واکنش عراق به حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی

اقتصاد ایران: سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از ائتلاف به رهبری آمریکا به دلیل حمله هوایی به نیروهای الحشد الشعبی که تعدادی شهید و زخمی برجای گذاشت، انتقاد و این حمله را محکوم کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به شهادت و زخمی شدن شماری از نیروهای سازمان الحشد الشعبی در استان بابل عراق واکنش نشان داد و ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا را مسئول این حمله تروریستی دانست.

سرتیپ یحیی رسول امروز چهارشنبه به این مناسبت بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که این اقدام «جنایت فجیع و تجاوز آشکاری است که به وسیله جنگنده‌های این ائتلاف صورت گرفته است».

در این بیانیه آمده است: علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته از طریق روزنه‌های سیاسی و دیپلماتیک و تلاش‌ کمیته‌ فنی عالی نظامی و رسیدن به مراحل پیشرفته برای پایان دادن به ماموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق با هدف انتقال به یک روابط امنیتی دوجانبه مبتنی بر احترام متقابل که پذیرش حاکمیت عراق را همراه دارد، این نیروها پس از هدف قرار دادن مواضع عراقی متعلق به دستگاه‌های امنیتی به وسیله چند جنگنده از ورای مرزها، مرتکب جنایت فجیع و تجاوز آشکاری شدند»

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق افزود: « این حمله ساعت 22:45 سه‌شنبه 9 مرداد ماه در شمال فرمانداری بابل رخ داد که به شهادت تعدادی از نیروهای امنیتی کشورمان در الحشد الشعبی و مجروح شدن تعدادی دیگر منجر شد».

این مقام نظامی عراقی با بیان اینکه «این اقدام غیر مسئولانه و غیرقابل توجیه است»، این حمله ائتلاف آمریکا را شدیدا محکوم کرده است.

وی گفت: «چنین تخلفات خطرناکی که بدون محاسبه پیامدهای آن صورت می‌گیرد تا حد زیادی تمام تلاش‌ها در زمینه همکاری مشترک امنیتی برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه را تضعیف و عراق و کل منطقه را وارد درگیری و جنگ می‌کند. ما، نیروهای ائتلاف بین المللی را مسئول کامل این امر می‌دانیم».

سرتیپ رسول گفت: «ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش در چارچوب یک مأموریت خاص و برای یک دشمن مشترکِ مورد توافق، در عراق حضور دارند. چنین حملاتی نشان‌دهنده نقض جدی این مأموریت است. عراق، اقدامات قانونی و دیپلماتیک مناسب را انجام خواهد داد و تضمین می‌کنیم که حق این شهیدان محفوظ خواهد ماند. مسئولین این حمله باید پاسخگو باشند».

رسانه‌ها و منابع عراقی شب گذشته از انفجار در یکی از مقرهای نیروهای الحشد الشعبی در منطقه جرف النصر واقع در استان بابل خبر دادند که در این حمله، چهار تن از نیروهای منتسب به الحشد الشعبی که جزو نیروهای مسلح عراق است، به شهادت رسیده و شماری نیز زخمی شدند.

گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی عراق این حمله را محکوم کرده و برخی، آمریکا را مسئول این حمله معرفی کردند که پیش از این حمله به نیروهای مقاومت در عراق را در کارنامه خود داشت و همین حملات باعث شد که طی سا‌ل‌های گذشته پارلمان عراق خروج نیروهای اجنبی از جمله آمریکا را مطالبه کند.

کتائب حزب الله عراق شب گذشته طی بیانیه‌ای آمریکا را مسئول این حمله معرفی کرد و در این باره گفت: پهپادهای آمریکایی از پایگاه علی السالم کویت به پرواز درآمدند و کارشناسان پهپادی الحشد الشعبی را هدف قرار دادند.

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز به این حمله واکنش نشان داد و آمریکا را مسئول ای حمله دانست. او گفت که حمله پهپادی آمریکا به مقر الحشد الشعبی در منطقه جرف النصر در جنوب عراق و همزمانی آن با تجاوز هوایی ارتش صهیونیستی به جنوب بیروت را نشان‌دهنده پروژه واحد، «وحشی‌گری» و «بی پروایی» هر دو متجاوز دانست.

یک مقام آمریکایی بعد از این اتهام‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت: «ایالات متحده یک حمله دفاعی در عراق انجام داده است». این مقام آمریکایی مدعی شد که این حمله به دلیل «تهدید علیه نیروهای ائتلاف» صورت گرفته است.

هادی‌ العامری دبیرکل سازمان بدر عراق نیز  در واکنش به حمله پهپادی آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی، آن را به شدت محکوم کرد و گفت که همزمانی این جنایت با جنایت حمله به بیروت نشان از این دارد که آمریکا نه تنها حامی صهیونیست‌ها است، بلکه در عمل نیز در جنگ مشارکت مستقیم دارد.

عامری همچنین از دولت عراق خواست تا گام‌های عملی لازم و سریع را برای پایان دادن به حضور نظامی «غیرقانونی» آمریکا در عراق بر دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ