دانشگاه بلخ: ایران همیشه برادرگونه کنار افغانستان بوده است

اقتصاد ایران: رئیس دانشگاه بلخ در دیدار با رایزن فرهنگی ایران ضمن قدردانی از کمک‌های کشورمان گفت ایران همیشه مانند برادر کنار افغانستان بوده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سید روح الله حسینی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در دیدار با «محمد شریف عثمانی» رئیس دانشگاه بلخ درباره همکاری‌های گوناگون فرهنگی، علمی و آموزشی گفتگو کردند.

در این دیدار، رئیس دانشگاه بلخ ضمن تأکید بر برادری و همسایگی ملت افغانستان و ایران و تاریخ، تمدن، دین و آیین مشترک افزود: دولت و ملت ایران همانند یک برادر، چه دوران اشغال امریکا در افغانستان و چه پس از آن، در کنار مردم افغانستان بوده که ما آن را به دیده‌ قدر و عزت می‌نگریم.

عثمانی در ادامه گفت: در حال حاضر امارت اسلامی افغانستان با چالش‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و این جای مسرت و خوشحالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های اقتصادی،علمی، فرهنگی و آموزشی و دیگر بخش‌های مورد نیاز با جامعه افغانستان همکاری داشته و دارد.

رئیس دانشگاه بلخ همچنین خاطرنشان کرد: هم اکنون در دانشگاه بلخ تعداد زیادی از اساتید و کادر علمی را داریم که  تحصیلات فوق لیسانس(کارشناسی ارشد) و دکترای خودشان را در جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسانده‌اند و اینک از کادرهای تأثیرگذار تحصیلی ما هستند.

وی همچنین خواستار کمک ایران برای ساخت و بازسازی ساختمان دانشکده‌ها و همکاری برای تقویت دانشگاه بلخ شد.

«حمیدالله امرخیل» رئیس هیئت علمی دانشگاه بلخ  نیز در این دیدار گفت: دانشگاه بلخ به عنوان بزرگترین نهاد تحصیلی دولتی در منطقه شمال افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل اساتید، در بخش‌های تحقیقات علمی و غنی‌سازی کتابخانه‌های تخصصی دانشکده‌ها نیاز به توجه و همکاری دارد.

رایزن فرهنگی ایران در افغانستان نیز در این دیدار اظهار داشت: اشتراکات چندین هزار ساله ملت‌های ایران و افغانستان با کشیدن مرزهای جغرافیایی از هم جدا شدنی و از بین رفتنی نیست و این دو ملت بزرگ مسلمان در طول تاریخ همیشه همانند دو برادر در کنار همدیگر قرار داشته و دارند.

حسینی افزود: امروز با روی کار آمدن  امارت اسلامی و خروج نیروهای اِشغالگر از افغانستان، شرایط برای گشودن دریچه‌های همکاری‌های گوناگون فرهنگی، علمی و آموزشی فراهم شده و جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا با ایجاد زمینه‌های همکاری بین دانشگاه‌های دو کشور، از ظرفیت‌های موجود کمال استفاده صورت پذیرد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت: دولت ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان آمادگی این را دارد که در بخش‌های علمی، تحقیقاتی، دانش مهارت‌افزایی اساتید دانشگاه بلخ و نیز فراهم نمودن بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف همکاری‌های همه جانبه‌ای را صورت دهد.

حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و فناوری در سطح منطقه و جهان خاطرنشان ساخت: در بخش گسترش فعالیت‌های علمی،  رایزنی فرهنگی این ظرفیت را دارد تا در تجهیز کتابخانه فیزیکی و همچنین کتابخانه‌های دیجیتال با دانشگاه بلخ همکاری کند.

وی در صحبت‌های پایانی‌اش نیز گفت: امروز دشمنان اسلام در عرصه رسانه و جهت دادن به اذهان و افکار عمومی نقش بالایی دارد و جهان اسلام در این عرصه عملکرد ضعیف‌تری داشته و دشمنان از این حربه برای تفرقه بین مسلمانان استفاده نموده‌اند. بنابراین بایستی در تقابل با دشمنان مشترک اقدامات مشترک را سامان داد و زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی را تقویت کرد.

انتهای پیام/.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ