مصرف نمک در شیراز ۷ برابر بیشتر از حد مجاز است

اقتصاد ایران: شیراز- مدیر مرکز مطالعات و آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بحران سلامت قلبی در شیراز گفت: میزان مصرف نمک در شیراز بیش از هفت برابر حد مجاز است.

دکتر جواد کجوری در گفت وگو با مهر با اعلام اینکه در استان فارس ۳۰ درصد علل مرگ و میر افراد، بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی گزارش شده است افزود: صرف نمک در شیراز ۷ برابر بیشتر از حد مجاز است که عمده آن از طریق نان و غذای فرآوری شده وارد بدن افراد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به افزایش نگران‌کننده آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی، تاکید کرد: سبک زندگی ناسالم و عوامل ژنتیکی در کنار هم، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهند.

وی همچنین به کاهش سن ابتلاء به این بیماری‌ها اشاره کرد وافزود: در گذشته، بیماری‌های قلبی عمدتاً افراد مسن را درگیر می‌کرد، اما امروزه شاهد ابتلای افراد جوان‌تر به این بیماری هستیم.

به عقیده وی اهمیت آموزش موارد پیشگیرانه، به خانواده‌ها و به ویژه والدین توصیه می‌شود که آموزش سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های قلبی را از سنین کودکی و نوجوانی آغاز کنند.

کجوری با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند، افزود: نباید منتظر بمانیم تا بیماری قلبی ضربه مهلک خود را وارد کند و سپس به فکر چاره بیفتیم. آموزش و پیشگیری باید از همان ابتدای زندگی آغاز شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انگشت اتهام را به سمت فرهنگ غلط غذایی و استفاده بی رویه از تنقلات صنعتی، غذاهای شور و عدم مصرف غذاهای سالم در بین کودکان و نوجوانان نشانه رفت وبیان داشت: بی توجهی خانواده‌ها به این موضوع، عامل اصلی ابتلای زودهنگام کودکان و نوجوانان به بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

مدیر گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی را به عنوان یک عامل خطر بسیار جدی برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی کرد و افزود: چاقی شکمی در مردان و چاقی پایین تنه در زنان، پدیده‌های شایعی در جامعه مشاهده می‌شود که بیشتر افراد این تغییرات را جدی نمی‌گیرند که منجر به افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ