مراقب باشیم در درمان ناباروری از علم روز دنیا عقب نمانیم

اقتصاد ایران: رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به پیشرفت‌های علمی در حوزه درمان ناباروری و استفاده از هوش مصنوعی گفت: ما در درمان ناباروری شروع خوبی داشتیم ولی باید مواظب باشیم که از علم روز دنیا عقب نمانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالحسین شاهوردی در سمپوزیوم چالش‌های درمان ناباروری و جنین‌شناسی کشور که امروز پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه توسط انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل در پژوهشگاه رویان برگزار شد، گفت: در کشور ما برنامه‌های علمی زیادی در موضوع ناباروری برگزاری می‌شود ولی انتخاب رویکرد چالش‌های این حوزه، موضوع مهمی است که در این سمپوزیوم به آن توجه شده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه ناباروری در زمینه تجهیزات، داروها و مواد مصرفی گفت: با همت محققین و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی در زمینه تولید داخلی این محصولات انجام شده است و بین متخصصان این حوزه و تولیدکنندگان ارتباط خوبی شکل گرفته است ولی زمان می‌برد که این ارتباط شکلی نهادینه بگیرد.

رییس پژوهشگاه رویان اظهار امیدواری کرد که افرادی که فعالیت تخصصی انجام می‌دهند رویکرد علمی داشته باشند و باعث رشد این دانش در محصولات شوند تا مشکلات جامعه و کشور در زمینه ناباوروی کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در این سمپوزیوم این زمینه ایجاد شده که با تبادل نظر، شرایط برای همکاری این محققین و شرکت‌های فراهم شود تا مشکلات حل شوند.

شاهوردی با اشاره به تلاش‌های پیشکسوتان حوزه درمان ناباروری گفت: با سختی و تلاش پیشکسوتان این رشته مراکز مختلفی در کشور ایجاد شده و دانش در این حوزه توسعه پیدا کرده است و امروز نام کشور در حوزه ناباروری در دنیا می‌درخشد.

وی ادامه داد: اوایل ورود این دانش در ایران، زمانی که در کنگره بین‌المللی خاور میانه شرکت می‌کردیم، ایرانی‌ها را به عنوان هیات مدیره، سخنران، مسئول پنل و ... نمی‌پذیرفتند و تلاش‌ها امروز سبب شده پژوهشگران ایرانی جایگاه بالایی در کنگره‌های بین‌المللی داشته باشند.

مسئولیت دشوار جنین‌شناسان در رعایت مسائل اخلاقی

رییس پژوهشگاه رویان با بیان این‌که متخصصان جنین شناسی در مسائل اخلاقی مسئولیت زیادی دارند، گفت: مسئولیت جنین‌شناسان به‌ویژه در موضوع اهدا تخمک، جنین و ... بسیار دشوار است، به خصوص که مسائل اخلاقی زیادی در موضوع اهدا وجود دارد و بخش درمان همکاری علمی و منطقی باید با بکدیگر داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسائل اخلاقی رعایت نشود، به جایگاه علم جنین شناسی و ناباروری در کشور لطمه میزند.

شاهوردی با اشاره به پیشرفت‌های علمی در حوزه درمان ناباروری گفت: در زمینه تکنیک‌ها، تجهیزات و مواد مصرفی پیشرفت‌های خوبی در جهان اتفاق افتاده است. امروزه موضوع استفاده از هوش مصنوعی در درمان ناباروری نیز مطرح می‌شود. بنابراین ما باید در بخشی از زندگی علمی خود به موضوعاتی روز بپردازیم.

وی تاکید کرد: ما در درمان ناباروری شروع خوبی داشتیم ولی باید مواظب باشیم که از علم روز دنیا عقب نمانیم.

رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به برگزاری سمپوزیوم چالش‌های درمان ناباروری و جنین‌شناسی کشور گفت: یکی از منافع نشست این است که بین مراکز مختلف تبادل تجربه اتفاق می‌افتد. موفقیت‌های درمان ناباروری به پشتوانه تجربه است و اگر این تجربه منتقل شود، معدل درمان در کشور افزایش می‌یابد و مایه خیر و برکت در کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: بخشی از توریسم درمانی کشور مربوط به درمان ناباروری است و اگر درمان‌های خوبی ارائه دهیم می‌توانیم میزبان بیماران زیادی از جهان باشیم. همچنین به خاطر رعایت مسائل اخلاقی و شرعی میتوانیم میزبان مسلمانان جهان باشیم.

شاهوردی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی میتواند مراکز درمان ناباروری را به سمت یکسان‌سازی و استاندارد سازی خدمات و پروتکل‌ها هدایت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ