ساتیا نادلا: استراتژی مایکروسافت در بازی‌های ویدیویی بر سه حوزه کنسول، رایانه و موبایل استوار است

اقتصاد ایران: مایکروسافت استراتژی خود را در حوزه‌ی گیمینگ براساس سه بخش کنسول، کامپیوتر شخصی و موبایل بنا کرده است.

گزارش مالی مایکروسافت برای سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ روز گذشته منتشر شد که نشان از رشد چشمگیر این شرکت داشت. درآمد کلی مایکروسافت ۱۵ درصد افزایش یافته است و تقریباً تمام واحدهای این شرکت رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند. به‌هر حال، سرفیس به روند نزولی تدریجی خود ادامه می‌دهد و با افت ۱۱ درصدی، هفتمین کاهش سه‌ماهه‌ی متوالی خود را تجربه می‌کند.

به‌نوشته‌ی ویندوز سنترال، یکی از بخش‌هایی که مایکروسافت در آن رشد چشمگیری داشت، واحد گیمینگ است. ایکس‌باکس که عمدتاً تحت‌تأثیر اکتیویژن-بلیزارد و سرویس‌های مختلف قرار دارد، با انفجاری ۶۱ درصدی در درآمد خود مواجه شد و طبق پیش‌بینی‌ها، در سه‌ماهه‌های آینده نیز رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. ایکس‌باکس بدون درنظر گرفتن اکتیویژن، ۴ درصد رشد داشت که نتیجه‌ی نسبتاً چشمگیری محسوب می‌شود و روندی مخالف روند نزولی برخی از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی گیمینگ درپیش گرفته است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت به تشریح استراتژی درحال تحول ایکس‌باکس پرداخت و خاطرنشان کرد که کنسول همچنان هسته‌ی اصلی این واحد به‌حساب می‌آید. نادلا می‌گوید: «برای ما، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی گیمینگ اساساً به‌منظور ایجاد مجموعه‌ای کامل برای ایکس‌باکس و محتوای ایکس‌باکس بود. می‌خواهیم هرجایی که مردم بازی می‌کنند محتوایی داشته باشیم و شروع این روند از کامپیوترهای شخصی خواهد بود.»

کنسول ایکس باکس سری ایکس در حال بازی

نادلا اعلام کرد اکتیویژن در درجه‌ی اول به گسترش بازی‌های ما فراتر از کنسول، به‌ویژه به موبایل و کامپیوترهای شخصی مربوط می‌شود. اکتیویژن بازی‌هایی مانند Hearthstone ،Diablo Immortal و Candy Crush Saga را در اختیار دارد که باعث می‌شود در بخش موبایل حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مدیرعامل مایکروسافت در ادامه‌ی توضیحاتش گفت: «وقتی به سبد محصولات اکتیویژن فکر می‌کنم، دارایی‌های بزرگی برای ما به‌همراه دارد تا هم کامپیوترهای شخصی و هم کنسول را پوشش دهیم. این دارایی‌ها می‌توانند ما را در حوزه‌ی موبایل به جایگاهی برسانند که هرگز نداشتیم. بنابراین احساس می‌کنیم اکنون هم محتوا و هم توانایی دسترسی به تمام پلتفرم‌های سنتی با مقیاس بالا را داریم که شامل کنسول، کامپیوتر شخصی و موبایل می‌شود.»

مقالات مرتبط:
  • به‌زودی می‌توانید با دیسکورد ایکس‌باکس، استریم دوستانتان را تماشا کنید
  • رکوردشکنی مایکروسافت با درآمد ۶۴٫۷ میلیارد دلاری؛ اوج‌گیری کسب‌وکار ابری و بازی، هفتمین سقوط پیاپی سرفیس

نادلا به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد ایکس‌باکس اخیراً پلتفرم بازی ابری خود (Xbox Cloud Gaming) را به دستگاه‌های آمازون Fire TV Stick 4K گسترش داده است و کاربران می‌توانند با هزینه‌ی اولیه‌ی فقط ۵۰ دلار به صدها بازی کنسول ایکس‌باکس دسترسی داشته باشند. این سرویس بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید ایکس‌ باکس سری اس ۲۵۰ دلاری یا ایکس‌ باکس سری ایکس ۴۹۹ دلاری است. البته برای تجربه‌ی ایدئال اجرای بازی ابری، به اینترنت پایدار و پرسرعت نیاز دارد.

مایکروسافت قبلاً Xbox Cloud Gaming را عامل رشد سالانه‌ی دو رقمی این پلتفرم اعلام کرده بود و باتوجه‌به اینکه سرورهای این واحد کاملاً برپایه‌ی سخت‌افزار کنسول ایکس‌باکس ساخته شده‌اند، در‌نتیجه ردپای کنسول بازی مایکروسافت هم برای مشتریان و هم توسعه‌دهندگان گسترش می‌یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ