تاثیر ترور شهید هنیه بر پرونده جنگ در غزه

اقتصاد ایران: شهادت اسماعیل هنیه و محبوبیت زیادی که وی در میان مردم غزه داشت، تاثیرات عمیقی را بر روند جنگ غزه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری الجزیره در مقاله‌ای به اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پرداخته و نوشت که این اقدام خشم و اندوه را در منطقه جنگ زده غزه که از ۱۰ ماه پیش درگیر حملات رژیم صهیونیستی است گسترش داد.

این مقاله تاکید دارد که هنیه اسطوره‌ای در میان ساکنان غزه و اردوگاه الشاطئ واقع در غزه و زادگاه خود بود. او توانایی بالایی در خطابه داشت و خیلی زود از زمان تأسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ به این گروه پیوست و مراتب ترقی را در آن طی کرد تا اینکه رئیس دفتر سیاسی این جنبش شد.

جایگاه مردمی هنیه در غزه

در همین رابطه جمع زیادی از زنان و کودکان ساکن غزه، در محل منزل تخریب شده هنیه تجمع کرده و تصاویر وی را به همراه نشانه‌های پیروزی به اهتزاز درآوردند تا میزان عشق و علاقه خود را به این فرمانده شهید نشان دهند.

بنا بر این گزارش شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌های تسلیت و یادآوری مواضع و عبارت‌ها و جملات اسماعیل هنیه رهبر فقید حماس است که مهم‌ترین آنها عبارت «اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت» است. محمد فراونة فعال رسانه‌ای فلسطینی در این رابطه شهادت را در عرف مقاومت پاداشی برای پایان خدمت می‌داند و دریافت این پاداش را به هنیه تبریک می‌گوید.

نضال خضرة نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی اسماعیل هنیه را یک فرمانده استثنایی در حماس می‌داند که روابط زیادی با مردم داشت و در تمامی مناسبت‌ها و مراسم مذهبی در کنار مردم حضور داشت و در شادی و غم آنها شرکت می‌کرد.

أسامه کحیل یکی دیگر از شهروندان فلسطینی او را یک فرمانده کاملاً ملی گرا و با اخلاق می‌داند. «یسری الغول» نویسنده و از همسایگان هنیه در اردوگاه الشاطئ می‌گوید که ترور او در هر لحظه‌ای امکان داشت. وی به چندین عملیات ناکام ترور رهبران مقاومت اشاره و در عین حال تاکید کرد که این ترورها به معنی پایان جنبش حماس یا مقاومت نیست، بلکه آن را بیش از پیش تحریک و تشویق می‌کند.

پیامدهای ترور هنیه بر روند جنگ غزه

این مقاله ضمن اشاره به واکنش‌های گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی نسبت به شهادت اسماعیل هنیه به میزان تأثیر این اتفاق بر روند جنگ در غزه پرداخته است.

ابراهیم المدهون تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که جنگ غزه جنگی فراگیر است و ترور ابوالعبد در تمامی جبهه‌ها تأثیرگذار خواهد بود. اشغالگران صهیونیستی در این جنگ تا بی نهایت پیش رفته‌اند و بعد از این جنایت دیگر امکان بازگشت به عقب وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این ترور به روند مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا آسیب زد، تاکید کرد که نتانیاهو باب مذاکرات را بست و تنها گزینه میدان را باقی گذاشت. وی پیش‌بینی کرد که جنگ در غزه گسترش بیشتری پیدا کند و در مرزهای این منطقه باقی نماند. تجاوزی که رژیم صهیونیستی به ایران انجام داد، بیشتر از تجاوز به کنسولگری این کشور در سوریه بود که با صدها پهپاد پاسخ داده شد. لذا الان نیز نسبت به جنایت ترور هنیه پاسخ خواهد داد.

المدهون این حمله را شدیدترین ضربه علیه حماس بعد از ترور شیخ احمد یاسین خواند و در عین حال تاکید کرد که حماس قدرتمند است و این جنایت پیامدهای خاص خود را دارد. این اقدام تنها به معنی آتش بازی اسرائیل نیست، بلکه تمام منطقه را منفجر خواهد کرد.

کمیته هماهنگی جریان‌های ملی و اسلامی در غزه نیز اعلام کرده است که ترور شهید هنیه تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای آتش بس و پایان جنگ در غزه را به بن‌بست رساند و همه را به سمت جنگی بزرگ سوق داد.

این کمیته اولین اقدام لازم در پاسخ به ترور هنیه را از بین بردن شکاف و ایجاد وحدت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و تجاوز خواند و تاکید کرد که اجرای توافق آشتی که هنیه رکن اساسی رسیدن به آن بود، از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه است.

این جریان تصریح کرد که ترور هنیه باعث تسلیم شدن ملت فلسطین نمی‌شود، بلکه مقاومت و پایداری آنها را افزایش خواهد داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ