آمریکا ۱۸ تراشه‌ساز چینی را تحریم کرد؛ هنوز تعدادی در منطقه امن هستند

اقتصاد ایران: تعدادی از شرکت‌های تراشه‌ساز و تولیدکننده‌ی تجهیزات نیمه‌هادی چین وارد فهرست سیاه تحریم آمریکا شدند.

ایالات متحده باردیگر صنعت نیمه‌هادی چین را هدف تحریم‌های خود قرار داد و شرکت‌های تراشه‌سازی مانند SMIC و YMTC و CXMT را وارد لیست سیاه خود کرد. با‌این‌حال، هنوز SMIC و CXMT می‌توانند تجهیزات قدیمی‌تر ساخت تراشه را تأمین کنند.

محدودیت‌های وضع‌شده‌ی ایالات متحده، با هدف جلوگیری از دستیابی چین به تولید پردازنده‌های پیشرفته‌ای در نظر گرفته شده‌اند که در زمینه‌های هوش مصنوعی و پردازش با عملکرد بالا و تجهیزات نظامی کاربرد دارند.

فهرست شرکت های چینی تحریم شده توسط آمریکا

با وجود محدودیت‌ها، تراشه‌سازان چینی با سازندگان تجهیزات داخلی همکاری می‌کنند تا وابستگی خود را به ابزارهای ساخته‌شده در هلند و ژاپن و ایالات متحده از بین ببرند.

SMIC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین، بر گسترش ظرفیت‌های خود در نودهای فعلی تمرکز کرده‌ است و از دستگاه‌های غربی موجود برای ارتقا به فرایندهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کند. این شرکت از اسکنرهای فرابنفش عمیق (DUV) برای لیتوگرافی ۷ نانومتری نسل دوم خود بهره می‌برد و گفته می‌شود که به‌کمک همین تجهیزات و با تکنیک‌های خاصی توانسته است به نود ۵ نانومتری دست پیدا کند.

دولت ایالات متحده با فعالیت کارخانه‌های SMIC که تراشه‌هایی با نودهای ۲۸ تا ۹۰ نانومتری تولید می‌کنند، مشکلی ندارد. این فناوری‌ها مشمول تحریم نیستند و شرکت‌های آمریکایی و هلندی و ژاپنی می‌توانند ابزارهای خود را برای تجهیز چنین کارخانه‌هایی بدون محدودیت بفروشند. درمقابل، SMIC ممکن است دستگاه‌هایی برای تجهیز کارخانه‌های بدون تحریم خود بخرد؛ اما آن‌ها را به کارخانه‌های پیشرفته‌تر منتقل کند که در فهرست سیاه قرار دارند.

صنعت تراشه‌سازی چین روی ایجاد جایگزین‌های داخلی در بخش‌های مختلف، ازجمله ابزارهای خودکار طراحی الکترونیکی (EDA) و مواد پیشرفته و روش‌های پکیجینگ تمرکز کرده است. چینی‌ها تلاش می‌کنند تا در‌زمینه‌ی فناوری‌های مهمی مانند طراحی‌های چیپلت‌های چندگانه و فناوری‌های پکیجینگ ۲٫۵ و ۳ بعدی به خودکفایی برسند.

مقالات مرتبط
  • دولت چین برای مقابله با تحریم صنعت تراشه، بودجه ۴۷ میلیارد دلاری در نظر گرفت
  • آمریکا در تلاش برای تشدید تحریم‌های تراشه علیه چین: قوانین سخت‌گیرانه‌تر در راه است
  • برند چینی SMIC به سومین تراشه‌ساز برتر دنیا از لحاظ فروش تبدیل شد

گفته می‌شود که SMIC در حال احداث خطوط تولید ۴۰ و ۲۸ نانومتری بدون وابستگی به تجهیزات آمریکایی است. در همین حال، SMEE، تولیدکننده‌ی چینی ادوات نیمه‌هادی، روی ابزارهای لیتوگرافی برای فناوری ۲۸ نانومتری کار می‌کند. این شرکت‌ها قصد دارند که تا سال ۲۰۲۶ در لیتوگرافی ۷ نانومتری به خودکفایی کامل برسند.

زنجیره‌ای از مؤسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی مانند هواوی و SMIC تلاش می‌کنند تا اسکنرهای EUV را به‌صورت کاملاً بومی توسعه دهند. این دستگاه برای نودهای ۳ نانومتری و پیشرفته‌تر ضروری خواهد بود. فناوری EUV هم‌اکنون در انحصار شرکت هلندی ASML است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ