عذرخواهی متا؛ «توهمات هوش مصنوعی» باعث شد که تیراندازی در گردهمایی ترامپ را انکار کند

اقتصاد ایران: پس از اینکه هوش مصنوعی متا اعلام کرد، تیراندازی در گردهمایی ترامپ اتفاق نیفتاده است، این شرکت «توهمات» هوش مصنوعی را مقصر اعلام کرد.

چندی پیش دستیار هوش مصنوعی متا منکر ماجرای ترور اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد و یکی از مدیران ارشد این شرکت خطای پیش‌آمده را جزئ جدایی‌ناپذیر از فناوری ساخت چت‌بات‌ها خواند.

جوئل کاپلان، مدیر سیاست جهانی متا، در وبلاگ شرکت متا درباره‌ی پاسخ اشتباه هوش مصنوعی این شرکت نوشت: «جواب‌های هوش مصنوعی این شرکت به سؤالات مربوط به تیراندازی، مایه تأسف است. هوش مصنوعی متا ابتدا طوری برنامه‌ریزی شد که به سؤالات مربوط به ترور چواب ندهد؛ اما شرکت پس از اینکه مردم متوجه این ماجرا شدند، این محدودیت را حذف کرد. بعضی مواقع، هوش مصنوعی متا به ارائه پاسخ‌های نادرست ادامه می‌دهد و به‌سرعت در حال تلاش برای رسیدگی به آن هستیم.»

کاپلان این نوع پاسخ‌ها را «توهم هوش مصنوعی» می‌نامد و معتقد است که این خطا برای سایر شرکت‌های تولید‌کننده‌ی هوش مصنوعی مولد نیز اتفاق می‌افتد و کاربران نباید پاسخ‌های چت‌بات‌‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را خیلی جدی بگیرند. این برنامه برای ادغام حافظه‌ی خود با اطلاعات استخراج‌شده از اینترنت طراحی شده است؛ اما همچنان امکان دارد چیزهایی بگوید که نادرست و غیرواقعی باشند.

پیش‌از‌این، گوگل نیز ادعاهایی مبنی‌بر سانسور نتایج مربوط به سوءقصد ترامپ به‌واسطه‌ی ویژگی تکمیل‌کننده‌ی خودکار متن این شرکت را رد کرد. ترامپ با انتشار پستی در Truth Social نوشت: «تلاشی دیگر برای تقلب در انتخابات، به‌دنبال متا و گوگل بروید.»

مقالات مرتبط
  • چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدید متا می‌تواند «توهم» را تجربه کند
  • متا بزرگ‌ترین و بهترین مدل متن‌باز هوش مصنوعی را منتشر کرد

هرچند شرکت‌های مانند متا و گوگل و OpenAI، سعی کرده‌اند چت‌بات‌های خود را با داده‌های باکیفیت و نتایج جست‌وجوی هم‌زمان به‌عنوان راهی برای جبران توهمات این فناوری آموزش دهند، همان‌طور‌که مشخص است، غلبه بر آنچه مدل‌های زبان بزرگ (LLM) ذاتاً برای انجام آن طراحی شده‌اند، می‌تواند حتی برای شرکت‌های بزرگ فناوری نیز سخت و دردسرآفرین باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ