حرفه آموزی نقش مهمی در اجتماعی شدن و کنترل جرم کودکان دارد

اقتصاد ایران: اصفهان - یک مقام مسؤول در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: حرفه آموزی نقش مهمی در اجتماعی شدن و کنترل جرم کودکان و نوجوانان دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- نازیلا انصاری پور: نبود مهارت و تجربه در زمینه‌های شغلی، یکی از مهم‌ترین دلایل بیکاری و در پی آن وقوع آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، سرقت، اعتیاد، کودکان کار و خیابان است شاید عده‌ای بر این باور باشند؛ تنها رفتن به دانشگاه و داشتن تحصیلات از وقوع بسیاری از جرایم جلوگیری می‌کند اما باید پذیرفت حرفه آموزی، تجربه نگاری و آموزش متناسب با توان و استعداد افراد مختلف جامعه به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر، بستر مناسبی را در زمینه پیشگیری فراهم می‌سازد. مسئله کودکان کار و خیابان یکی از همین موضوعات است که با برنامه‌ریزی، تشویق و ترغیب خانواده‌ها به حرفه آموزی و آموزش مشاغل مرتبط با شرایط آنها نه تنها کار کودک را کاهش داده بلکه به استقلال، افزایش اعتماد به نفس و ارتقا جایگاه آنها در تمامی بخش‌ها کمک می‌کند.

در این ارتباط سعید جلایی فر، معاون مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه گسترش آموزش و تربیت متقاضیان دوره‌های فنی و مهارتی، مهّم‌ترین وظیفه این سازمان است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آموزش در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ویژه گروه سنی خاصی نیست و عرصه‌های آن بسیار گسترده و در رشته‌های گوناگون مانند صنعت، معدن، کشاورزی، فرهنگ و هنر می‌باشد که هر یک متقاضیان خاص خود را دارد.

به گفته این مقام مسؤول، ایجاد مهارت به جویندگان کار فاقد مهارت همچنین شاغلین به کار در رشته‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه از اهداف و افق آموزش در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است. مخاطبان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از گروه سنی ۱۸ الی ۷۰ سال و بدون محدودیت سنی هستند.

وی، یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را پیشگیری و تلاش جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: رسالت این سازمان کنترل، کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه آسیب‌های نوپدید و ایجاد زمینه‌های بازدارندگی از ارتکاب جرم است چرا که بیکاری و فقر در بیشتر زمان‌ها به علت نبود مهارت برای داشتن شغل، ایجاد حرفه و کسب درآمد است.

بگفته این مقام مسؤول، زمانی که فردی بیکار باشد و امکان کسب روزی حلال برای وی فراهم نگردد احتمال اینکه به اعمال بزهکارانه مانند سرقت روی آورد، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیکاری والدین در برخی از خانواده‌ها سبب ظهور کودکان کار می‌شود، ادامه داد: البته سازمان فنی حرفه‌ای کشور و ادارات آن در استان‌ها در تلاش هستند تا با تحت پوشش قرار دادن و ارائه آموزش به آسیب دیدگان اجتماعی و یا افراد در معرض آسیب همچنین ایجاد فرصت مهارت آموزی به جامعه هدف در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی همچنین بهبود زندگی افراد نقش مؤثری داشته باشند.

بیشتر کودکان ون وجوانان کار و خیابان دارای خانواده هستند

معاون مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و عدم اشتغال نوجوانان زیر ۱۸ سال تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اعتقاد دارد بیشتر کودکان ونوجوانان کار و خیابان دارای خانواده هستند و به ندرت کودکی از داشتن خانواده محروم می‌باشد به همین دلیل توانمندسازی آنها و خانواده‌هایشان مانند پدر، مادر و دیگر سرپرست‌ها می‌تواند از سنگینی بار اشتغال بر دوش آنها بکاهد.

جلایی فر، اضافه کرد: امروز شاهد حضور کودکان کار در کارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تیمچه‌ها هستیم. کودکان کار ایرانی معمولأ به دور از انظار عمومی مشغول کار پنهان می‌باشند که بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

معاون مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه قانون مٌدل‌های مختلفی را جهت ساماندهی کودکان کار و خیابان، پیش‌بینی کرده است، اظهار کرد: خانواده‌های دهه‌های قبل، کودکان خود را در کنار تحصیل به حرفه آموزی در کنار استادکاران مختلف مانند تعمیرگاه‌ها، مغازه داران و ساختمان‌ها می‌فرستادند.

وی با بیان اینکه قانون به کارگیری کودکان زیر ۱۸ سال را در مشاغل ممنوع اعلام کرده است، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا زمینه‌های لازم جهت حرفه آموزی خانواده‌های این کودکان فراهم شود البته این رویداد طی سال‌های اخیر بارها تجربه شده است.

این مقام مسئول در همین رابطه ادامه داد: آموزش به نوجوانان سبب افزایش مهارت و رشد خلاقیت می‌شود البته این اقدام در حال حاضر باید با ساز و کار قانونی، زیر نظر خانواده‌ها و با هدف مصونیت از آسیب‌های اجتماعی و کسب مهارت فراهم گردد.

وی، بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با ایجاد فرصت آموزش رایگان، نقش مهمی در اجتماعی شدن، حرفه آموزی، کنترل و کاهش جرم و پیشگیری بر عهده دارد.

حرفه آموزی ۳۰۰۰ خانواده کودک کار توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۱۴۰۲

این مقام مسئول از همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با وزارت کشور خبر داد: آموزش دوره‌های فنی و مهارتی به نفر از گروه کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنها در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی این دوره‌ها برای ۵۰۰۰ نفر در سال جاری توسط مراکز آموزشی مستقر در سراسر کشور انجام شده است.

جلایی فر، ادامه داد: تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای استان‌ها بر اساس این تفاهم نامه آمادگی ثبت نام افراد معرفی شده را دارند. تفاهم‌نامه هایی با سازمان بهزیستی کشور در زمینه ایجاد مهارت و حرفه آموزی با هدف اشتغال زایی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان کار و خیابان امضا گردیده است البته کمیته امداد امام خمینی (ره) در این زمینه با مراکز فنی و حرفه‌ای همکاری دارد.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان کار و خیابان از طریق اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد جهت شرکت در دوره‌های مهارت آموزی و آموزش به ادارات فنی و حرفه‌ای سراسر کشور معرفی می‌شوند، ادامه داد: افراد معرفی شده در رشته‌های مشخص و مورد نیاز بازار کار در مراکز پیش بینی شده به مهارت آموزی و آمادگی جهت ورود به بازار کار شرکت می‌کنند.

معاون مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، خاطر نشان کرد: البته برخی سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه نیز می‌توانند مددجوها و خانواده‌هایشان را پس از کسب هماهنگی‌های لازم جهت مهارت افزایی و آموزش به مراکز پیش بینی شده، معرفی نمایند.

بگفته معاون مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، بر اساس قانون ساماندهی کودکان کار و خیابان، دستگاه‌های اصلی مانند سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، وظایفی را بر عهده دارند. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور براساس این قانون موظف است تا جامعه هدف را آموزش و مهارت‌های لازم را به آنها بیاموزد.

وی، مهم‌ترین مشکل در حوزه کودکان کار را تقسیم آنها به ایرانی و اتباع ذکر نمود و خاطرنشان کرد: کودکان ایرانی معمولاً دارای خانواده هستند، کد ملی دارند و به راحتی قابل شناسایی می‌باشند اما برای اتباع چنین امکانی فراهم نیست.

به گفته جلایی فر، مسئله کودکان کار و خیابان با ورود اتباع خارجه به کشور، صورت جدی ای به خود گرفته است و یکی از مشکلات سازمان فنی حرفه‌ای کشور و دستگاه‌های دیگر وجود کودکان کار خارجی از جمله افاغنه بدون کد یکتا و با مشکلات هویتی است که پذیرش این افراد را دچار مشکل می‌کند.

وی درباره نقش سازنده مردم در ارائه خدمات بهتر توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: مردم سراسر ایران می‌توانند پیشنهادات و نظرات خود را در راستای ارائه خدمات بهتر و ارتقا بهره‌وری به شیوه‌های مختلف مانند اعلام در سایت سازمان و یا حضور در مراکز اعلام نمایند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ