض می‌کنند که آتش‌بس در اوکراین و حفاظت از اروپا در برابر جاه‌طلبی‌های امپریالیستی پوتین تنها از طریق بازدارندگی و در حال حاضر بدون درخواست همراه برای ورود به مذاکرات خلع سلاح امکان‌پذیر است. در این بیانیه آمده است: ما مشابه رولف موتزنیچ، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات هشدار می دهیم که خطرات استقرار سامانه های دوربرد آمریکا در وسط اروپا را دست کم نگیرد.

امیره محمدعلی یکی از روسای ائتلاف صحرا واگنکنشت آلمان هم اخیرا اظهار داشت: اولاف شولتز نباید با کنار گذاشتن پارلمان آلمان چنین تصمیم همه‌جانبه‌ای می‌گرفت. از همه‌ اینها گذشته، ما در مورد اقدامی صحبت می‌کنیم که خطرات جنگ را برای آلمان چند برابر می‌کند.

یوهان وادفول معاون رئیس فراکسیون اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) و اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) در بوندستاگ (مجلس آلمان) نیز در حالی که خود از استقرار موشک‌های ایالات متحده حمایت می‌کند با این همه گفت: بدون شک، بوندستاگ باید این موضوع را مورد بحث قرار دهد. دولت آلمان در این مورد به طور پنهانی ارتباط برقرار کرد.

"رالف توماس نیمایر"، رئیس شورای قانون گذاری و حاکمیت آلمان هم خواستار تعطیلی تأسیسات نظامی آمریکا دراین کشور شد.

این سیاستمدار آلمانی اخیرا گفت که واشنگتن از موشک هایی که در آلمان مستقر می کند، برای پیشبرد جنگ های خود استفاده می‌کند.

زیگمار گابریل، معاون سابق صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق و رئیس فعلی مناسبات دو سوی آتلانتیک آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم از اینکه قبل از تصمیم گیری در مورد استقرار موشک های دوربرد آمریکا در آلمان بحثی وجود نداشت، ابراز ناراحتی کرده است.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، ایالات متحده آمریکا و آلمان اعلام کردند که ارتش ایالات متحده پس از وقفه بیش از 20 سال، دوباره از سال 2026 تسلیحات دوربرد در آلمان مستقر خواهد کرد. این موشک‌ها همچنین شامل موشک‌های تاماهاوک هستند که می‌توانند اهدافی با برد بیش از 2000 کیلومتر را هدف قرار دهند، و همچنین سلاح‌های مافوق صوت که هنوز نیاز به توسعه بیشتر دارند.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

با وجود همه انتقادها وزیر دفاع آلمان در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر، "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه این استقرار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند منجر به تشدید وخامت روابط با روسیه شود، رد کرد. وی مدعی شد: این تسلیحات به‌عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کنند و از همان ابتدا برای جلوگیری از حملات از یک "منطقه امن" طراحی شده است.

در مسکو سخنان روشنی در مورد این استقرار برنامه‌ریزی‌شده وجود داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی، به واشنگتن هشدار داده است که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ